چرایی خرید گیمبال √ نقد و بررسی استابلایزر

خرید گیمبال
خرید گیمبال

مدتی پیش، ویدئوی جذابی در فضای مجازی دست به دست می‌شد که فردی در حال اسکیت سواری بود و فیلم توسط سگ او ضبط شده بود! با این حال که حرکات اسکیت سوار به نوبه‌ی خود بسیار جالب بود، اما آنچه بیشتر فیلم را جذاب می‌کرد، پایداری فیلم و بدون لرزش بودن آن بود. قطعا شما هم راز این پایداری و ثبات فیلم را می‌دانید. بی شک برای ثبت فیلم از جادو استفاده نشده بود، بلکه راز، یکی از لوازم جانبی جذابی است که به عنوان تثبیت کننده یا استابلایزر گیمبال شناخته می‌شود.

Gimbal ابزاری است که از موتورها و حسگرهای هوشمند تشکیل شده است. به واسطه‌ی همین تکنولوژی  دوربین را ثابت نگه داشته و از آن پشتیبانی می‌کند. همه‌ی انچه گفته شد به این معنی است که در حین حرکت هم می‌توانید فیلم‌‌های صاف و بدون لرزش ضبط نمایید.

از خرید گیمبال چه می‌دانید؟

خرید گیمبال
خرید گیمبال

در گذشته‌های نه چندان دور، تولید کنندگان فیلم از ابزاری به نام  دالی‌ها یا Steadicams استفاده می‌کردند.این وسیله مشکلات بسیاری داشت. این ابزار از قطعات متحرک فیزیکی برای ثابت نگه داشتن دوربین  استفاده می‌کرد. این ابزارها از فناوری دیجیتال و رایانه استفاده نمی‌کردند. به همین دلیل در نتیجه دو مشکل عمده داشت. قیمت بسیار گران آن‌ها از عمده مشکلات این ابزار به حساب می‌آمد. از طرف دیگر استفاده از آن‌ها نیاز به اپراتورهایی داشت که در استفاده از آنها مهارت بالایی داشته باشد. البته نمی‌توان منکر این مساله شد که استودیوهای فیلم سازی حرفه ای از تجهیزات فوق العاده گران قیمت برای ثابت نگه داشتن فیلم استفاده می‌کنند.

از طرف دیگر، گیمبال‌ها نوعی تثبیت کننده مینیاتوری  و البته دیجیتالی جدیدتری هستند. این وسایل دارای پردازنده‌های بسیار کوچکی هستند. این ابزارها به نحوی برنامه ریزی شده‌اند که می‌توانند تشخیص دهند لرزش به وجود آمده، به صورت عمدی و توسط فیلمبردار به وجود آمده است یا تنها لرزش ناخواسته‌ی دوربین است.

خرید گیمبال، دسترسی به تکنولوژی برتر

برای این‌که بهتر بتوانید این تکنولوژی را متوجه شوید به گوشی همراه خود توجه کنید. به احتمال زیاد تلفن هوشمند شما  دارای شتاب سنج و ژیروسکوپ داخلی است که باعث می‌شود وقتی صفحه‌ای را ورق می‌زنید یا گوشی را از روی میز برمی‌دارید، به درستی عمل نماید

بر اساس همین فناوری،  خرید گیمبال‌ها را به شما توصیه می‌کنیم. زیرا این فناوری دارای تمام قابلیت‌های سنجش هستند که با برخی  از محورهای متحرک و یک پایه دوربین ترکیب شده و ابزاری جذاب را برای شما به ازمغان می‌آورد. البته این فناوری را باید در کنار کاربری بی صدای این دستگاه قرار دهید. بی صدا بودن این ابزار به آن جهت است که صدایی جانبی در فیلم وجود نداشته باشد.

این موتورهای بی صدا، می‌توانند شامل ریزترین و دقیق‌ترین تنظیماتی باشند. در نتیجه اینگونه خرید گیمبال توجیه می‌شود.گیمبال‌ها با نصب بر روی بازوها باعث می‌شوند دوربین کاملا ثابت در جای خود باقی بماند. این کاربری زمانی بسیار به کمک فیلمبردار می‌شتابد که تصمیم دارد با دوربین از جای خود برخیزد و حزکت نماید.

گیمبال از کدام فناوری استقاده می‌کند؟

مطمئنا این مقاله تصمیم ندارد با علوم سطح بالای فیزیکی فناوری خرید گیمبال را توجیه کند. بلکه تصمیم دارد تا حدودی شما را از دانش پشت این فناوری آشنا نماید.

هر جسم فیزیکی می تواند در 3 بعد چرخش کند: عمودی، افقی و چرخشی. اگر با تنظیم سه پایه دوربین یا تریپاد‌ها آشنایی داشته باشید، احتمالاً به خوبی متوجه این سه محور چرخشی هستید و به خوبی می‌توانید آن را تنظیم نمایید تا عکسی بدون لرزش داشته باشید.

