راهنمای خرید گرامافون و صفحه‌های گرامافون اورجینال

بسیاری گمان می‌کنند، گرامافون مربوط به گذشته است و باوجود تجهیزات مدرن امروزی دیگر از آن‌ها استفاده نمی‌شود. شاید شگفت‌زده شوید اگر بگوییم نه‌تنها هنوز هم خیلی از افراد از آن استفاده می‌کنند،‌ حتی مدل‌های جدید گرامافون هم تولید می‌شود. این مدل‌ها دارای امکانات بیشتر و کیفیت ساخت بهتری هستند. در ادامه قصد داریم شما را با انواع گرامافون، صفحه گرامافون و ویژگی‌ها و امکانات آن‌ها آشنا کنیم. اگر قصد خرید گرامافون برای منزل یا محل کار خود دارید با ما همراه باشید.

مروری بر تاریخچه گرامافون و صفحه گرامافون

اولین گرامافون توسط دانشمند و مخترع مشهور توماس ادیسون در سال 1877 ساخته شد. در ابتدا به آن، فونوگراف (Phonograph) می‌گفتند که وسیله‌ای برای ضبط و تکثیر مکانیکی صدا بود. این دستگاه در نسل‌های بعدی، گرامافون (Gramophone) نامیده شد. در واقع گرامافون در ابتدا نام یک برند تجاری بود که بعدها به همه تجهیزات پخش صدا اطلاق شد.

ورود گرامافون به ایران به سال‌ها قبل برمی‌گردد، یعنی زمانی که نه از رادیو خبری بود و نه از سینما و تلویزیون. اولین گرامافون در زمان ناصرالدین‌شاه توسط انگلیسی‌ها وارد کشور شد. به همین دلیل در ابتدا همه برندها انگلیسی بود اما بعد گرامافون‌های آلمانی و ژاپنی نیز وارد بازار شد. آن سال‌ها خیلی خوب از گرامافون استقبال شد و هرکسی که وضع مالی خوبی داشت، به دنبال خرید گرامافون بود. این استقبال باعث شد تا گرام هم وارد شود.

سال‌ها بعد با افزایش تعداد خودرو در کشور و همگانی شدن آن، گرامافون‌هایی مخصوص خودرو نیز وارد کشور شد که به رادیوگرام معروف بودند. با اینکه رادیوگرام‌ها قیمت بالایی داشتند، اما استقبال زیادی از آن‌ها شد. تا سال 1354 خورشیدی که ضبط‌صوت و نوار وارد کشور شد، گرامافون، گرام و رادیوگرام یکه‌تاز بازار بودند. پس ‌از آن بخت آن‌ها نیز رو به افول نهاد و کم‌کم جای خود را به فناوری‌های جدید دادند.

بررسی انواع گرامافون از جنبه‌های مختلف 

اگر برای خرید گرامافون به بازار مراجعه کنید و یا نگاهی به سایت‌های فروشگاهی اینترنتی بیندازید، متوجه می‌شوید که این دستگاه‌ها دارای تنوع بسیار زیادی در بازار هستند. برای اینکه بتوانید انتخاب مناسبی داشته باشید، این بخش را به بررسی جنبه‌های مختلف انواع گرامافون اختصاص داده‌ایم. همچنین می‌توانید در صفحه گرامافون‌های مالتینا از تنوع آنها شگفت‌زده شوید.

گرامافون رومیزی و ایستاده

گرامافون در دو دسته کلی رومیزی و ایستاده یا مبله در بازار وجود دارد. گرامافون‌های رومیزی برای محیط‌های کوچک مناسب هستند. برای فضاهای بزرگ و جادار نیز پیشنهاد می‌شود از گرامافون ایستاده استفاده کنید تا علاوه بر پخش موسیقی، از زیبایی ظاهری آن‌ها نیز به‌عنوان یک وسیله دکوری استفاده کنید.

