همه چیز درباره خالکوبی و تاتو بدن + طرح های پر طرفدار و معنی آن ها

خالکوبی
خالکوبی و تاتو

از زمان‌های بسیار قدیم، خالکوبی یا تتو، هنری برای بیان و ابراز احساسات، آرزو‌ها، اعتقادات و سنت‌ها بوده و تاریخچه استفاده از خالکوبی، به اولین بومیان آمریکا برمی‌گردد. در واقع، خالکوبی نقش و نگاری است که با استفاده از ابزاری سوزن مانند و مواد رنگی سازگار با بدن انسان، روی پوست حک می‌شود. خالکوبی گاهی به صورت حروف، تصویر یا نماد، روی پوست حک می‌شود و بیشتر طرح‌های مورد استفاده برای خالکوبی، یک داستان یا مفهوم خاصی دارند. اکثر افراد از طرحهای خالکوبی الهام بخش و انگیزشی که برای‌شان تداعی کننده معنا یا نمادی از یک مفهومِ با ارزش است، استفاده می‌کنند.

خالکوبی
خالکوبی یا تتو

در ادامه این مطلب از مالتینا بلاگ، همه موارد و نکات مهمی را که قبل و بعد از انجام خالکوبی باید بدانید، را گرداوری کرده و به تفسیر معانی طرح‌های پرطرفدار خالکوبی پرداخته‌ایم.

نکات مهمی که باید قبل از انجام خالکوبی بدانید

در ابتدا شما باید بدانید که چه طرحی را می‌خواهید روی بدن خود حک کنید. انواع مختلفی از طرح‌ها و سبک‌های تاتو وجود دارد و اگر نوع و طرح خالکوبی خاصی را انتخاب می‌کنید، مطمئن شوید که از معنا و مفهوم آن آگاه هستید. همچنین بهتر است یک جلسه قبل از انجام تاتو، طرح مورد نظر خود را به تاتوکار یا تاتو آرتیست خود نشان دهید تا از محل مناسب برای انجام تاتو موردنظر خود و قیمت آن مطلع شوید.

همچنین قبل از انجام تاتو، اگر حساسیت پوستی شناخته شده و حتی جزئی دارید، حتما ابتدا با پزشک مشورت کنید که آیا انجام تاتو، برای‌تان عوارض شدیدی به همراه خواهد داشت یا خیر. به طور قطع نمی‌توان گفت که پوست یک فرد در مقابل سوراخ شدن با سوزن‌ و قرار گرفتن مواد شیمیایی، چه واکنشی نشان خواهد داد و امکان بروز واکنش‌های آلرِژیک بعد از انجام تاتو، وجود دارد.

واکنش‌های آلرژیک به تاتو انواع مختلفی دارد. در برخی موارد، فقط خارش یا تحریک پوستی جزئی و قابل کنترل ایجاد می‌شود و در برخی، منجر به ایجاد بثورات، تورم یا تشکیل توده‌های کوچک در اطراف ناحیه تاتو شده، می‌شود. حتی اگر سابقه حساسیت پوستی یا آلرژی ندارید، در هنگام انجام خالکوبی یا بعد از آن‌، به محض مشاهده واکنش‌های شدید پوستی، سریعا به پزشک متخصص پوست مراجعه کنید.

نکته دیگری که باید قبل از انجام تاتو به آن فکر کنید این است که آیا داشتن تاتو در مناطق قابل مشاهده بدن که امکان پوشاندن‌شان وجود ندارد، به آینده شغلی شما آسیب می‌رساند یا خیر. چرا که برخی از کارفرمایان و سازمان‌ها، در مورد استخدام افراد دارای خالکوبی، کمی محافظه کارانه عمل می‌کنند.

در این باره در مطلب زیر بیشتر بخوانید :

روش های پاک کردن تاتو + معرفی 5 محصول برتر پاک کننده تاتو

بهداشتی تجهیزات خالکوبی

بسیار مهم است که مطمئن شوید مکانی را که برای انجام خالکوبی انتخاب کرده‌اید، از لحاظ رعایت نکات بهداشتی قصوری را مرتکب نشوند و همه مراحل کار با رعایت نکات بهداشتی انجام شود. سوزن‌های مورد استفاده، دستکش یک بار مصرف، اسپری ضدعفونی کننده و مواد بی‌حس کننده و سایر تجهیزات مورد استفاده برای انجام تاتو، باید کاملا استریل بوده و برای هر مشتری به صورت کاملا شخصی و جداگانه مورد استفاده قرار گیرند. در غیر این صورت امکان ابتلا به بیماری‌هایی مانند ایدز، بیماری‌های عفونی و هپاتیت و… وجود دارد.

