مزیت های اصلی خانه هوشمند و معرفی 4 گجت پرفروش دنیا برای هوشمندسازی خانه

 

امروزه زندگی ما تغییرات بسیاری را با پیشرفت سریع تکنولوژی بدنبال داشته است. یکی از این تغییرات که باعث راحتی بیشتر ما می‌شود تبدیل خانه‌های معمولی به خانه هوشمند است.

اما خانه هوشمند چیست؟

خانه هوشمند یک خانه‌ی بسیار پیشرفته با امکاناتی برای کنترل و نظارت بر عملکرد درست تجهیزات این خانه توسط یکی از اعضای خانواده است.

این امکانات بسته به خانه های مختلف با هم فرق می‌کنند. امکاناتی مثل تنظیم روشنایی، کنترل دما، کنترل دستگاه‌های پخش چندرسانه‌ای، سیستم امنیتی و یا کنترل در و پنجره ها و … که با استفاده از آن‌ها ما احساس آرامش بیشتری خواهیم داشت.

در این مقاله قصد داریم خانه‌های هوشمند را بیشتر و دقیق‌تر بررسی کنیم و خرید چند گجت معروف را به شما پیشنهاد دهیم، پس اگر شما هم به این موضوع علاقه دارید حتما با ما همراه باشید.

 

آیا واقعا این خانه ها هوشمند هستند؟

یک خانه زمانی هوشمند است که سیستم کامپیوتری آن بتواند همه‌ی جوانب زندگی روزمره انسان را زیر نظربگیرد.

به عنوان مثال، یخچال می‌تواند محتوای درونش را لیست کرده و یک لیست خرید به ما بدهد یا حتی غذا‌های سالم‌تری را پیشنهاد دهد.

خانه هوشمند حتی می تواند بصورت مداوم ظرف حیوان خانگی شما را تمیز کرده و یا فضای سبز خانه را آبیاری کند!

خانه هوشمند

ایده خانه خوشمند شاید بنظر از فیلم‌های هالیوودی گرفته شده باشد. در واقع این ایده از یک فیلم که توسط کمپانی دیزنی در سال 1999 به نمایش درآمد الهام گرفته شده. در این فیلم کمدی یک خانواده برنده‌ی خانه‌ای با عنوان “خانه‌ی آینده” می‌شوند که در آن یک ربات خدمتکار اندرویدی وجود دارد و خرابکاری‌های زیادی می‌کند. فیلم‌های دیگر هم تصاویر تخیلی از تکنولوژی خانه هوشمند را نشان می‌دهند که بعید بنظر می‌رسند.

با این حال فن‌آوری خانه هوشمند واقعی است و روز به روز درحال پیشرفت بیشتری است. کدها و سیگنال‌های برنامه ریزی شده از طریق سیمکشی ساختمان و یا بصورت بی‌سیم به لوازم برقی و بخش‌های مختلف خانه ارسال می‌شوند تا هر بخش طبق برنامه ریزی مشخصی کار خود را انجام دهد.

سیستم اوتوماسیون خانه‌های هوشمند می‌تواند برای افرادی با نقص فیزیکی یا ادراکی و افراد مسن که می‌خواهند مستقل زندگی کنند بسیار مفید باشد. خانه هوشمند به عنوان اسباب بازی مورد علاقه ثروتمندان بزرگ دنیا مثل بیل گیتس بشمار می‌رود. خانه او که در ایالت واشنگتون قرار دارد با نام زانادو 2.0، یک خانه هوشمند با تکنولوژی بسیار پیشرفته است که حتی به بازدیدکنندگان اجازه می‌دهد در هر اتاقی که هستند موسیقی مخصوص به آن اتاق را گوش کنند.

 

فراتر از استانداردها

تصور کنید خانه شما مثل یک کامپیوتر بزرگ باشد. اگر کیس یا سی پی یو آن را باز کنید، سیم های باریک، کانکتورها و سوییچ‌های فراوانی می‌بینید. برای اینکه همه این تجهیزات باهم کار کنند باید لوازم جانبی مثل ماوس، کیبورد و … به آن متصل کنید. اما مهم‌ترین بخش آن کار کردن درست اجزای این کامپیوتر با یکدیگر است.

کنترل خانه هوشمند

اگر مردم مجبور نبودند همه اجزای کامپیوتر را بخرند تکنولوژی سریع‌تر پیشرفت می‌کرد، خب اگر با خودمان رو راست باشیم علت این است که بعضی از ما به اندازه بیل گیتس ثروتمند نیستیم!. علاوه بر این هیچ‌کس دلش نمی‌خواهد به عنوان مثال 15 ریموت کنترل برای دستگاه‌های مختلف داشته باشد، این دردسر را قبلا با ریموت کنترلر تلویزیون، سیستم‌های پخش خانگی و کولر منزلمان داشتیم. چیزی که مصرف کنندگان می‌خواهند سیستمی است که کار با آن ساده و آسان باشد. شرکت‌های کوچک و بزرگ هم می‌خواهند در این بازار رقابتی و جدید حرفی برای گفتن داشته باشند.

