چگونه یک عینک آفتابی با کیفیت را تشخیص دهیم؟

عینک آفتابی

یکی از اکسسوری‌هایی که به وفور از آن به منظور حفاظت از چشم در برابر تابش نور خورشید استفاده می‌شود، عینک آفتابی است. چشم یکی از اعضای بسیار حساس بدن است، قرار گرفتن بیش از حد چشم‌ها در برابر تابش طیف‌های مرئی و نامرئی نور خورشید باعث آسیب رساندن به آن می‌شود. نور روشن ساطع شده از آفتاب علاوه بر ایجاد سردرد می‌تواند منجر به ایجاد آسیب دائمی به لنز، شبکیه و قرنیه چشم شود. از اثرات موقت تابش نور آفتاب می‌توان به کاهش موقتی دید معروف به برف کوری یا فلاش جوشکار اشاره کرد.  هم‌چنین از جمله اثرات طولانی مدت نیز می‌توان آب مروارید و از بین رفتن دید در شب را نام برد.

هر دو نوع آسیب‌های بلند مدت و کوتاه مدت ناشی از برخورد ماوراء بنفش (UV)  با چشم است که به معنای واقعی کلمه سطح قرنیه چشم را می‌سوزاند.در ابتدا، به منظور کاهش میزان تابش نور آفتاب استفاده از عینک آفتابی رایج شد که امکان مشاهده راحت‌تر در نور روشن را برای افراد فراهم می‌کرد. عینک آفتابی‌های اولیه لنزهای پلاستیکی داشتند که در درجه اول برای کاهش میزان روشنایی طراحی شده بودند. اما امروزه خرید عینک آفتابی چیزی بیش از انتخاب یک فریم زیبا و جذاب با لنزهای پلاستیکی است.

عینک آفتابی - خرید عینک آفتابی اصل

برای خرید یک عینک آفتابی اصل و با کیفیت باید به تمام مشخصات و جزئیات به کار رفته در عینک به خصوص شیشه آن توجه ویژه‌ای داشته باشید. فیلتر آبی، رنگ شیشه و وضوح آن در تعیین میزان کیفیت عینک آفتابی بسیار تاثیر دارد. لبه‌های شیشه عینک آفتابی به هیچ وجه نباید تیز باشد. بنابراین اگر قصد خرید یک عینک آفتابی با کیفیت را دارید، بهتر است با خصیصه‌های این اکسسوری بیشتر آشنا شوید تا هم از چشمانتان محافظت کنید و هم یک خرید عالی را تجربه کنید. با وبلاگ مالتینا همراه شوید تا شما را بیشتر با خصیصه‌های یک عینک آفتابی اصل و با کیفیت آشنا کنیم.

حفاظت از چشم در برابر نور

عینک آفتابی- محافظت در برابر نور

شدت نور ساطع شده از خورشید می‌تواند از طریق بازتاب در شیشه‌های آینه‌ای یا جذب در شیشه‌های رنگی کاهش یابد. میزان جذب نور بستگی به رنگ شیشه دارد. تابش خیره کننده حتی از پشت شیشه‌های عینک آفتابی می‌تواند آزاردهنده باشد. به منظور رفع این مشکل از شیشه‌های کامل واضح و شفاف باید استفاده شود تا با کاهش شدت نور از چشم در برابر مضرات اشعه ماوراء بنفش حفاظت کند. این خصیصه به طور خاص برای افرادی که دید کمتری دارند، سودمند است.

هر چقدر اندازه عینک آفتابی شما بزرگتر باشد، نور خورشید کمتری به چشم شما می‌رسد. یکی از نکاتی که به هنگام خرید عینک آفتابی باید به آن توجه کنید، اندازه عینک است. هر چقدر عینک شما بزرگتر باشد میزان ورود اشعه‌های مضر به چشم کاهش می‌یابد.