خالکوبی
تجهیزات خالکوبی

آیا انجام خالکوبی با درد ناراحتی همراه است؟

دردی که هنگام انجام خال‌کوبی احساس می‌شود، از فردی به فرد دیگر متفاوت است. برخی افراد دردی را که احساس می کنند، بسیار ناچیز است، در حالی که افراد دیگر، ممکن است درد بیشتری را احساس کنند. این امر، به این دلیل است که آستانه درد برای هر فرد متفاوت است. طبق نتایج تحقیقات، مشخص شده است که آستانه درد زنان بالاتر از مردان است و هر چه آستانه درد بدن شما بالاتر باشد، در برابر درد، مقاومت بیشتری خواهید داشت.

اما دروغ است که بگوییم انجام خالکوبی، بدون درد است. انجام تاتو با درد همراه است و این درد ممکن است در هر فرد به طور متفاوتی حس شود؛ چرا که فرآیند تاتو شامل سوراخ شدن لایه بالایی پوست توسط چندین سوزن به منظور قرار دادن جوهر در پوست بوده و سوزن همراه با جوهری که در نوک آن قرار دارد، بالا و پایین رفته و سوراخ‌های بسیار ریزی را در پوست ایجاد می‌کند.

خالکوبی
درد خالکوبی یا تتو

البته هرچه تاتو بزرگ‌تر و طرح آن شامل نقش و نگار ریز‌تری باشد، درد بیشتری نیز حس می‌شود. اندازه طرح خال‌کوبی و محل آن، نیز عامل بزرگی در میزان دردی است که توسط فرد حس خواهد شد.

خالکوبی در مناطق مناطق حساس بدن که عصب زیادی داشته و استخوانی هستند، با درد بیشتری همراه است. پیشانی، گردن، ستون فقرات، دنده‌ها، دست یا انگشتان، مچ پاها از مناطقی هستند که انجام تاتو روی آن‌ها با درد بیشتری نسبت به سایر مناطق همراه است. ولی به طور کلی، تاتو در ناحیه‌ای از بدن که ماهیچه یا چربی زیادی دارد، کمتر از تاتو در جایی که استخوان‌ و عصب‌های زیادی وجود دارد، درد دارد بنابراین اگر  آستانه درد کمی دارید، پیشنهاد می‌کنیم در مورد انجام تاتو بیشتر فکر کنید.

هزینه انجام خالکوبی، چه قدر است؟

خالکوبیِ خوب ارزان نیست و یک خالکوبیِ ارزان (معمولاً) خوب نیست. قیمت انجام خالکوبی، بسته به اندازه، سادگی و پیچیدگی طرح، مواد بکار رفته، مهارت تاتوکار و مکان انتخابی شما برای تاتو، می‌تواند متفاوت باشد. 

بهترین زمان برای انجام خالکوبی، چه موقع است؟ 

بهترین زمان برای انجام تتو، فصل پاییز یا زمستان است که افراد معمولاً هنگام بیرون بودن لباس بیشتری بر تن دارند و این امر، از یک خالکوبی تازه جوش خورده محافظت می‌کند. چرا که قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور مستقیم خورشید به یک خالکوبی تازه آسیب می‌رساند و نه تنها باعث تحریک پوست آن ناحیه می‌شود، بلکه می‌تواند باعث محو شدن زودهنگام طرح تاتو شود.

نکات مهمی که باید بعد از انجام خالکوبی، بدانید

اگر پوست شما بعد از خالکوبی متورم، قرمز شد، کاملا طبیعی است، از فشار آوردن و مالش محل تاتو خودداری کنید و به محض مشاهده علاوم شدید پوستی مانند درد و بثورات عفونی به پزشک مراجعه نمایید.

پس از انجام خالکوبی، به مدت دو هفته از رفتن به استخر، سونا، وان آبگرم، دریا برای جلوگیری از بروز عفونت خودداری کنید. حتی انجام فعالیت‌های سنگین که باعث تعریق زیاد می‌شود، مانند ورزش کردن، دویدون و… را به تعویق بیاندازید.

خالکوبی
خالکوبی یا تتو

به یاد داشته باشید، یک خالکوبی تازه، مانند یک زخم باز است و آلودگی یا باکتری می‌تواند به آن آسیب برساند یا روند بهبودی را کند کند.

تاتو را با پاک کننده توصیه شده توسط تاتوکار یا صابون ملایم و بدون بو بشویید و از استفاده هر نوع صابون با رایحه یا حاوی الکل خودداری کنید، زیرا این مواد باعث ایجاد تحریک می‌شوند. پس از شستشو، محل تاتو را به آرامی و با حوله تمیز، خشک کنید. 