 

ملزومات یک خانه هوشمند

دو عامل در تبدیل یک خانه معمولی به خانه هوشمند مؤثر هستند: اول سنسورها، عملگرها و لوازم خانه هستند که دستورات را اجرا کرده و در نهایت یک سری اطلاعات به شما می‌دهند. این لوازم خانگی دیجیتال در حال حاضر هم در خانه ما وجود دارند. عامل دوم پروتکل‌ها و ابزارهایی هستند که همه این دستگاه‌ها را بدون توجه به یک عامل انسانی به یکدیگر مرتبط می‌کنند. درواقع مشکل اصلی همین ایجاد ارتباط بین دستگاه‌های منزل با یکدیگر است. طبق نظر محققین راه حل این مشکل استفاده از برنامه‌های هوشمند و مراکز ارتباطی است که درحال حاضر امکان اجرای آن وجود دارد. شرکت‌های پیشرو در این زمینه دستگاه‌های کارآمدی را برای این منظور عرضه کرده‌اند، مثل Google Assistant و یا Amazon Alexa Echo.

امازون الکسا
هوشمند سازی خانه با آمازون الکسا

سیستم مدیریت انرژی خانه (HEMS) اولین موج دستگاه‌های خانه هوشمند است، که توسط یک سخت افزار و یک نرم افزاری که وضعیت گرمایش و سیستم تهویه خانه را به نمایش در می‌آورد و کنترل می‌کند. همانطور که استانداردها و پروتکل‌ها پیشرفت کرده‌اند، باعث هوشمند شدن هرچه بیشتر لوازم برقی خانه ما شده‌اند.

 

نمونه های اولیه خانه هوشمند

سازمان انرژی ایالات متحده امریکا طرح‌های هوشمند جدیدی که هر سال با تکیه بر انرژی خورشیدی ارائه می‌شوند را حمایت می‌کند. تیم‌های مهندسی و دانشگاهی در شاخه‌های مختلف مثل کنترل و نظارت بر عملکرد دستگاه‌ها و لوازم الکترونیکی با یکدیگر رقابت می کنند.

در سال 2013 یک تیم مهندسی از کانادا سیستم یکپارچه مکانیکی را برای دستگاه‌های سیار و قابل حمل معرفی کرد. این اولین نمونه خانه هوشمند بود که توسط تیم دانشجویان ساخته شد و نامش را ECHO یا پژواک گذاشتند.

 

چند نمونه از تجهیزات خانه هوشمند

  • سیستم نگهداری و مراقبت از حیوانات خانگی و فضای سبز خانه، با برنامه ریزی مناسب توسط کاربر بصورت خودکار و در زمان‌های معین شروع به غذا دادن و آبیاری آن‌ها می‌کند.
  • لوازم آشپزخانه هوشمند نیز در خدمت شما خواهند بود، مثل قهوه ساز هوشمند که به محض خاموش شدن آلارم ساعت شما شروع به درست کردن قهوه خواهد کرد. لوازم دیگر هم مثل آرام‌پز، تستر، ماشین ظرفشویی و لباسشویی با برنامه‌ای که به آن‌ها می‌دهید کار خود را شروع خواهند کرد.
  • سنسورهای هوشمند این خانه‌ها قابلیت قطع جریان برق، آب و یا گاز را در صورت بروز نشتی و خرابی قطع کنند. بنابراین دیگر جای نگرانی از بابت این مسائل برای ما وجود نخواهد داشت.
  • تلویزیون‌های هوشمندی که با اتصال به اینترنت به وسیله برنامه‌های کاربردی مثل: درخواست کننده موسیقی یا ویدئو به محتوای مورد نظر دسترسی پیدا کنند. برخی از این تلویزیون‌ها نیز امکاناتی مانند تشخیص صدا و یا حرکت را دارند.