به طور مثال می‌توانید یکی از بهترین گرامفون‌های رومیزی را از مالتینا خریداری کنید. گرامافون ویکتورولا در واقع یک گرامفون رومیزی است که در جعبه‌ای مخصوص قرار دارد. این گرامافون امکانات مدرن بسیار زیادی دارد که می‌توانید از آن عنوان یک پلیر حرفه‌ای استفاده کنید. باید بدانید که این دستگاه usb را پشتیبانی می‌کند و از راه دور کنترل می‌شود. برای اطلاعات کامل به صفحه گراموفون ویکتورولا در مالتینا مراجعه کنید.

گراموفون ویکتورولا

همچنین اگر به دنبال یک گرامافون ایستاده حرفه‌ای هستید، ما پیشنهاد فوق العاده‌ای برای شما داریم. گرامافون SMLCTY قطعا از خفن‌ترین گرامافون‌هایی است که تا به حال دیده‌اید. این گرامافون ایستاده یک متر و هفتاد سانتی‌متر است و حدود 40 سانتی متر عرض دارد. اگر کنار آن قرار بگیرید احساس عشق و لذت خواهید کرد. به خوبی تمامی صفحات گرامافون را اجرا می‌کند و همچنین به تجهیزات مدرن نیز دسترسی دارد. همچنین می‌توانید از راه دور نیز این گرامافون را کنترل کنید. اگر می‌خواهید با این موجود شگفت‌انگیز آشنا شوید، حتما به صفحه گرامافون SMLCTY مالتینا سر بزنید و خودتان عظمت را ببینید.

خرید گرامافون SMLCTY

گرامافون مدرن و کلاسیک

وقتی نامی از گرامافون برده می‌شود، در ذهن بیشتر مردم گرامافون‌های قدیمی شکل می‌بندد که معمولاً بجز اجرای صفحه گرامافون، کار دیگری انجام نمی‌دادند. در واقع همین‌طور هم هست، گرامافون‌های کلاسیک تنها می‌توانند صفحه‌های قدیمی را اجرا کنند و ارزش آن‌ها بیشتر به خاطر قدمتشان است. این گرامافون‌ها بیشتر جنبه تزئینی دارند و هرچقدر سالم‌تر باشند و مدت‌زمان بیشتری از تولیدشان گذشته باشد، قیمت و ارزش بیشتری دارند.

اما گرامافون‌های جدید، تنها یک گرامافون ساده نیستند و علاوه بر اینکه می‌توانند انواع صفحه گرامافون را اجرا کنند، همراه با آن‌ها پخش‌کننده‌های مختلف مانند CD، DVD و حافظه‌های فلش به همراه امکانات و پورت‌های مختلف ارائه‌ شده است. همه این امکانات در یک دستگاه تجمیع شده‌اند. در واقع گرامافون‌های جدید هم جنبه تزئینی دارند و می‌توان در دکور خانه، فروشگاه، دفتر کار، رستوران سنتی و سایر مکان‌ها از آن‌ها استفاده کرد و نوستالژی گوش دادن به موسیقی در قدیم را در ذهن‌ها زنده کرد و هم جنبه کاربردی دارند و برای پخش انواع موسیقی با فرمت‌های مختلف و یا رادیو قابل ‌استفاده هستند.

گرامافون‌های قدیمی خوب به ندرت پیدا می‌شوند اما باید بدانید که تولیدکنندگان هنوز هم گرامافون تولید می‌کنند. از گرامافون‌های کلاسیک خوبی که هنوز هم تولید می‌شود می‌تواند به گرامافون ALIZJJ اشاره کرد. این گرامافون بسیار زیبا جلوه خاصی دارد که هر کسی را مجذوب خودش می‌کند. رنگ سفیدش واقعا بی نظیر است و شما می‌توانید به راحتی صفحه‌های گرامافون خود را روی ان اجرا کنید. اگر می‌خواهید با یکی از شیک‌ترین گرامافون‌های کلاسیک بازار آشنا شوید حتما به صفحه گرامافون ALIZJJ مالتینا سر بزنید و زیباییش را تحسین کنید.

