دوج کوین یک ارز رمزنگاری نظیر به نظیر و منبع باز است. این سکه به عنوان altcoin و یک سکه الگوی رفتاری و در ابتدا تنها برای سرگرمی ساخته شد. Dogecoin در دسامبر سال ۲۰۱۳ ابداع شد و تصویر یک سگ Shiba Inu را به عنوان آرم خود دارد. شاید بتوان به جرات گفت که این ارز دیجیتال در ابتدا یک شوخی به نظر می‌رسید، اما اتفاقات به شکلی رقم خورد که اکنون باید دوج کوین را یکی از مشهورترین ارزهای دیجیتال بنامیم.

فناوری زیربنایی آن از لایت کوین گرفته شده و از ویژگی‌های قابل توجه این رمزارز الگوریتم رمزنگاری شده، قیمت پایین ورودی و عرضه نامحدود آن است. Dogecoin به عنوان یک نسخه “سرگرم کننده” از بیت کوین با آرم Shibu Inu (سگ ژاپنی) به بازار عرضه شد.

اگر چه دوج کوین هرگز به اندازه بیت کوین و Ethereum به موفقیت چشمگیری دست پیدا نکرد، اما این رمزارز موفق شد به سرعت طرفداران و کاربران خاص خودر ا پیدا کند. این واحد پولی غیرفیات تنها در مدت ۷۲ ساعت از آغاز به کار خود جهش ۳۰۰ درصدی را تجربه کرد – (از ۰.۰۰۰۲۶ دلار به ۰.۰۰۰۹۵ دلار) البته کاربران ردیت در این اتفاق سهم بزرگی داشتند و نباید آن را نادیده گرفت.

 

دوج کوین

دوج کوین یکی از ارزهای دیجیتال مشهور جهان است که در ابتدا تنها با یک شوخی و تمسخر گرفتن ارزهای دیجیتال، ایجاد شد.

 

علی رغم این که Dogecoin به عنوان یک شوخی آغاز شد، اما پس از آن طرفداران پرو پا قرص زیادی به دست آورد. در اواخر سال ۲۰۱۷ میلادی، این شرکت در حباب رمزارز بزرگ شکل گرفته حضور داشت که ارزش بسیاری از سکه‌ها را به میزان قابل توجهی افزایش داد. اما پس از ترکیدن حباب در سال ۲۰۱۸ میلادی، Dogecoin مقدار زیادی از ارزش و قیمت قبلی خود را از دست داد، اما هنوز و همچنان طرفدارانی دارد که این ارز دیجیتال را خرید و فروش می‌کنند.

کاربران می‌توانند Dogecoin را در صرافی‌های ارز دیجیتال خریداری کرده و به فروش برسانند. همین طور آنها می‌توانند Dogecoin خود را در صرافی یا کیف پول Dogecoin ذخیره کنند.

تاریخچه دوج کوین

در آغاز جکسون پالمر، مدیر محصول در دفتر Adobe Inc در شهر سیدنی کشور استرالیا، Dogecoin را در سال ۲۰۱۳ میلادی به عنوان یک ارز رمزپایه برای به سخره گرفتن دیگر ارزهای دیجیتال و نقد اعتیاد مردم به آن‌ها ایجاد کرد. توییت‌های اولیه وی درباره سرمایه‌گذاری جدید رمزنگاری شده‌اش، خیلی زود به شهرت رسید. این باعث شد که وی پس از دریافت بازخوردهای زیاد و قابل توجه مثبت در شبکه‌های اجتماعی مختلف به ویژه توییتر، دامنه dogecoin.com را خریداری کند.

در همین حال، در پورتلند، اورگان، بیلی مارکوس، توسعه دهنده نرم افزار در کمپانی IBM که می‌خواست ارز دیجیتال خود را  ایجاد کند، اما در پیاده‌سازی ایده‌ها و تلاش‌های خود مشکلات زیادی داشت. او که درباره شهرت دوج کوین را مطالبی شنیده بود، این را فرصت خوبی برای محقق کردن رویایش یافت. مارکوس برای دریافت اجازه ساخت نرم افزار پشتیبانی Dogecoin واقعی با پالمر تماسی برقرار کرد و این زمینه‌ساز همکاری آن‎ها در توسعه این ارز دیجیتال گردید.

مارکوس کد Dogecoin را بر اساس Luckycoin بنا نهاد که خود از Litecoin مشتق شده و در ابتدا از پاداش تصادفی برای استخراج بلوک استفاده می‌کرد. (اگر چه در مارس ۲۰۱۴ ، آن را به پاداش ثابت تغییر کرد.)

استخراج دوج کوین

استخراج دوج کوین در فرآیندی شبیه به استخراج بیت کوین اتفاق می‌افتد، اما سرعت تراکنش‌ها بالاتر بوده و زمان تایید کمتر است.

تفاوت دوج کوین و بیت کوین

پالمر و مارکوس سکه را در ۶ دسامبر ۲۰۱۳ روانه بازار کردند. دو هفته بعد در ۱۹ دسامبر، ارزش آن به اندازه ۳۰۰٪ جهش کرد.