بیشتر بخوانید: چگونه عینک آفتابی مناسب صورت خود را انتخاب کنیم؟

کیفیت شیشه عینک آفتابی

شیشه با کیفیت به کار رفته در تولید عینک آفتابی میزان دید و بینایی بدون تحریفی را برای افراد فراهم می‌کند. انتخاب شیشه‌های ضد بازتاب نیز گزینه‌ای مناسب برای حفاظت از چشمان است. رنگ شیشه‌های ضد بازتاب بسیار مفید است. رنگ شیشه (آبی، سبز یا قهوه‌ای) اهمیت چندانی ندارد، البته به جز افرادی که از کوررنگی رنج می‌برند. این دسته افراد بهتر است از عینک‌های آفتابی با شیشه سبز استفاده کنند تا تصویر کمی واضح‌تر از محیط را مشاهده کنند. اغلب افراد به طور ناخودآگاه شیشه‌های به رنگ قهوه‌ای را انتخاب می‌کنند، چرا که رنگ قهوه‌ای جهان را گرمتر از آن‌چه هست، نشان می‌دهد.

عینک آفتابی - کیفیت شیشه

عینک‌های آفتابی با لنزهای رنگی کهربایی، سبز یا خاکستری آفتاب بیشتری را مسدود نمی‌کنند، اما باعث افزایش کنتراست نور می‌شود، این عینک آفتابی برای ورزش‌کارانی که بازی گلف یا بیس‌بال انجام می‌‌دهند، بسیار کارآمد است.

فیلتر کردن اشعه UV

شیشه‌های رنگی اشعه‌های مضر نور خورشید به خصوص ماوراء بنفش (UV) را کاهش می‌دهد، اما آن را به طور کامل از بین نمی‌برد. با وجود استفاده از عینک آفتابی باز هم ممکن است اشعه‌های مضر آفتاب به چشم شما برسد، زیرا مردمک چشم به دلیل کاهش شدت نور بیشتر از حد طبیعی بزرگ می‌شود.پرتوهای مضر آفتاب پدیده‌های التهاب تحریک کننده کوتاه مدت را ایجاد می‌کند همانند آفتاب سوختگی پوست، در صورتی که میزان این تشعشعات بیش از حد باشد به خصوص در ارتفاعات بالا یا محیط با برف و آب فراوان این پدیده می‌تواند منجر به پسوریازیس (بیماری صدفک) شود.

عینک آفتابی- اشعه ماورا بنفش

برخورد اشعه‌های مضر خورشید با چشم در بلند مدت می‌تواند باعث کدر شدن عدسی چشم شود، بیماری که در اصطلاح به آن آب مروارید گفته می‌شود. استفاده از عینک آفتابی اصل می‌تواند از ایجاد این پدیده جلوگیری کند یا حداقل آن را به تعویق بیاندازد. عینک آفتابی اصل با فیلتر کردن نور ماوراء بنفش این مشکل را حل کرده است. اگر چه لنزهای تاریک ظاهری زیباتر و جذاب تر به عینک‌های شما می‌بخشد اما لزوما پرتورهای نور UV بیشتری را مسدود نمی‌کند.

کروماتیک بودن عینک

شیشه عینک‌های کروماتیک تاریک است که بر اساس شدت ضعیف بودن چشم برای هر فرد ساخته می‌شود ( معمولا از طریق کوچکتر کردن یا بزرگتر شدن مردمک چشم، همانند کاری که دیافراگم دوربین‌های عکاسی انجام می‌دهند). استفاده از عینک کروماتیک باعث می‌شود که چشم احساس خستگی کمتری داشته باشد. سرعت تغییر بین تاریکی بسیار مهم است، دید چشم انسان نیز به طور مداوم در حال تغییر است چون نور خورشید مرتبا طلوع و غروب می‌کند.