خرید گرامافون ALIZJJ

انواع گرامافون ازنظر شکل ظاهری

ازنظر ظاهری گرامافون‌ها دارای اشکال مختلفی هستند. ظاهر برخی از آن‌ها به شکل مستطیل است که به ‌صورت ایستاده قرار می‌گیرد. ارتفاع این نوع گرامافون‌‌ها که به مبله معروف‌اند تا ۱۴۵ سانتی‌متر هم می‌رسد. برخی از آن‌ها نیز به شکل چندضلعی هستند که با استفاده از نقش و نگارهای مختلف تزئین شده‌اند. برخی نیز به شکل مستطیل با پایه‌های چوبی هستند که برخی از این پایه‌ها ثابت و برخی قابل جدا شدن است. گرامافون‌هایی به شکل مربع، دایره و دیگر طرح‌های فانتزی نیز در بازار پیدا می‌شود. یک نوع گرامافون ایستاده نیز وجود دارد که می‌توان پایه‌های آن جدا کرد و آن را به شکل رومیزی تبدیل کرد.

برخی گرامافون‌ها به شکل یک کیف طرحی شده‌اند که می‌توانید به راحتی از آنها استفاده کنید. این گرامافون‌ها بسیار برای پخش موسیقی حرفه‌ای هستند و همچنین وزن کم آنها به شما اجازه می‌دهد آنها را به راحتی حمل کنید. اگر به دنبال یک گرامافون سبک و همچنین با قیمت مناسب هستید گرامافون‌های Victrola Vintage 3 را پیشنهاد می‌دهیم. این گرامافون‌ها در شکل‌های مختلفی هستند که شما می‌توانید به سلیقه خودتان از میان آنها انتخاب کنید و لذت صدای گرامافون را به قیمت پایین بچشید.

در اینجا هم یک طرح دیگر از گرامفون‌های مارک معروف ویکتورولا را مشاهده می‌کنید. تمامی این محصولات را می‌توانید از فروشگاه مالتینا تهیه کنید و از آنها لذت ببرید.

خرید گرامافون ویکتورلا

فرق گرام و گرامافون  

ساختار و عملکرد هر دو دستگاه تقریباً یکسان است، اما در مواردی چون امکانات و نیروی محرکه باهم تفاوت دارند. دستگاه گرام با استفاده از نیروی الکتریسیته کار می‌کند و بنابراین نیاز به تجهیزاتی چون آمپلی‌فایر و باند دارد. این نیرو می‌تواند از طریق جریان برق یا باتری تأمین شود. امروزه این دستگاه با امکانات دیگری مانند رادیو، پخش سی‌دی و سایر موارد به بازار عرضه ‌شده است.

در برخی از نمونه‌ها انواع پورت مانند USB ،AUX و دیگر موارد وجود دارد؛ اما گرامافون‌ها کوکی هستند، به این معنی که در این دستگاه، نیروی لازم برای حرکت موتور با استفاده از جریان برق تأمین نمی‌شود و باید با استفاده از هندلی که در کنارش وجود دارد روشن شود. هنگامی که دستگاه کوک شد تا زمانی که کوک آن به پایان نرسد، صفحه گرامافون می‌چرخد و می‌خواند. علاوه بر این، گرامافون‌ها ظاهری بزرگ‌تر از گرام دارند و دارای بوق یا شیپور هستند. در واقع گرام مدلی جدیدتر نسبت به گرامافون و گران‌تر از آن است، چراکه استفاده‌ بهتری دارد.

بیشتر بخوانید: راهنمای جامع خرید هدفون و معرفی جدیدترین هدفون های ۲۰۱۹ دنیا

هنگام خرید گرامافون به چه نکاتی باید توجه کنید؟

در این قسمت به بررسی مهم‌ترین نکاتی پرداخته‌ایم که هنگام خرید گرامافون باید به آن‌ها توجه کنید. به شما پیشنهاد می‌کنیم، قبل از این‌که اقدام به خرید گرامافون کنید حتماً این بخش را مطالعه کنید.

دور موتور: یکی از موارد مهمی که هنگام خرید گرامافون باید به آن توجه کنید، دور موتور مختلف آن‌هاست. بهترین گرامافون‌های موجود در بازار دارای موتور با تنظیم سه‌حالته هستند که این ویژگی امکان اجرای انواع صفحه گرامافون، حتی صفحه‌های قدیمی را می‌دهد. توجه داشته باشید که در گرامافون‌های قدیمی امکان پخش صفحه‌های جدید وجود ندارد.