 

کنترل هوشمند انرژی مصرفی منزل

  • علاوه بر قابلیت کترل از راه دور، سیستم روشنایی هوشمند هم یک قابلیت جذاب برای خانه‌های هوشمند بشمار می‌رود. به عنوان مثال سیستم Philips Lighting Holding B.V می‌تواند روشنایی هر بخش از خانه را با توجه به اینکه شخصی در آن محل حضور دارد یا نه تنظیم کند. همچنین این سیستم‌ها می‌توانند روشنایی خانه را با توجه به نور روز یا شب تنظیم کنند.
  • ترموستات‌های هوشمند مثل Nest from Nest که توسط وای‌فای به کاربران اجازه می‌دهد تا دمای خانه را نظارت و برنامه ریزی کنند. این دستگاه‌ها رفتار و عادت‌های مالکان را به خاطر می‌سپارند و به طور خودکار تنظیمات خود را برای راحتی هرچه بیشتر ساکنان منزل تغییر می‌دهند. این ترموستات‌ها قابلیت این را دارند که مقدار انرژی مصرفی خانه را به کاربر گزارش کرده و یادآوری کنند که تنظیمات آن باید چه تغییراتی داشته باشند.
  • با استفاده از دربازکن‌های هوشمند و دربازکن‌‌های مخصوص، کاربران می‌توانند ورود و خروج بازدید‌ کنندگان را کنترل کنند. همچنین این دربازکن‌های هوشمند قابلیت تشخیص موقعیت اعضای خانه را در نزدیکی خود دارند و می‌توانند قبل از رسیدن آن‌ها درب خانه را برایشان باز کنند.
  • با دوربین‌های امنیتی هوشمند، ساکنان می‌توانند در سفر یا تعطیلات خانه خود را تحت نظر داشته باشند. سنسور‌های حرکتی هوشمندی که این دوربین‌ها دارند قادر به تشخیص تفاوت بین ساکنین، مهمان‌ها، حیوانات خانگی و حتی سارقان هستند و در صورت تشخیص رفتار مشکوک به پلیس یا مقامات امنیتی هشدار ارسال می‌کنند.

 

مزیت‌ های اصلی خانه هوشمند

Smart home

خانه هوشمند برای خیلی از ما جالب و جذاب بنظر می‌رسد و معمولا با هیجان خاصی درباره آن صحبت می‌کنیم. اما جدا از جذابیت‌های آن باید توجه داشت که مزیت‌های این نوع خانه‌ها اهمیت خیلی بیشتری دارند.

بهره‌وری انرژی

با کمک ترموستات‌های هوشمند و لامپ‌های ال ای دی هوشمند که بهترین راه برای صرفه جویی در انرژی هستند، می‌توانید با خیال راحت منزلتان را ترک کنید و به محل کار یا مسافرت و … بروید. سنسورهای هوشمند در صورت باز بودن درب یخچال یا پنجره به تلفن همراه شما هشدار ارسال می‌کنند. سایر وسایل هوشمند هم قابلیت تنظیم صرفه جویی در انرژی را دارند. به این صورت که در صورت اتمام کارشان خاموش می‌شوند.

آینده‌ای را تصور کنید که همه این وسایل با هماهنگی در کنار هم کار کنند. مثلا بخاری شما وقتی خشک کن لباس‌ها روشن است خاموش شود، در روزهای آفتابی پرده‌‌ها کنار بروند و موارد جالب دیگر. این امکانات دیگر دور از تصور نیستند.

صرفه اقتصادی

استفاده از دستگاه‌های هوشمند مثل ابزاری که در بالا اشاره شد، نه تنها باعث صرفه‌جویی در انرژی می‌شوند، بلکه باعث صرفه‌جویی در هزینه‌های مصرفی شما هم خواهند شد. کاهش هزینه‌های مصرف انرژی موجب افزایش بودجه شما می‌شود. در نتیجه می‌توانید دستگاه‌های قدیمی منزل را تعویض کرده و حتی باعث بهینه سازی بیشتر مصرف انرژی در خانه خود شوید.

شاید از نظر خودتان هزینه‌ای که صرفه‌جویی می‌شود در ابتدا مناچیز باشد، اما به مرور این دستگاه‌های هوشمند هزینه انرژی مصرفی خودشان را جبران می‌کنند. همچنین محصولات کارامد هوشمند مثل پنل‌های خورشیدی می‌توانند باعث کاهش هزینه‌های مالیاتی شوند.

خانه‌های هوشمند سریع‌تر و گران‌تر فروخته می‌شوند. تحقیقات نشان می‌دهد که خریداران خانه‌های هوشمند 80٪ بیشتر از خریداران خانه‌های معمولی هستند.

زندگی با کیفیت

همه ما می‌دانیم که نمی‌شود شادی را خرید. اما پول بیشتر به معنای آسایش بیشتر و استرس کمتر است، و نمی‌توان این حقیقت را نادیده گرفت.مثلا فکرش را بکنید زمانی که نیاز به پخش موسیقی در سرار خانه دارید از الکسا بخواهید این کار را برای شما انجام دهد. یا قبل از بیدار شدن صبحانه شما آماده شود. و هزاران کار دیگر که می‌شود در خانه‌های هوشمند انجام داد. بنابراین به خودتان لطف کرده و شروع به هوشمند سازی منزلتان کنید.