اگر در خرید گیمبال به دنبال نوع موتوری هستید، باید نکاتی را بدانید.واحدهای اندازه گیری اینرسی یا IMU بلافاصله داده‌های حرکتی را به رایانه ارسال می‌کنند. سپس رایانه  به نوبه خود محاسبه می کند که چقدر باید میزان حرکت در محورهای مختلف چرخش را کاهش داده و از لرزش تصویر بکاهد.

گاه اتفاق می‌افتد که فیلمبردار برای افزودن جذابیت‌های بصری، خود عمدا دوزبین را مایل می‌کند. در این مواقع کامپیوتر از الگوریتم‌های پیشرفته‌ای استفاده می‌کنند که عمدی یا سهوی بودن چرخش را تشخیص می‌دهد.

در زمینه عکاسی یا فیلمبرداری ، این محورها را بیشتر تحت عنوان شیب، رول و پان می‌شناسند.

خرید گیمبال‌های ۲ محور و ۳ محور

در هنگام خرید گیمبال‌ دقت کنید. آن‌ها را بر اساس تعداد محور نیز تقسیم بندی می‌کنند. گیمبال‌ها بر این اساس یا ۲ محوره هستند یا از ۳ محور تشکیل شده‌اند. قطعا می‌توانید حدس بزنید که گیمبال ۳ محوره فناوری برتری نسبت به گیمبال ۲ محوره است. خرید گیمبال‌های ۳ محوره از نظر اقتصادی نیز گران‌تر هستند. ولی وجود محور اضافی نمی‌تواند تنها دلیل هزینه‌ی‌ بیشتر‌باشد.

با خرید گیمبال دو محوره تصویرهایی را تصحیح می‌کنید که در دو محور افقی یا عمودی، یا به عبارت دیگر شیب و پان حرکت می‌کند. این گیمبال‌ها حرکت‌های محور رول یا چرخشی زا تصحیح نمی‌کند. اما گیمبال ۳ محوره این حرکات را در همه‌ی جهات تنظیم کرده و تصویر شفاف‌تری ارائه می‌دهد.

از آنجا که اصولا فرد خود قادر به کنترل لرزش دوربین علی‌الخصوص در یک محور است، در نتیجه در اکثر‌ مواقع خرید گیمبال ۲ محوره می‌تواند کاملا مناسب باشد.

نباید فراموش‌کنید که گیمبال‌های ۳  محوره نقاط ضعف خاص خود را دارد. از انجا که این گیمبال‌ها محوری اضافی دارد، پس وزن بیشتری هم دارد. به همین دلیل نمی‌تواند گزینه‌ی مناسبی برای پهپادها یاشد. چون وزن آن‌ها مانع از پرواز بدون دردسر هواپیمای بدون سرنشین می‌شود. این گیمبال دارای موتوری اصافی است که به معنای مصرف بیشتر یاتری و در نتیجه کاهش عمر آن می‌شود.

نحوه تثبیت ویدئو با استفاده از خرید گیمبال

خرید گیمبال
خرید گیمبال

استفاده از گیمبال بسیار آسان است. پس از این‌که گیمبال را راه‌اندازی کردید، تنها مسئله‌ی سختی که با آن روبرو هستید، یافتن سوژه‌ی جذاب است. چون باقی کارها را خود  گیمبال انجام می‌دهد

پس از خرید گیمبال و اتصال آن به دوربین تمام استابلایزرها را برای شما کنترل می‌کند.

اما فراموش نکنید که حداقل در مرحله اول باید به نکاتی توجه نمایید. مهم‌ترین مرحله، خرید گیمبال مناسب است.

اگر از GoPro یا iPhone استفاده می کنید، می توانید از گیمبال دستی کوچک استفاده کنید. گیمبال‌های آیفون به طور معمول به واسطه‌ی گیره‌های قابل تنظیمی که دارند می‌توانند برای  GoPro هم استفاده شوند. با این حال گیمبال مخصوص GoPro راحت‌تر تنظیم می‌شود. گیمبال‌های DSLR نیازمند دوربین‌های بسیار بزرگتر هستند ک هزینه‌ی بیشتری هم به شما تحمیل خواهند نمود.

پس از این‌که گیمبال خود را خریداری کردید، بر اساس دستورالعملی که در دفترچه نوشته شده است، پیش بروید و آن را به گجت مخصوص خود متصل نمایید.

نکته‌ای که باید در زمینه‌ی خرید گیمبال به آن توجه کنید این است که گیمبال‌ها طراحی شده‌اند تا حرکات ریز و ارزش‌های را کنترل کنند، و حرکات بزرگ و تکان‌های شدید را از‌بین نمی‌برند. برای این‌که متوجه منظور ما شوید باید بدانید که اگر با دوربینی که در حال فیلمبرداری است از پله‌ها بالا و پایین بروید، این تکان‌ها توسط گیمبال حذف نمی‌شود.