عینک آفتابی - کروماتیک

 

معمولا 30 ثانیه زمان لازم است تا شیشه‌های عینک کروماتیک تاریک شوند و دو دقیقه زمان لازم است تا نیمه دیگر آن نیز کاملا آماده شود. بعد از 20 تا 30 دقیقه شیشه‌های عینک به حالت روشن اولیه خود باز می‌گردد.

پولاریزه بودن عینک آفتابی

شیشه‌های عینک آفتابی پولاریزه با یک تناسب خطی از کریستال ساخته شده است که نور قطبی شده را به صورت افقی فیلتر می‌کند. به طور معمول نور یک طول موج الکترومغناطیسی سه بعدی است.با  بازتاب نور بر روی سطح، موج سه بعدی به موج دو بعدی (افقی و عمودی) تبدیل می‌شود. موج افقی تقسیم شده مسول بازتاب نورهای آزار دهنده ناشی از تابش خورشید است مخصوصا برای افرادی که مرتبا با آب سروکار دارند همانند ماهیگیران، دریانوردان و اسکی بازها. با این وجود این امواج را می‌توان به کمک عینک‌های پولاریزه فیلتر کرد. قطبی شدن نور یا پولاریزه کردن آن فعالیت‌هایی هم‌چون رانندگی کردن یا قرار گرفتن در آب را ایمن‌تر یا لذت‌بخش‌تر خواهد کرد.

عینک آفتابی - عینک پولاریزه

فیلتر آبی ( عینک آفتابی کنتراست)

در چشم انسان نور آبی با طول موج بیشتری نسبت به سایر نورها منعکس می‌شود. این امر باعث ایجاد یک نقطه کانونی از نور آبی بر روی شبکیه چشم می‌شود. نور آبی می‌تواند منجر به ایجاد مه آلودگی آبی در اطراف اشیاء در نور روشن به خصوص به هنگام تابش شدید نور خورشید یا برف شود، در این شرایط نور آبی به شدت منعکس می‌شود.

عینک آفتابی - فیلتر کردن نور آبی

شیشه‌های نارنجی یا قهوه‌ای قابلیت از فیلتر کردن نور آبی را دارند، در نتیجه مه را از بین می‌برد، این امر منجر به افزایش کنتراست می‌شود. نور آبی در بلند مدت می‌تواند به شبکیه چشم آسیب وارد کند به خصوص در بیماران مبتلا به دژنراسیون ماکولا (تباهی لکه زرد) یا رتینیت پیگمنتوزا (ورم رنگیزه‌ای شبکیه). در برخی از بیماران مبتلا به رتینیت پیگمنتوزا یا آلبینیسم (زالی) استفاده از  این نوع از عینک‌های آفتابی موثر خواهد بود.

بیشتر بخوانید: نمونه های عینک آفتابی ۲۰۱۹ سلبریتی ها و سوپراستارهای جهانی

انتخاب عینک آفتابی

علاوه بر موارد فوق‌الذکر، در طول فرآیند انتخاب عینک آفتابی بهتر است موارد دیگری را مد نظر قرار دهید. رنگ شیشه عینک آفتابی به هیچ وجه تاثیری در قابلیت فیلتر کردن عینک ندارد. رنگ شیشه تنها از تابش نور خیره کننده نورهای مرئی جلوگیری می‌کند، رنگ شیشه هیچ گونه تاثیری در برابر ورود اشعه‌های UV ندارد. مواد به کار رفته در شیشه در جلوگیری از نفوذ اشعه‌های مضر ماوراء بنفش نقش موثری دارد. بنابراین شیشه‌های بی‌رنگ با قابلیت 100 درصدی حفاظت در برابر UV می‌تواند از چشم‌های شما به خوبی محافظت کند.