معرفی محصولات

در ادامه این مقاله چند محصول مرتبط با خانه هوشمند را به شما معرفی می‌کنیم:

Smart Plug WiFi Outlets

این محصول جالب با Amazon Alexa Echo و Google Assistant برای برقراری ارتباط صوتی سازگاری دارد. حتی می‌توانید اپلیکیشن Smart Life را از اپ استور دانلود کرده و ابزار هوشمند خانه خودتان را به راحتی و از راه دور کنترل کنید. به کمک این ابزار شما می‌توانید برق وسایل الکترونیکی منزل را با گفتن کلمات ساده ای مثل “روشن” یا “خاموش” قطع و وصل کنید یا اینکه روی اپلیکیشن موبیال خود دکمه روشن و خاموش را کلیک کنید.

همچنین می‌توانید با تنظیم خاموش و روشن شدن آن در ساعات طلوع و غروب خورشید باعث صرفه جویی در مصرف برق خانه شوید. اگر تمایل به خرید این محصول دارید حتما از سایت مالتینا (واسط بین خریداران ایرانی و آمازون امریکا) دیدن فرمایید.

 Smart Plug WiFi Outlets در خانه هوشمند

خرید

MYQ-G0301

یک دربازکن هوشمند پرقدرت است که بدون سیم و با کمک وای فای به گوشی موبایل شما متصل شده و ورود و خروج خودرو‌ها به پارکینگ شخصی شما را کنترل می‌کند. با اتصال اعضای خانواده و یا فامیل به اپلیکیشن مخصوص این دستگاه، هرکدام از اعضا می‌توانند با نزدیک شدن به خانه شما وارد اکانت خود شوند و درب پارکینگ را باز کنند.

همچنین می‌توانید با تلفن هوشمند خودتان هرکجا که باشید درب پارکینگ را باز یا بسته کنید. برای تقویت امواج وای فای و عملکرد بهتر این محصول پیشنهاد میکنیم که یک تقویت کننده وای فای هم برای آن نصب کنید. این محصول هم‌اکنون در مالتینا موجود می‌باشد.

 MYQ-G0301 در خانه هوشمند

خرید

Ecobee Smart Thermostat

یک ترموستات هوشمند با پردازشگر پرقدرت و صحفه شفاف تمام لمسی و میدان صوتی بسیار وسیع که واقعا کم نظیر است.

این ترموستات یک سنسور حرکتی هم دارد که می‌توانید آن را در اتاق‌های مهم خانه نصب کرده و حالت ترموستات را روی سیستم میزان اشغال و حرارت قرار دهید. به کمک این ترموستات هوشمند سالانه چیزی حدود ۲۳% در انرژی مصرفیتان صرفه جویی خواهید کرد. این کار با کنترل گرمایش و سرمایش اتاق‌‌ها در فصول مختلف توسط این ترموستات انجام می‌شود.

علاوه بر این ترموستات Ecobee با دستیارهای هوشمندی مثل alexa echo سازگاری دارد. شما می‌توانید به کمک موبایل، اپل واچ یا صدای خودتان این ترموستات را کنترل کنید. برای تهیه این محصول فوق العاده هم می‌توانید به وبسایت مالتینا مراجعه کنید.

Ecobee Smart Thermostat در خانه هوشمند

خرید

دستیار الکسا آمازون Echo Plus

با Echo Plus آشنا شوید… یک دستیار صوتی هوشمند که با تمامی وسایل الکترونیکی سازگاری دارد و همچنین با ارتقاء سیستم صوتی خود‍، موسیقی با کیفیتی را برای شما پخش خواهد کرد. از صدای با کیفیتی که Echo Plus با صدای دالبی و 360 درجه صوتی پخش می‌کند لذت ببرید!. به علاوه می‌توانید از صدای خودتان برای شخصی سازی تنظیماتی مثل اکوالایزر استفاده کنید.

از قابلیت‌های الکسا می‌توان به پخش موسیقی، پاسخ دادن به سوالات شما، خواندن اخبار، بررسی وضعیت آب و هوا، تنظیم هشدار ساعت خواب، کنترل دستگاه‌های هوشمند سازگار با خود، خواندن کتاب صوتی، تماس با مخاطبین شما و موارد دیگه اشاره کرد. فرصت را از دست ندهید و این دستیار صوتی هوشمند را هرچه سریع‌تر از مالتینا تهیه کنید.

الکسا دستیار صوتی خانه هوشمند
دستیار الکسا آمازون Echo Plus

لینک خرید

برای خواندن مقالات مرتبط و جذاب دیگر وبلاگ مالتینا کلیک کنید.

منابع: techtarget، thoughtco، iotevolutionworld.com

...خرید کالای اصل از آمازون با کد تخفیف اختصاصی برای شما! از دست ندید
MAGMA2024