با تاریخچه ربات آمازون یا همان دنبو آشنا شوید

دنبو ربات آمازون

با ربات آمازون آشنا هستید؟ منظورمان پهبادهای بدون سرنشین که سفارشات را تحویل می‌دهند یا ربات‌های کارگر انبارهای آن نیست. رباتی که در موردش صحبت می‌کنیم کمتر از 16 سانتیمتر قد دارد و از طرح جعبه‌های بسته‌بندی بزرگترین خرده‌فروشی اینترنتی جهان؛ آمازون ساخته شده است. نام این ربات، دنبو (Danbo) است که با چهره ساده و دوست‌داشتنی‌اش قلب میلیونها کاربر اینترنتی آمازون را تسخیر کرده است.

دنبو به زبان ژاپنی به معنی مقوا است اما چطور یک ربات جعبه‌ای کوچک، به عنوان نماد شرکت آمازون برگزیده شد و همچون سوپراستاری هنرمند، فیگورها و عکسهای هنری‌اش پهنه اینترنت را درنوردید؟ با ما همراه باشید تا با تاریخچه دنبو یا همان دنبورد آشنا شوید.

تاریخچه دنبو یا دنبورد ربات آمازون
دنبو یا دنبورد ربات آمازون

تولد دنبو … نه در آمازون!

باور کنید یا نه؛ ایده ساخت دنبو که با نام دنبورد هم شناخته می‌شود در شرکت آمازون رقم نخورده است! این کاراکتر در سال 2006 اولین بار در قسمت 28 یک سریال کارتونی ژاپنی خلق شد. «Kiyohika Azuma» یکی از هنرمندان مانگاکار است که این شخصیت را در یک کتاب کمیک ژاپنی (که به آنها مانگا می‌گویند) معرفی کرد. در این کارتون «یوتسوبا» دختر بچه 5 ساله‌ای است که تصور می‌کند رباتی که دو بچه دبستانی همسایه از مقواهای به درد نخور برای پروژه تعطیلات تابستانی خود ساخته‌اند، جان دارد و یک ربات واقعی است.

یک سال بعد شرکت اسباب‌بازی سازی معروف ژاپنی «Kaiyodo» این ربات را به خط تولید خود، در کنار موجودات فضایی و فانتزی مانند بتمن، اسپایدرمن و … افزود. مفاصل متحرک، سر قابل جدا شدن و چراغ‌های LED داخل چشم ربات، بخشی از نوآوری‌های این کمپانی بود. بعدها برای کامل شدن کلکسیون دنبورد ، سری مخصوص آمازون با آرم Amazon.co.jp برچسب‌گذاری و برای فروش در سایت آمازون قرار گرفت. خیلی مشخص نیست که چطور این ایده به ذهن تولیدکننده ژاپنی رسید و آیا درخواستی از طرف آمازون بوده یا نه، هر چه که بود «جف بزوس» مخالفتی با استفاده از لوگوی شرکتش بر روی این محصول نداشت و شاید از اینکه بدون هزینه، تبلیغ آمازون را بر روی یک محصول جدید می‌دید خوشحال هم بود!

دنبو بابا نوئل
دنبو بابا نوئل می‌شود

دنبورد ؛ از مانگا تا نمادی جهانی

به چهره معصوم و بی‌گناه دنبو نگاه کنید، بی‌دلیل نیست که این چهره‌ی به ظاهر ماشینی، به عنوان مدل فیگور عکاسان زیادی در سراسر دنیا قرار گرفته است. خانم آریل نادل «Ariell Nadel » یکی از آن عکاسان مشهور آمریکایی است که دنبورد را در موقعیت‌های مختلف قرار داده و عکس‌های جذابی تهیه کرده است. در این عکسها دنبو بسیار احساساتی به نظر می‌رسد و به خوبی عواطف و عادات مختلف انسانی را به نمایش می‌گذارد. کتاب می‌خواند، اشک می‌ریزد، عصبانی می‌شود، لبخند می‌زند و به معنی واقعی کلمه زندگی می‌کند. حالا شاید یوتسوبا کوچولوی کارتون ژاپنی را بیشتر درک کنیم.

