تهیه خمیردندان و دهانشویه خانگی با قدرت پاکیزگی فوق العاده بالا

تهیه دهانشویه خانگی

بهداشت دهان و دندان و نگهداری از سلامت آن‌ها، اهمیت بسیار زیادی دارد. دهانشویه‌های طبیعی نیز به اندازه خمیر دندان‌ها، در ایجاد بهداشت دهان و دندان نقش آفرین هستند. پس از مسواک زدن و استفاده صحیح از نخ دندان، دهانشویه نیز می‌تواند پلاک و جرم‌های دندانی را از بین ببرد. حتی در مواردی که مسواک و خمیردندان نمی‌توانند برخی جاهای دهان‌ را تمیز کنند، دهانشویه این مسئولیت را به خوبی انجام می‌دهد. به علاوه، دهانشویه‌ خانگی علاوه بر تمیز کردن دندان‌ها، باعث خوشبو شدن دهان نیز می‌شود.

خمیر دندان و دهانشویه خانگی:

تهیه دهانشویه‌های طبیعی بسیار باصرفه است و در مقایسه با دهان شویه‌های موجود در بازار از عوارض جانبی و مضرات کمتری نیز برخوردار هستند. از یاد نبریم که ابزارهای دندانپزشکی همیشه باعث هراس و نگرانی خانواده‌های ایرانی شده؛ بنابراین یک خمیردندان و دهانشویه مناسب باعث خواهد شد تا کلیه اعضای خانواده دندان‌های سالمی داشته و از مراجعه به دندانپزشکی معاف شوند.

تهیه خمیر دندان و دهانشویه خانگی

شما همچنین می‌توانید در زمینه تهیه خمیر دندان و دهانشویه طبیعی با دندانپزشک خودتان مشورت کنید. به علاوه فرصت آن وجود دارد تا در مورد تهیه خمیر دندان و دهانشویه طبیعی نیز تحقیق کرده و فرمولی مطابق با سلیقه و بودجه خود، در نظر بگیرید. نکته طلایی آن است که خمیر دندان یا دهانشویه طبیعی باید به صورت کامل مناسب دهان و دندان شما بوده و ناسازگاری نداشته باشند.

به خاطر داشته باشید که استفاده کردن از حجم زیاد خمیر دندان، به معنای اهمیت دادن بیشتر به سلامت دندان‌ها نیست. بلکه به این شیوه اتفاقا به دندان‌های خود صدمه می‌زنید. کافی‌ست که به اندازه یک سوم از سطح برس مسواک را خمیر دندان مالیده و از مزایای آن، به شکل بهینه بهره‌مند شوید.

انتخاب صحیح محصول بهداشت دهان و دندان و شکل استفاده صحیح از آن، طول عمر بیشتری به دندان های‌ شما بخشیده و زیبایی آن‌ها را حفظ می‌کند.

تهیه خمیر دندان و دهانشویه خانگی

نکات مهم در انتخاب دهانشویه خانگی

انتخاب برند معتبر: دهانشویه نیز مانند خمیردندان باید معتبر باشد تا به دهان و دندان آسیبی وارد نکند.

فاقد الکل: دهانشویه‌ای را انتخاب کنید که الکل نداشته باشد؛ وجود الکل در دهانشویه باعث خشکی دهان خواهد شد.

طرز تهیه دهانشویه خانگی:

شما می‌توانید با جوش شیرین، ژل آلوئه ورا، گلسیرین گیاهی و اسانس لیمو، یک دهانشویه طبیعی درست کرده و مصرف کنید. همین طور می‌توانید دمنوش مریم گلی یا رازیانه را به عنوان دهانشویه طبیعی استفاده نمایید.

از خاطر نبرید که قورت دادن دهانشویه‌ها، چه در حالت کارخانه‌ای و چه طبیعی، برای بدن مضر بوده و هرگز نباید این مایعات را قورت دهید.

در زیر به چند نوع دهانشویه خانگی طبیعی اشاره می‌کنیم:

دهانشویه آب اکسیژنه:

با این نوع آب زخم‌ها و جراحات را تمیز و پاکسازی می‌کنند. شما می‌توانید آب و آب اکسیژنه را با هم ترکیب کرده و روزی دوبار در هفته، بعد از مسواک، آن را به عنوان دهانشویه استفاده کنید. به این شیوه دندان‌های سفیدی داشته و علاوه بر این از رشد میکروب‌ها در فضای دهان جلوگیری می‌شود.

تهیه دهانشویه خانگی

دهانشویه خانگی آب نمک

آب نمک ارزان ترین دهانشویه طبیعی است که در هر شرایطی در دسترس است و می‌توانید آن را تهیه کنید. حتی زمانی که خمیردندان و مسواک هم به همراه نداشته باشید، می‌توانید با این دهانشویه، دهان و دندان‌های خود را تمیز کنید.

دهانشویه خانگی آب و سرکه سیب

آب و سرکه سیب نیز به عنوان یک ترکیب جادویی جایگزین دهانشویه عمل می‌کند. لازم است که از آب و سرکه سیب به نسبت 3 به 1 استفاده نمایید. این محلول ممکن است کمی لثه‌های شما را بسوزاند، اما پس از چند بار استفاده به تندی و تیزی آن عادت خواهید کرد. (برای رفع سوزش، از شستشو با آب خنک پس از استفاده، بهره‌مند شوید.)