کیفیت صدا: گرامافون‌های قدیمی دارای امکانات خاصی نیستند و کیفیت صدای آن‌ها بیشتر به قدرت موتور، نوع سوزن و سبک طراحی آن و به‌طورکلی کیفیت ساخت و برند آن‌ها بستگی دارد؛ اما در گرامافون‌های جدید دارای امکاناتی چون ساب ووفر، باندهای استریو داخلی و … هستند و در ساخت آن‌ها از تکنولوژی‌های جدیدتری استفاده‌ شده است که این موضوع سبب می‌شود تا کیفیت پخش صدای آن‌ها به‌طور قابل‌توجهی افزایش یابد.

از گرمافون‌هایی که صدای بسیار خوبی دارد و زیبایی ظاهری آن چشم نواز است می‌توان به گرامافون Vinyl اشاره کرد. این گرامافون بسیار ساده و شکی است و شما می‌توانید با قیمت مناسبی آن را تهیه کنید. همچنین ظاهر چوبی آن واقعا دلچسب است و می‌تواند حس بسیار خوبی را به مخاطب القا کند.

خرید گرامافون Vinyl

کیفیت بدنه: بدنه گرامافون‌ها از مواد مختلفی مانند آلومینیوم، انواع چوب و سایر مواد ساخته می‌شود که بر روی دوام و زیبایی آن‌ها تأثیر زیادی دارد. گرامافون‌هایی که از چوب راش درست ‌شده‌اند، از کیفیت و دوام خوبی برخوردارند و در عین ‌حال ظاهر زیبایی نیز دارند.

جنس شیپور: از مواد مختلفی مانند رزین، فایبرگلاس، برنج و سایر موارد برای ساختن شیپور گرامافون استفاده می‌شود. سعی کنید گرامافونی را انتخاب کنید که شیپور آن مقاومت بالایی داشته باشد و رنگ آن به ‌مرور زمان تغییر نکند.

امکانات جانبی: برخی از گرامافون‌ها مخصوصاً دستگاه‌های جدید، علاوه بر اجرای صفحه گرامافون، دارای امکانات دیگری مانند رادیو FM، پخش CD، نوار کاست نیز هستند. هم‌چنین برخی از آن‌ها دارای پورت‌های مختلف مانند USB، AUX، HDMI و فناوری‌های ارتباطی مانند بلوتوث، شبکه بی‌سیم (Wi-Fi) هستند. از این امکانات می‌توانید برای ارتباط تجهیزات مختلف مانند کامپیوتر، گوشی موبایل و سایر موارد با گرامافون استفاده کنید.

روش شناسایی گرامافون‌های جعلی 

اگر دیدید یک گرامافون در شرایط ظاهری بسیار خوبی قرار دارد، به‌عنوان مثال شیپور برنجی آن کاملاً براق است و دکمه‌ها و اهرم‌های کنترلی آن نو و دست‌نخورده به نظر می‌رسند، به اصل بودن آن شک کنید و در صورتی ‌که قصد خریداری آن را دارید حتماً با دقت آن را بررسی کنید.

شاید شما نیز متعجب شوید وقتی بفهمید دستگاه گرامافونی که خریداری کردید به‌جای 8 دهه، 8 ماه از تاریخ تولید آن گذشته است. وجود گرامافون جعلی، پدیده جدیدی نیست و آن‌ها از دهه 70 میلادی در بازار وجود داشته‌اند.

نکته نگران‌کننده دیگری که در خصوص گرامافون‌های جعلی وجود دارد این است که برخی از آن‌ها به اندازه‌ای ضعیف طراحی شده‌اند که آسیب زیادی به صفحه گرامافون وارد می‌کنند. مشکل اصلی آن‌ها در شیوه طراحی سوزن گرامافون و ردیابی آن روی صفحه است.

در اینجا نمی‌خواهیم به توضیحات فنی خسته‌کننده بپردازیم، اما اگر بخواهیم به‌طور خلاصه این مشکل را بیان کنیم، باید بگوییم برای جلوگیری از سایش ناخواسته، بیشتر گرامافون‌های اصل به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند، در صورتی ‌که قوس سوزن روی گرامافون دچار نوسان شد به سمت مرکز صفحه گردان یا نزدیکی آن کشیده شود.