دوج کوین مشابه سایر ارزهای رمزنگاری شده از جمله Litecoin و Luckycoin از فناوری رمزنگاری مبتنی بر رمز عبور استفاده می‌کند. این امر آن را از بیت کوین که از رمزگذاری SHA-256 استفاده می‌کند، متفاوت می‌سازد.

Dogecoin یک “سکه تورمی” است، در حالی که ارزهای رمزپایه مانند بیت کوین غیرتورم‌زا هستند، زیرا در تعداد سکه‌های ایجاد شده سقف وجود دارد. هر چهار سال یکبار مقدار بیت کوین منتشر شده از طریق جوایز استخراج به نصف می‌رسد و نرخ تورم آن همراه با آن نصف می‌شود تا زمانی که همه سکه‌ها آزاد شوند.

جالب اینجاست که ایلان ماسک که Dogecoin را در صدر اخبار داغ جهان قرار داد، یکی از طرفداران بیت کوین بوده است. این کارآفرین ۴۹ ساله اخیرا در توییتی نوشت:”بیت کوین چیز خوبی است”. وی همچنین بیو توئیتر خود را به “# بیت کوین” تغییر داد و گفت که در حمایت از ارز رمزنگاری شده “به مهمانی دیر رسیده است”. این پیشرفت باعث شد بیت کوین به بیش از ۳۸،۰۰۰ دلار برسد.

اندکی پس از حمایت از بیت کوین، ایلان ماسک به Dogecoin نقل مکان کرد. او در ابتدا توییت کرد “Doge” و سپس گفت: “Dogecoin رمزارز مردم است.” این منجر به رشد بیش از ۵۰ درصدی ارز رمزنگاری شده دوج کوین شد و آن را به سرخط رسانه‌های پیشرو رساند. مدیر عامل تسلا و اسپیس ایکس ماسک روز دوشنبه بار دیگر توئیتری درباره Dogecoin نوشت. این بار سکه دوج کوین رکورد جدیدی ثبت کرد. در واقع توییت‌های ایلان ماسک به عنوان یک سکوی پرتاب برای این ارز دیجیتال عمل کرد و به نظر می‌رسد که همچنان نیز زمینه‌ساز رشد و پیشرفت آن باشد.

چگونه می‌توان دوج کوین را خرید و فروش کرد؟

درست مثل سایر ارزهای رمزنگاری شده، Dogecoin را می‌توان از طریق هر کیف پول یا بستر آنلاین ارز رمزنگاری شده خریداری کرد. کیف پول Dogecoin اختصاصی نیز وجود دارد که از طریق تلفن هوشمند یا دسکتاپ قابل دسترسی است. چیزی که باعث می‌شود این ارز دیجیتال از محبوبیت زیادی برخوردار باشد، کارمزد تراکنش بسیار پایین و سرعت تراکنش بالا و قابل توجه و همین طور پلت فرم بسیار ساده و روان این رمزارز است.

مردم از دوج کوین به مقاصد مختلفی استفاده می‌کنند که از جمله آن‌ها می‌توان به انعام دادن، خرید یا فروش، انتقالات مالی و تبادلات مالی و … اشاره کرد.

استخراج دوج کوین

استخراج دوج کوین نیز مانند چیزی که در استخراج بیت کوین دیدیم، اتفاق می‌افتد. در این فرآیند استخراج، نودها برای تایید یک تراکنش با هم رقابت دارند. در این رقابت و قرعه‌کشی، باید کد مورد نظر حدس زده شده و به بلاک تراکنش‌ها اضافه شود. در واقع در پایگاه داده بلاک چین موجود، در قالب مجموعه‌هایی تحت عنوان بلاک دسته‌بندی می‌شوند. این قرعه‌کشی هر دقیقه یک بار اتفاق می‌افتد و با این حساب در هر دقیقه، بخشی از تراکنش‌ها تائید خواهند شد. به این ترتیب می‌توان گفت که زمان مورد نیاز برای به ثمر رسیدن تراکنش‌های دوج کوین بسیار کمتر از چیزی است که برای تایید تراکنش‌های بیت کوین نیاز داریم و این دوج کوین را به یک ارز دیجیتال ساده‌تر و روان‌تر تبدیل می‌سازد.

سخن پایانی

اگر به دنیای ارزهای دیجیتال علاقه‌مند باشید، احتمالا شناختن و دانستن بیشتر درباره دوج کوین برایتان جذابیت زیادی خواهد داشت. شما تا چه اندازه در خصوص دنیای رمزارزها فعالیت دارید و تا به حال چه مزایایی از معاملات بر این پایه به دست آورده‌اید؟

همین طور بخوانید:

چرا بیت کوین قدرتمندترین ارز دیجیتال جهان است؟

ارز دیجیتال | معرفی و خرید کیف پول سخت افزاری لجر نانو اس اصل