خرید گیمبال‌ها در مقابل استابلایزرهای مکانیکی

سال‌ها است که از استابلایزرهای مکانیکی در فیلم‌های هالیوودی استفاده می‌شود و فیلم‌هایی را تولید کرده‌اند که بسیار ثابت و بدون لرزش است. اما گیمبال تنها چند سال است که اختراع  شده و قطعا فیلم‌های هالیوودی از آن‌ها استفاده نکرده‌اند. استابلایزرهایی که هالیوود از آن استفاده کرده، تثبیت کننده‌های مکانیکی فانتزی است که‌تحت نام «دوربین های حرفه‌ای یا Steadicam» شناخته می‌شوند. این ابزارها از وزنه‌های ضد وزنی بزرگ، وزنه‌های مقابل کوچک، مهره‌ها، پیچ‌ها، فنرها و موارد دیگر برای خنثی سازی مکانیکی لرزش دوربین استفاده می‌کنند.

Gimbals پدیده‌های جدیدتری هستند و از نظر فنی فقط به دلیل ماهیت کوچکی که دارند می‌توانند مناسب  GoPros، آیفون ها، دوربین‌های بدون سرنشین و DSLR هستند. گیمبال‌ها از منظر فنی بسیار پیشرفته تر از تثبیت کننده‌های مکانیکی هستند. با این حال استودیوهای فیلم سازی حرفه‌ای از تجهیزات دوربینی استفاده می‌کنند که نیازمند توان الکترونیکی بیش از گیمبال‌ها هستند.

گیمبال دارای دو گیره

برخی از گیمبال ها دارای دو دسته هستند که ثابت نگه داشتن آنها را آسان می کند.

بیشتر کاربران GoPro ، iPhone و DSLR تمایل به خرید گیمبال‌‌ برای تثبیت ویدئوی خود دارند. البته بسیاری از فیلمبرداران حرفه‌ای هم هستند که گیمبال‌های الکترونیکی توجه آن‌ها را به خود جلب کرده است اما هنوز نتوانسته‌اند گزینه‌ی مناسبی را تهیه کنند.

البته بد نیست بدانید که استابلایزرهای مکانیکی که برای GoPros، تلفن و دوربین‌های DSLR موجود هستند به صرفه‌تر از نوع الکترونیکی آن هستند. درست است که نوع مکانیکی ارزان‌تر از گیمبال‌های الکترونیکی هستند، اما به اندازه‌ی نوع الکترونیکی کارآمد نیستند و البته همانطور که گفتیم به اپراتوری نیاز دازند که آن‌ها را اجرا کنند.

سابق بر این شرکتی که به Glidecam معروف بود، یکی از پیشروترین تولید کننده‌ی استابلایزرها بوده است، اما تردیدی نیست که گیمبال‌های الکترونیکی به خوبی توانسته‌اند جای این گیمبال‌های مکانیکی را بگیزند.

خرید گیمبال

خرید گیمبال از مالتینا 

خرید گیمبال می‌تواند برای کسانی که در ایران زندگی می کنند کمی مشکل باشد. با توجه به عدم حضور نمایندگان رسمی شرکت های مطرح تولید کننده گیمبال در ایران، اطمینان حاصل کردن از اصل بودن جنس خریداری شده  ممکن است به کاری پیچیده بدل شود. فروشگاه مالتینا به عنوان بزرگترین واسطه سایت های مطرح و معتبر آمازون و ای بی در ایران کار را برای ایرانیان راحت کرده است. با مراجعه به این فروشگاه اینترنتی از لینک زیر می توانید با خیال راحت گیمبال مورد نظر خود را از آمریکا سفارش دهید و در ایران درب منزلتان تحویل بگیرید.

کلام اخر

استابلایزرهای شگفت انگیز امروزه به اندازه‌ای تنوع دازند که می‌توانند نظر هر سلیقه و گجتی زا به خود جلب کنند.  قطعا می‌توانید این تثبیت کننده‌ها را برای هر دوربین با سیستم عامل ایفون، اندروید و GoPro خریداری نمایید و از ثبت جذاب و شفاف لحظه‌ها لذت ببرید.

حتی کسانی که علاقه‌ی خاصی به عکاسی ندارند، با دیدن گیمبال‌ها وسوسه می‌شوند که از این سرگرمی‌های جذاب استفاده کنند. می‌توانید جذاب‌ترین فیلم‌ها را در حال اسکیت، دویدن، پارکور یا هر حرکت اکشن دیگری بگیرید و نگران لرزش صحنه‌ها نباشید.

اگر مطلب فوق برای شما ارزشمند بود، خوشحال می‌شویم آن را برای دیگران نیز به اشتراک بگذارید

لینک منبع: capturegide.com

...خرید کالای اصل از آمازون با کد تخفیف اختصاصی برای شما! از دست ندید
MAGMA2024