مجموعه آثار نادل با عنوان «365 روز دنبورد» اخیرا به صورت کتاب منتشر شده است. نمونه آثار این هنرمند را در وب‌سایتش می‌توانید ملاحظه بفرمایید. وقتی از وی پرسیدند چرا این کاراکتر را سوژه عکس‌های خود کرده است، گفت تلاش کرده است با استفاده از یک چهره ثابت، احساسات مختلف را با افزودن عناصر دیگر به صحنه، به تصویر بکشد و مهارت و خلاقیت خود را در عکاسی محک بزند.

پروژه نادل نه تنها باعث معروفیت دنبو شد، بلکه کاربران بسیاری را در سراسر دنیا با مانگای ژاپنی و ماجراهای یوتسوبا آشنا نمود. به این ترتیب دنبورد قبل از اینکه سفیر آمازون شود و به عنوان نماد این شرکت شناخته شود، وجود خارجی داشته و جزو شخصیت‌های محبوب بوده است.

دنبو کوهنوردی می‌کند
دنبو کوهنوردی می‌کند

دنبورد را از فروشگاه مالتینا تهیه کنید

برای خرید این عروسک دوست‌داشتنی می‌توانید سری به فروشگاه مالتینا بزنید و به طور مستقیم، دنبورد ؛ ربات کوچولوی معروف آمازون را خریداری نمایید. مالتینا تلاش می‌کند دسترسی شما هم‌میهنان عزیز به کالاهای اصل و اوریجینال که در فروشگاه اینترنتی آمازون عرضه می‌شوند را فراهم سازد.

نقش‌های دیگر دنبو

درست است که دنبو بیشتر به عنوان ربات احساساتی آمازون شناخته می‌شود، آن هم به لطف گستردگی این شرکت در سراسر جهان، اما این ربات مقوایی کاربردهای دیگری هم داشته است که کمتر کسی از آنها خبر دارد.

  • در سال 2012 یک برنامه تلویزیونی در تایلند به نام «Thai PBS show» از این مسکات (شخصیت تبلیغاتی) در سری برنامه‌ای به نام «شهروند کوچولو» استفاده کرد.
  • دنبو الهام‌بخش یک شرکت ژاپنی به نام «Planex Communications» برای تولید یک سری وسایل الکترونیکی به شکل USB و باتری به شکل سر دنبورد بوده است.
  • شرکت ژاپنی «Okamoto» هم از طرح سر ربات دنبو برای بسته‌بندی محصولات کاندوم خود استفاده کرده است.
  • سایت «Flickr» که میزبان آپلود عکس است، بیش از 36000 عکس از دنبورد بر روی سرور خود دارد که توسط عکاس‌های بی‌شماری بارگزاری شده است.
  • به دلیل محبوبیت فروشگاه زنجیره‌ای بین‌المللی آمریکایی- ژاپنی «7-یازده»، دنبو با طرح لوگوی این شرکت هم تولید شده و در مقدار کمتری موجود است.
کاراکتر های دیگری از دنبو
دنبو برای آمازون و برای فروشگاه 7-یازده

نظر شما درباره دنبو چیست؟ دوست دارید یکی از این ربات‌های بامزه را بر روی میز خود داشته باشید که هر از گاهی با تغییر حالت بدن آن، سرگرم شوید؟ یا بخواهید دوست خود را با یک هدیه خاص غافلگیر کنید؟ شاید دفعه بعد که بخواهید به عزیزانتان هدیه بدهید، دنبو گزینه انتخابی شما باشد.

منابع: wikipedia و dealnews

 

مطالب خواندنی دیگر:

10 ربات پیشرفته که جهان را شگفت‌زده کرد

آیا با عملکرد جاروبرقی رباتیک آشنا هستید؟

چقدر با دنیای جذاب لگو آشنایی دارید؟

...خرید کالای اصل از آمازون با کد تخفیف اختصاصی برای شما! از دست ندید
MAGMA2024