دستگاه ضدعفونی کننده اشیا چیست و چگونه کار می کند؟

شستن دست و صورت کاری است که همه ما اغلب انجام می‌دهیم. ما اکثراً سطوح وسایل خانه را پاکسازی می‌کنیم و برای از بین بردن میکروب‌ها بر روی آن‌ها، از اسپری ضدعفونی کننده استفاده می‌کنیم. اما باید بدانید که تمامی میکروب‌ها و آلودگی‌ها با در دست گرفتن وسایلی مانند: تلفن‌ها، کلیدها و سایر موارد ضروری روزانه به راحتی قابل بازگشت هستند. اینجا است که ما به دستگاه ضدعفونی کننده اشیا نیاز پیدا می‌کنیم. دستگاه‌ ضدعفونی کننده‌ اشیا با استفاده از اشعه ماورا بنفش اشیاء را ضد عفونی می‌کند و لایه‌ دومی برای محافظت در برابر ویروس‌ها و سایر میکروب‌های مضر محسوب می‌شود. اما آیا آن‌ها شما را در برابر ویروس کرونا محافظت می‌کنند؟ با ما همراه باشید تا به پاسخ سوالات احتمالی خود دست یابید.

 

دستگاه ضدعفونی کننده اشیا چه ویژگی دارد؟

چرا به دستگاه ضدعفونی کننده اشیا نیاز داریم؟

جرم‌ها و باکتری‌ها در تمامی سطوح اطراف ما وجود دارند. بنابراین، پاک کردن ابزارها و لوازم تکنولوژی توسط ضدعفونی کننده حاوی الکل ممکن است باعث از بین رفتن میکروب‌ها نشود. بلکه فقط یک پاک کننده مناسب می‌تواند تا 99٪ ویروس‌های ‌موجود در سطح محصولات را از بین ببرد.

از سوی دیگر بسیاری از وسایل از جمله دستگاه های الکترونیکی را نمی توان با روش های معمول مثل شستن با مایعات شوینده و یا به وسیله آب کردن ضد عفونی کرد. اینجاست که اهمیت استفاده از دستگاه ضدعفونی کننده دو چندان می شود.

دستگاه ضدعفونی کننده اشیا جدید

دستگاه ضدعفونی کننده اشیا UV چگونه کار می‌کند؟

دستگاه‌ ضدعفونی کننده اشیا دارای لامپ‌های مخصوصی است و مقدار مناسبی از نور ماورا بنفش را که برای از بین بردن باکتری‌ها در سطوح صاف لازم است را ساطع می‌کند.

نور ماوراء بنفش در این مورد بسیار موثر واقع می‌شود، زیرا به DNA باکتری‌ها و DNA یا RNA ویروس‌ها آسیب می‌رساند. گفته می‌شود اگر به DNA باکتری آسیب رساند شود، باکتری می‌میرد و اگر اسید نوکلئیک ویروس مورد حمله قرار بگیرد دیگر نمی‌تواند به کسی سرایت و او را آلوده کند.

تلفن همراه شما منطقه‌ای گرم، خشک و مورد علاقه برای میکروب‌ها است. تحقیقات نشان داده است که تلفن همراه 10 برابر بیشتر از صندلی‌های توالت باکتری حمل می‌کنند.

آیا نور UV باکتری‌ها را از بین می‌برد؟

نور ماورا بنفش نوعی تابش الکترومغناطیسی است که به طور طبیعی از خورشید ساطع می‌شود و همچنین می‌تواند با لامپ‌های تخصصی به صورت مصنوعی ایجاد شود. سه نوع اشعه ماورا بنفش وجود دارد – UV A، UV B و UV C – که هیچ یک از آن ها با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نیست. از بین این سه، UV C دارای کمترین طول موج (180 280nm) است؛ که طول موجی لازم برای ضدعفونی محسوب می‌شود.

نور UV C تنها یک روش ضد عفونی کننده است که برای غیرفعال کردن ویروس COVID 19 در چندین مطالعه نشان داده شده است.

انواع دستگاه ضدعفونی کننده اشیا

اگرچه دستگاه ضدعفونی کننده اشیا ویروس کرونا را از بین می‌برد، اما به طور کلی باید از آن به عنوان جایگزینی دوم برای پاکسازی میکرو‌ب‌ها و ویروس‌ها استفاده گردد. شستن دست‌ها، ماسک زدن و رعایت فاصله اجتماعی روش‌هایی بسیار آسان‌تر و تاثیرگذارتر هستند.

لازم به ذکر است که اگر سطوح شما زبر باشند، باکتری‌ها (حتی اندازه میکروسکوپی آن‌ها) و ویروس‌ها در شیارها و گوشه کناره‌های سطوح پنهان خواهند شد، بنابراین آن‌ها تحت تاثیر اشعه ماوراء بنفش قرار نخواهند گرفت. به همین دلیل ممکن است اشعه ماوراء بنفش نتواند قاب گوشی یا دکمه‌های دستگاه تلفن همراه شما را تمیز کند. بنابراین، شما باید قبل از استفاده از دستگاه ضدعفونی کننده اشیا، لوازم خود را پاکسازی کنید.