دهانشویه خانگی سرکه سیب

دهانشویه خانگی گلاب و سرکه

دهانشویه گلاب و سرکه نیز برای رفع میکروب‌های دهان و دندان‌ها و خوشبو کردن دهان به کار می‌رود. نسبت گلاب و سرکه، 5 به 1 بوده و می‌توانید کمی آب نیز به آن اضافه کنید. این دهانشویه منع مصرفی نداشته و هر چند بار در روز که مایل باشید، استفاده از آن مجاز خواهد بود.

دهانشویه خانگی زنجبیل

دهانشویه زنجبیلی بسیار موثر بوده و به لثه‌های شما قوام می‌بخشد. برای تهیه این دهانشویه؛ باید از آب، زنجبیل و نمک استفاده کنید. در یک لیوان آب، یک قاشق چایخوری زنجبیل و یک قاشق غذاخوری نمک؛ کافی خواهد بود.

دهانشویه خانگی چای سبز

فواید چای سبز بر هیچ کسی پوشیده نیست. شستشوی دندان‎‌ها با چای سبز، مانع پوسیدگی آن‌ها می‌شود. این دهانشویه طبیعی، در حین ممانعت از پوسیدگی دندانی، باعث خوشبو شدن دهان نیز خواهد شد.

دهانشویه چای سبز

تهیه خمیردندان خانگی:

همانطور که می‌دانید همه خمیردندان‌های تجاری، دارای ترکیبات مصنوعی و شیمیایی هستند. از این روی؛ تهیه خمیردندان طبیعی نیز به سلامت شما کمک کرده و میزان کمتری ترکیبات مصنوعی دریافت خواهید کرد.

خمیردندان با جوش شیرین

شما می‌توانید جوش شیرین را با نمک ترکیب کرده و کمی روغن خوشبو نیز به آن اضافه کنید. همچنین می‌توانید 6 قاشق جوش شیرین را با 2 قاشق نمک ترکیب کنید، تا تاثیر بیشتری داشته باشد. (در کل جوش شیرین اصلی‌ترین جزء خمیردندان‌های خانگی به شمار می‌رود و خاصیت تمیزکنندگی دندان‌ها را از آن می‌گیریم.)

خمیردندان با روغن نارگیل

روغن نارگیل در جلوگیری از پوسیدگی دندان عامل موثری است. شما می‌توانید جوش شیرین را با روغن نارگیل ترکیب کنید. حتی می‌توانید چند قطره خوشبو کننده نیز به این مخلوط اضافه کرده و آن را در یک ظرف سر بسته نگهداری کنید.

تهیه خمیر دندان خانگی با روغن نارگیل

ترکیب ژل آلوئه ورا و جوش شیرین

این ترکیب رویایی می‌تواند بهترین جایگزین برای خمیردندان باشد.

خمیر دندان جوش شیرین و زردچوبه

ترکیب جوش شیرین و زردچوبه، فوق العاده خواهد بود. این خمیر دندان خانگی، باعث خوشبو شدن دهان شما شده و پلاک‌های دندانی را رفع می‌کند.

خمیر دندان خانگی با لیمو ترش

شما می‌توانید از آب لیمو ترش به همراه جوش شیرین، نمک و آب استفاده کرده و ترکیبی عالی برای شستشوی دندان‌ها به دست بیاورید. در صورت تمایل چند قطره عرق نعناع نیز به آن طعم جذاب‌تری خواهد بخشید.

نمک بی کربنات

نمک باعث تمیزی و درخشان شدن دندان‌ها خواهد شد. به علاوه این ترکیب ارزان قیمت بوده و همیشه در دسترس قرار دارد. اگر خواستار دندان هایی سفید و نفسی خوشبو هستید، شستشو با نمک برایتان گزینه‌ای عالی به شمار می‌رود.

نمک ارزان ترین خمیردندان خانگی

محصولات طبیعی مکمل دهانشویه خانگی:

به جز دهانشویه خانگی و خمیر دندان‌های دست‌ساز؛ می‌توانید از برخی میوه‌ها و سبزیجات طبیعی نیز برای حفظ سلامت دهان و دندان ها و بهبود کیفیت آن‌ها؛ کمک بگیرید.

سیب

گاز زدن سیب باعث می‌شود تا دندان‌های تمیزی داشته باشید. همین کار باعث تقویت لثه‌ها شده و از خونریزی آن‌ها جلوگیری می‌کند.

پرتقال

ویتامین C پرتقال از رشد و تکثیر باکتری‌های دهانی جلوگیری می‌کند. نوشیدن یک لیوان آب پرتقال به هنگام صبح، بیشترین تاثیر را خواهد داشت. مالیدن پوست پرتقال به دندان‌ها نیز باعث تقویت دندان و لثه‌ها می‌شود.

پرتقال موثر در حفظ سلامت دهان و دندان

کنجد

کنجد به سفیدی دندان و از بین بردن جرم دندان کمک موثری می‌کند. به علاوه موجب تقویت لثه‌ها نیز خواهد شد.

توت فرنگی و گوجه

ویتامین C موجود در توت فرنگی و گوجه باعث سفیدی دندان می‌شود. پس هرگز این ترکیبات معجزه آسا را فراموش نکنید.

توت فرنگی موثر در حفظ سلامت دهان و دندان

سبزیجات خام

سبزیجات به همان اندازه که برای سلامتی بدن موثر هستند، به همان اندازه در بهداشت دهان و دندان هم تاثیر چشمگیری دارند. از این جهت، هنگام غذاخوردن از سبزیجاتی مانند کلم، ترب، هویج و کرفس غافل نشوید.

اگر شما دستور العمل موثر دیگری برای تهیه خمیر دندان یا دهانشویه خانگی می‌شناسید؛ حتما آن را در بخش نظریات با خوانندگان مالتینا به اشتراک بگذارید.