اگر قوس سوزن خیلی پایین‌تر از مرکز صفحه گردان قرار بگیرد، صفحه گرامافون آسیب می‌بیند. در برخی موارد گزارش‌ شده است که مواد تشکیل‌دهنده صفحه هنگام اجرا در اطراف سوزن جمع شده‌اند. برخی از گرامافون‌های جعلی که کیفیت بسیار پایینی دارند، تنها با یک‌بار اجرا می‌توانند صفحه شما را از بین ببرند. اگر شما می‌خواهید تنها یک شی تزئینی برای خانه خود تهیه کنید و تمایل ندارید صفحه گرامافون خود را با استفاده از آن اجرا کنید، می‌توانید یکی از انواع تقلبی آن را خریداری کنید؛ اما توجه داشته باشید این نوع گرامافون‌ها ارزش دیگری ندارند و برای خرید آن‌ها خیلی هزینه نکنید. برای تهیه یک گرامافون اصل که از نظر ارزش و کمیابی مناسب باشد، حتماً از یک کارشناس مشاوره بگیرید.

از گرامافون‌های اصلی که خیلی بروز هستند و اصلا ظاهر قدیمی ندارند می‌توان به گرامافون‌های ClearClick و Audio-Technica اشاره کرد. این دو گرامافون توسط شرکت‌های معتبری تولید شده اند و شما می‌توانید مطمئن باشید که یک کالای اصل می‌خرید. همچنین ظاهر مدرن ‌آنها اصلا مانند گرامافون‌های قدیمی نیست و می‌تواند یک حس تازگی و نو بودن رو به شما بدهد. این دو گرامافون را می‌توانید با قیمت مناسب از فروشگاه مالتینا خریداری کنید.

خرید گرامافون ClearClick

خرید گرامافون ClearClick

خرید گرامافون Audio-Technica

خرید گرامافون

قیمت انواع گرامافون‌ها و صفحه گرامافون

جالب است که بدانید حتی تازه ترین آلبوم های موسیقی همچنان به صورت صفحات گرامافون تولید میشوند و علاقه مندان می توانند اصل آن ها را در صفحه گرامافون مالتینا خریداری کنند. در حال حاضر، قیمت انواع صفحه گرامافون با توجه به کیفیت، سالم بودن صفحه، محتوا، موسیقی و خواننده آن، از 10 تا 300 هزار تومان متغیر است.

اگر شما یک کلکسیون صفحه گرامافون دارید و می‌خواهید از آنها به بهترین نحو ممکن نگه‌داری کنید، بسته‌های مخصوصی هستند که می‌توانند به شما کمک کنند صفحات گرامافون خود را به خوبی گردآوری کنید. شرکت‌های سازنده‌ای مانند Vinyl، Retround، Crosley و دیگر شرکت‌های پکیج‌های نگهداری بسیاری خوبی را برای این کار تهیه می‌کنند. شم می‌توانید به راحتی از فروشگاه مالتینا این پکیج‌ها را خریداری و صفحات گرامافون خود را خیلی شیک گردآوری کنید.

محفظه نگهدارنده صفحه گرامافون EasyGo Products

محفظه نگهدارنده صفحه گرامافون EasyGo Products

محفظه نگهدارنده صفحه گرامافون Retround

محفظه نگهدارنده صفحه گرامافون Retround

محفظه نگهدارنده صفحه گرامافون Crosley

محفظه نگهدارنده صفحه گرامافون Crosley

محفظه نگهدارنده صفحه گرامافون Snap-N-Store

محفظه نگهدارنده صفحه گرامافون Snap-N-Store

گرامافون‌ها دارای تنوع زیادی هستند و قیمت آن‌ها با توجه به مدل، برند، کیفیت و امکانات متفاوت است. گرامافون‌های قدیمی نیز شرایط خود را دارند. در آن زمان، برندهای ژاپنی از دیگر محصولات ارزان‌تر بودند و گران‌ترین گرامافون‌ها را نیز شرکت‌های آلمانی تولید می‌کردند. همچنین مدل‌های ایستاده یا مبله گران‌تر از گرامافون رومیزی هستند.