اگر قرار است میکروارگانیسم‌ها توسط دستگاه UV-C از بین بروند، باید قبل از آن سطوح و لوازم از موادی مانند: گرد و غبار، سلول‌های پوست و روغن و غیره پاکسازی شوند.

بیشتر بخوانید: در دوران کرونا، چگونه موبایل و کامپیوتر خود را ضدعفونی کنیم؟

چگونه از دستگاه ضدعفونی کننده یو وی (UV) اشیا استفاده کنیم؟

اشعه ماوراء بنفش دستگاه ضدعفونی کننده اشیا باید به تمامی قسمت‌های تلفن همراه و یا هر وسیله ی دیگری که میخواهید ضدعفونی کنید تابیده شود، در غیر این صورت خیلی موثر نخواهد بود. این یعنی شما باید تلفن همراه یا وسایل دیگر خود را از پوشش و قاب آن در بیاورید و اطمینان حاصل کنید که تمامی منافذ و ورودی‌ها برای پاکسازی باز هستند.

مادامی که لوازم شما در دستگاه UV قرار دارد، بدنه دستگاه ضدعفونی کننده اشیا را با یک ضد عفونی کننده مورد تأیید EPA مانند لیزول تمیز کنید. هنگامی که چرخه ضدعفونی کننده دستگاه شما کامل شد، وسیله خود را از داخل آن بردارید و آن را روی سطح ضد عفونی شده دیگری قرار دهید و اجازه دهید که دستگاه UV چرخه دومی را بدون گذاشتن وسیله داخل آن اجرا کند، سپس مجددا وسیله خود را بردارید و داخل دستگاه ضدعفونی کننده اشیا بگذارید تا دوباره چرخه دوم برای پاکسازی لوازم شما صورت بگیرد.

دستگاه ضدعفونی کننده اشیا خاص

بهترین‌های دستگاه ضدعفونی کننده یو وی اشیا

با یک دستگاه ضدعفونی کننده UV خوب، می‌توانید سطوح خود از قبیل: کلید، ماسک یا مواردی را که همیشه همراهتان هستند را تمیز نگه دارید.

دستگاه ضدعفونی کننده اشیا به لوازم شما آسیب نمی‌رساند، اما باکتری‌ها و ویروس‌ها را ریشه کن خواهد کرد. در اینجا به برخی از بهترین ضدعفونی کننده‌های UV برای تلفن‌ها و موارد دیگر اشاره شده است.

1- دستگاه ضدعفونی کننده اشیا بی سیم تلفن هوشمند UVS PhoneSoap

این دستگاه می‌تواند باعث از بین رفتن انبوهی از باکتری‌ها و ویروس‌ها شود. اگر تلفن همراه شما قابلیت شارژ بدون سیم را دارد این دستگاه این مدل از تلفن‌های همراه را هم پشتیبانی کرده و آن‌ها را ضدعفونی می‌کند. فضای داخلی این کیف به فناوری شارژ بی سیم Qi مجهز است. قاب کلی به میزان مناسبی کوچک است، بنابراین می‌توانید آن را درون کیف و کوله قرار دهید. به این ترتیب می‌توانید همیشه آن را همراه خود داشته باشید.

 PhoneSoap بی سیم از چهار لامپ ماورا UV بنفش قدرتمند تشکیل شده است و درون محفظه دستگاه آینه‌ای تعبیه شده است که نور کشنده‌ای را (به میکروب ها) به سراسر قسمت بیرونی تلفن شما می‌فرستد. با این دستگاه تنها 10 دقیقه زمان برای ریشه کن کردن ویروس‌ها و باکتری‌ها نیاز دارید.

معرفی انواع دستگاه ضدعفونی کننده اشیا

2- چراغ ضدعفونی کننده مسافرتی

این ضدعفونی کننده دستی اشعه ماورا بنفش دارای 30 لامپ LED است که نور UV- C کافی برای از بین بردن ویروس‌ها و باکتری‌ها را در عرض چند ثانیه ایجاد می‌کند. این دستگاه برای ضدعفونی کردن دستگیره‌های در، صفحه کلیدها یا سایر سطوح کوچکتر مناسب است.

می‌توانید از این دستگاه ضدعفونی کننده اشیا برای پاکسازی مناطق بسیار بزرگتر مانند: پیشخوان آشپزخانه، کاناپه‌ها یا تخت‌ها استفاده کنید. چراغ ضدعفونی کننده مسافرتی دارای یک سیم USB است و می‌توان آن را از طریق آداپتور به یک پریز برق متصل کرد و یا با استفاده از یک باتری قابل حمل به راحتی می‌توان از آن استفاده کرد. این یک انتخاب مناسب برای اشخاصی است که دائما به سفر می‌روند یا برای پاکسازی محصولاتی که از بیرون خریداری کرده‌اند نیاز به دستگاه ضدعفونی کننده دارند.