نکته‌ی دیگری باید به آن توجه داشت این است که آیا لنزهای تماسی قابلیت حفاظت از چشم در برابر اشعه‌های ماوراء بنفش را دارد؟ لنزهای تماسی ویژه‌ای در بازار موجود است که می‌تواند به مقدار کافی اشعه‌های UV را متوقف کند. اما مراقب باشید این نوع از لنزها تنها بخشی از چشمان شما را می‌پوشاند. پلک‌ها و قسمت‌های سفید چشم تحت حفاظت قرار نگرفته‌اند و می‌تواند در اثر تابش نور دچار آسیب شوند.

عینک آفتابی - انتخاب عینک

عینک‌های آفتابی ورزشی، یک اکسسوری کارآمد برای محافظت موثر ورزشکاران در برابر آفتاب، باد، گرد و غبار و پرواز حشرات کوچک است. این نوع عینک آفتابی معمولا فریم و شیشه‌های برجسته‌ای دارند. شیشه‌های عینک آفتابی ورزشی معمولا نشکن و بسیار سبک است. علاوه بر این، شیشه‌های عینک ورزشی یا یک لایه ضد خش و ضد انعکاس پوشش داده شده‌اند. این عینک به خوبی اشعه UV را فیلتر می کند و برای رانندگی طولانی مدت موثر است.

برخی از عینک‌های آفتابی به یک لایه پوششی سرامیکی مجهز شده‌اند که در برابر خراش و ضربه مقاوم هستند. لایه سرامیکی ضد استاتیک باعث می‌شود گرد و غبار کمتری جذب شیشه عینک شود، به این ترتیب فرد دید بهتری خواهد داشت. هم‌چنین لایه سرامیکی قابلیت ضد بخار دارد و ایجاد لک ناشی از بخار بر روی شیشه جلوگیری می‌کند.

فریم عینک بهتر است از مواد غیر حساسیت‌زا ساخته شده باشد. لبه‌های بالایی عینک معمولا به گونه‌ای طراحی می‌شود که قابلیت جذب عرق را داشته باشد. قسمت جلویی عینک نیز باید به خوبی در برابر آفتاب از چشمان محافظت کند، در عین حال به هنگام انجام فعالیت‌هایی همانند رانندگی برای فرد مشکلی ایجاد نکند. توصیه می‌شود که عینک هایی با فریم کامل و یک شیشه واحد متصل به یک میله پلاستیکی را انتخاب کنید، زیرا در صورت افتادن به زمین هیچ آسیبی به سر و چشم وارد نمی‌کند.

عینک آفتابی - عینک آفتابی ورزشی

استفاده از عینک آفتابی برای کودکان

نکته دیگری که اغلب نادیده گرفته می‌شود، استفاده از عینک آفتابی برای کودکان است. کودکان بیشتر از بزرگسالان در معرض خطرات ناشی از تابش آفتاب قرار دارند. چشم کودکان بسیار حساس است. به همین دلیل آسیب ناشی از ماوراء بنفش می‌تواند بر کیفیت زندگی یک فرد در طول عمرش تاثیر بگذارد. به همین دلیل بهتر است در اسرع وقت اقدام به محافظت از چشمان کودک خود در برابر نور خورشید کنید.

در نظرسنجی سال 2014، آکادمی چشم‌پزشکی آمریکا اعلام کرد که تنها 32 درصد از والدین برای کودکان خود از عینک‌های آفتابی با قابلیت مسدود کردن اشعات UV استفاده می‌کنند. لازم نیست برای خرید یک عینک آفتابی اصل پول زیادی هزینه کنید. عینک‌های ارزان قیمت با قابلیت 100 درصدی مسدود کردن اشعه ماوراء بنفش می‌تواند به اندازه عینک‌های گران قیمت، گزینه مناسبی برای محافظت از چشمانتان باشد. شما می‌توانید با مشاهده و مقایسه محصولات با یکدیگر در مالتینا واسط آمازون بهترین عینک آفتابی را برای خودتان انتخاب کنید.

منبع :
allaboutvision , aao.org

...خرید کالای اصل از آمازون با کد تخفیف اختصاصی برای شما! از دست ندید
MAGMA2024