اگر با خارش و خشکی پوست در ناحیه انجام تاتو روبرو شُدید، از پماد نرم کننده یا یک لوسیون ملایم و بدون بو استفاده کنید. رعایت بهداشت کافی تنها راه کاهش خطر ابتلا به عفونت بعد از انجام تاتو است. اگر تاتو شروع به پوسته پوسته شدن کرد، وحشت نکنید. این قسمتی از روند بهبودی است و معمولاً فقط تا یک هفته ادامه دارد.

قرار دادن تاتو در معرض تابش مستقیم نور خورشید می‌تواند باعث کمرنگ شدن و تحریک پوست این ناحیه شود. بنابراین بهتر است خالکوبی تازه را تا مدتی با لباس بپوشانید یا از یک کرم ضدآفتاب مناسب، برای محافظت از آن استفاده کنید.

انتخاب طرح خالکوبی

هنگام انتخاب طرح تاتو اصلا عجله نکنید؛ چرا که ممکن است بعدا پشیمان شوید. شما باید وقت زیادی را صرف تحقیق در مورد انتخاب طرح خالکوبی کنید و برای این‌کار می‌توانید، انواع طرح‌های خالکوبی را در گوگل جستجو و بررسی کنید تا ایده‌های خوبی به دست آورده و طرحی مطابق سلیقه خود انتخاب کنید.

خالکوبی
طرح خالکوبی

اکثر افراد سراغ طرح‌های خالکوبی معنی‌دار مانند آیات کتاب مقدس، نام عزیزان، نمادهایی که دارای معانی الهام بخش و زیبا می‌روند. نکته مهم این است که یک طرح خالکوبی را برای خودتان انتخاب کنید، که بعدا از آن پشیمان نشوید و از داشتن آن خجالت نکشید. همچنین می‌توانید از تاتوکار خود بخواهید تا چند طرح پیشنهادی برای شخصی سازی طرح انتخاب شده توسط خودتان، به شما پیشنهاد دهد. تصمیم گیری در مورد محل تاتو نیز با انتخاب طرح و اندازه آن ارتباط دارد. طرح‌های خاصی وجود دارد که برای قسمت‌های خاص بدن، مناسب‌تر هستند.

طرح‌های پرطرفدار خالکوبی و معنی آ‌ن‌ها

انتخاب یک طرح خالکوبی، همیشه سخت‌ترین کار است. طرح تاتوِ انتخابی شما باید الهام بخش و زیبا باشد، زیرا قرار است تا مدت بسیاری طولانی روی پوست شما باقی بماند. پس بهتر است با مفاهیم تداعی‌کننده و معنای طرح‌های پرطرفدار خالکوبی، آشنا شوید.

خالکوبی اسب

تاتو اسب شگفت انگیز به نظر می‌رسد و دارای معانی متعددی است که عبارتند از:

اسب سلتیک: نماد تقدس و نجابت

اسب شعله ور: قدرت وحشی و اراده آزاد

نعل اسب: نمادی از تمایل به تغییر مثبت از نظر مالی و همچنین خوش شانسی

اسب مسابقه‌ای: موفقیت و رقابت

اسب قبیله‌ای: نشان دهنده ارتباط با معنویت و همچنین نماد قدرت است.

اسب بال‌دار: نماد خلاقیت و آزادی اندیشه

خالکوبی فیل

خالکوبی فیل، دارای طرحی زیبا، باشکوه و سنتی بوده و نماد، همدلی، وفاداری، شفقت، خرد و باروری و تمایل به تشکیل خانواده و فرزندآوری است.

خالکوبی - تاتو
خالکوبی فیل

خالکوبی گرگ

خالکوبی گرگ نمادی از اقتدار، استقلال و آزادی، قدرت، وفاداری و عدم خیانت، عزم، شهامت، اراده، محافظت، تمایل به پیشرفت است.

خالکوبی گل

هزاران ایده مختلف برای تاتو گل در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف موجود است. در ادامه، به چند نمونه از معانی رایج انواع گل‌ها در خالکوبی اشاره کرده‌ایم:

خالکوبی - تاتو
خالکوبی گل

گل نرگس: بیانگر صداقت، حقیقت، ایمان و بخشش

گل مینا: نماد حیا و سادگی

گل سوسن یا لیلیوم: نمادی کلاسیک از لطافت و ظرافت زنانه و خلوص

گل نیلوفر آبی یا لوتوس: نماد تقدس یا معنویت

گل ارکیده: نمادی از شجاعت، شکوفایی و باروری

گل رز: نشان دهنده عشق، دوستی، فروتنی و همدردی و قداست

آفتابگردان نمادی از صمیمیت و خوشبختی و قلب پر نور

گل لاله: نماد سعادت و خوشبختی و عشق آتشین

خالکوبی درخت

خالکوبی درخت نماد شکوه، قدرت، احترام به طبیعت، صلح، وفاداری هستند.