با توجه به موارد گفته‌شده امروزه قیمت انواع گرامافون‌ها و گرام‌های قدیمی از حدود 600 هزار تومان شروع می‌شود و بسته به مشخصات آن‌ها بالا می‌رود، به‌طوری که می‌توانید دستگاه‌هایی با قیمت بیش از 20 میلیون تومان نیز در بازار پیدا کنید. در حال حاضر، قیمت گرامافون‌های جدید نیز با توجه به کیفیت و امکاناتی که دارند، متغیر است و از حدود 2 میلیون تومان شروع می‌شود و تا بیش از 5 میلیون تومان هم می‌رسد.

قیمت انواع گرامافون

معرفی برخی از برندها و سازندگان صفحه گرامافون

اگر به دنبال خرید گرامافون قدیمی هستید، می‌توانید گرامافون‌های ساخت شرکت‌های فیلیپس، پتاز و بی‌اس‌آر تهیه کنید. این برند‌ها در زمان خود جز بهترین‌های بازار بودند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید در آن زمان هم گرامافون و گرام فروشی‌های معتبر تهران در محدوده خیابان جمهوری و سعدی کنونی قرار داشتند و هر فردی قصد خرید گرامافون داشت، باید به آنجا مراجعه می‌کرد. در ادامه به معرفی برخی از برندهای گرامافون‌های جدید اشاره کرده‌ایم.

برند والتر: گرامافون‌های والتر توسط شرکت ایرانی افق لحظه نما تولید و به بازار عرضه می‌شود. این شرکت در سال 1971 میلادی فعالیت خود را آغاز کرد.

برند آدیو تکنیکا (Audio-Technica): یک برند ژاپنی است که بیش از 50 سال در زمینه تولید انواع سیستم‌های صوتی و تصویری سابقه دارد.

جمع‌بندی 

امروزه از گرامافون‌ها بیشتر به‌عنوان یک کالای آنتیک و زینتی استفاده می‌شود تا پخش موسیقی. با این‌ حال افرادی هم پیدا می‌شوند تا از هر دو جنبه آن بهره بگیرند. علاوه بر گرامافون‌های قدیمی که هنوز هم می‌توانید انواع مختلف آن را در بازار پیدا کنید، دستگاه‌های گرامافون جدید نیز تولید می‌شود.

در واقع گرامافون‌های جدید یک دستگاه چندکاره است که از اجزای دیگری مانند پخش‌کننده سی دی و دی‌وی‌دی، صفحه نمایش LED نیز به آن اضافه شده است. این دستگاه قابلیت پخش فرمت‌های مختلف موسیقی مانند MP3 و غیره را دارد. برخی از آن‌ها دارای ریموت کنترل نیز هستند.

اگر به دنبال خرید گرامافون هستید، می‌توانید انواع آن را در مدل‌ها و با امکانات مختلف در بازار پیدا کنید. هم‌چنین فروشگاه‌های زیادی وجود دارد که انواع صفحه گرامافون قدیمی و جدید را به مشتریان ارائه می‌دهد. در پایان باید بگوییم در صورتی‌که، قصد خرید گرامافون دارید، در ابتدا نیازمندی‌های خود را مشخص کنید، سپس به بررسی مشخصات هر یک از مدل‌های موجود در بازار به بازار بپردازید، به‌ عنوان مثال اول باید مشخص کنید می‌خواهید یک شی زینتی در خانه خود داشته باشید یا قصد استفاده از آن به‌عنوان یک سیستم صوتی را نیز دارید، یک گرامافون جدید نیاز دارید یا قدیمی و یا اینکه چه بودجه‌ای برای آن در نظر گرفته‌اید. پس از اینکه مواردی مانند این مشخص شد، آنگاه اقدام به خرید گرامافون مورد علاقه خود کنید.

...خرید کالای اصل از آمازون با کد تخفیف اختصاصی برای شما! از دست ندید
MAGMA2024