3- بطری تصفیه آب  UV CrazyCap

آبی که از لوله کشی خانه استفاده می‌کنید فاقد ویروس کرونا یا هر نوع باکتری یا ویروس دیگری است. اما هنگامی که به سفر می‌روید، کمپ می‌زنید و یا به هر دلیلی با منبع آبی مواجه می‌شوید که از سالم بودن آن اطمینان ندارید، این سیستم ضدعفونی کننده آب UV یک روش عالی برای نوشیدن آب تمیز و با خیال راحت است. این بطری دارای نور اشعه ماورا بنفش C است که می‌تواند 99.99 درصد میکروب‌های موجود در آب را از بین ببرد. تنها در عرض 2 دقیقه آب شما ضدعفونی خواهد شد.

4-  دستگاه ضدعفونی کننده اشیا UV قابل حمل Munchkin

بیشتر ویروس‌ها و باکتری‌ها از طریق بینی یا دهان وارد بدن انسان می‌گردند. نوزادان تقریباً همه چیز را در دهان خود قرار می‌دهند، به ویژه پستانک و سر بطری‌ها. بنابراین نتیجه می‌گیریم که تمیز کردن پستانک یا سر بطری برای ایمن نگه داشتن کودک بسیار مهم است. این ضدعفونی کننده اشیاء می‌تواند در کمتر از یک دقیقه تمام میکروب‌های موجود در پستانک، سر بطری یا سایر موارد کوچک را از بین ببرد. می‌توانید دستگاه را از پریز برق جدا کنید و تنها با استفاده از 3 عدد باتری قلمی آن را با خود حمل کنید. این دستگاه یک بند دارد که این امکان را به شما می‌دهد تا آن را به کالسکه یا پوشک بچه متصل کنید. وقتی قسمت بالایی این دستگاه باز می‌گردد، چراغ آن اتوماتیک خاموش می‌شود، بنابراین چشم کودک شما آسیب نخواهد دید.

 

بیشتر بخوانید: جریمه عدم استفاده ماسک در دوران کرونا در هر کشور چقدر است؟

5- مسواک برقی Dazzlepro با پایه ضد عفونی کننده UV

مسواک شما می‌تواند انبوهی از باکتری‌ها تا مخمر و حتی E. Coli را در خود نگه داری کند. بنابراین، ضدعفونی کردن آن امری واجب و بسیار مهم است. این مسواک الکترونیکی دارای یک پایه ضدعفونی کننده است که برای از بین بردن 99.9٪ از باکتری‌ها فقط در عرض هشت دقیقه طراحی شده است. همچنین دارای دو هد (سر) تعویض است، بنابراین در صورت لزوم می‌توانید آن را تمیز، پاکسازی و تعویض کنید.

 

6-  دستگاه ضدعفونی کننده اشیا HomeSoap

Homesoap دستگاه ضدعفونی کننده اشیا بزرگ‌تر است. این دستگاه به اندازه کافی بزرگ است که یک iPad Pro 12.9 اینچی را در خود جای می‌دهد و به راحتی می‌تواند وسایل کوچکتر مانند: کنترل از راه دور، کنترل‌های بازی و بطری‌ها و پستانک‌های کودک را نیز در خود جای دهد. این دستگاه دارای دو چراغ بزرگ اشعه ماورا بنفش C و یک سطح انعکاسی داخلی برای کمک به فرآیند ضد عفونی است که 10 دقیقه به طول می‌انجامد.

مانند PhoneSoap Pro، دستگاه ضدعفونی کننده اشیا HomeSoap از یک سطح بیرونی برای ضد عفونی آسان و همچنین حالت‌های اتوماتیک و دستی استفاده می‌کند.

خرید و قیمت بهترین دستگاه ضدعفونی کننده UV

نظر شما چیست؟

بهترین روش‌ها برای محافظت از خود در برابر COVID 19 و سایر بیماری‌های واگیردار عبارت هستند از شستن مکرر دست‌ها، رعایت فاصله‌ اجتماعی و استفاده از تجهیزات محافظ شخصی مناسب مانند ماسک‌ها.

اما برخی از افراد تمایل دارند که از روش‌های دیگری هم برای ضدعفونی کردن استفاده کنند. اینجاست که صحبت از دستگاه‌های ضدعفونی کننده اشیاء به میان می‌آید و این دستگاه‌ها برای این افراد بسیار کاربردی خواهد بود. نظر شما چیست؟

منابع:

pcmag

today

timesofindia

forbes

...خرید کالای اصل از آمازون با کد تخفیف اختصاصی برای شما! از دست ندید
MAGMA2024