خالکوبی پروانه

پروانه‌ها از طرح‌های رایج تاتو در میان زنان است. خال‌کوبی پروانه نمادی از زیبایی، آزادی، اعتماد به نفس، تحول، رهایی از فشار عاطفی، گذشت، رشد معنوی و احساسات و زیبایی زنانه است.

خالکوبی
خالکوبی پروانه

خالکوبی جملات و کلمات

تاتو‌ها می توانند نام شخصی یا حتی عبارات معنوی یا نقل قول باشند. این نوع خالکوبی‌ها می‌توانند معنای عمیقی برای فرد داشته باشند و عشق عمیق و احساسات قوی را بیان کنند. مثلا عاشقان و زوج‌ها تصمیم می‌گیرند حروف اول اسم شریک زندگی خود را خالکوبی کنند.

خالکوبی چشم

خالکوبی‌ها با طرح چشم نماد زندگی، تمرکز ، تفکر روشن بینانه، بینایی، شهود، زیرکی، محافظت هستند.

خالکوبی ماه و ستاره 

ستاره‌ها،ماه و سیارات از طرح‌های محبوب خالکوبی هستند. خالکوبی ستاره نماد تحقق یک هدف است اما برخی از معانی کلی در ارتباط با آن‌ وجود دارد و نشان دهنده امید، ایمان، تحول، موفقیت، علاقه به نجوم، نمادی چالشی برای تسخیر، میل برای رسیدن به اهداف بزرگ‌تر و منحصر به فرد بودن است.

خالکوبی ماه نماد تأثیر قدرت‌های آسمانی یا علاقه به نجوم، دیوانگی، خلاقیت، رشد، نادر و کمیاب بودن، زیباییی محسور کننده است.

خالکوبی دلفین

خالکوبی دلفین نشان دهنده دوستی، بازیگوشی، آزادی، هوش، محافظت و حساسیت و احساس تعلق به یک جامعه و هماهنگی است.

خالکوبی اژدها

خالکوبی اژدها نماد شجاعت، قدرت، محافظت،خرد و استقلال  است. این موجودات اساطیری یکی از افسانه‌ای‌ترین موجودات تاریخ فولکلور و اساطیر هستند. اژدها بخشی از فرهنگ کشورهایی مانند چین، ویتنام و ژاپن هستند. بیشتر تمدن‌های شرقی اژدها را موجوداتی نجیب می دانند، در حالی که تمدن‌های اروپایی اژدها نماد شرارت و تاریکی می‌دانند.

خالکوبی قلب

قلب نماد جهانی عشق است. تاتو قلب نیز به معنای پرستش و علاقه زیاد به شخصی خاص، دوستی، اشتیاق و معنویت  است.

خالکوبی
خالکوبی قلب

خالکوبی فرشته و بال

بال‌های فرشته نماد محافظت، آزادی و ارتباط با خدای متعال و عشق پاک، احترام به معنویت است. بال فرشته شکسته نشان دهنده مبارزه و تجربه شکست و ایستادگی است.

طرح‌های خالکوبی حنا 

این تاتو‌ها معنی خاصی نداشته و صرفا جنبه تزئینی دارند و بیشتر توسط عروس‌ها و یا در مراسمی مانند حنابندان استفاده می‌شوند. این نوع تاتو‌ها، موقت هستند و حداکثر برای چند هفته روی پوست باقی می مانند.

خالکوبی
خالکوبی حنا

خرید برچسب طرح خالکوبی

پیاده کردن یک طرح خالکوبیِ پر از نقش و نگار ریز و شلوغ یا یک طرح تاتوی ظریف، بدون داشتن یک الگوی مناسب، کار سختی بوده و نیاز به مهارت و دقت خاصی دارد. از طرفی دیگر افرادی هستند که نمی‌خواهند تتو یا خالکوبی دائم بر روی پوست خود داشته باشند و دوست د ارند هر وقت که بخواند تاتو را از روی پوست خود پاک کنند یا طرح‌های متفاوتی را روی پوست‌شان امتحان کنند. استفاده از برچسب‌های طرح خالکوبی یک گزینه عالی برای چنین افرادی است.

شما می‌توانید با نشان دادن برچسب طرح خالکوبی مورد علاقه خود به تاتوکار، از او بخواهید از این آن به عنوان یک شابلون یا الگو برای مشابه سازی آن طرح استفاده کند و یک تاتوی ظرف و تمیز روی پوست‌تان داشته باشید. البته این به معنا نیست که طرح‌های خالکوبی که با دست حک می‌شوند شکل بد و نامناسبی دارند.

یکی از مزایای اصلی برچسب‌های طرح خالکوبی این است که اگر از طرح خالکوبی خود به هر دلیلی پشیمان شدید، می‌توانید به راحتی آن را با کرم یا ژل‌‌های مخصوص کاملا پاک کنید و طرح‌های مختلفی را امتحان کنید.

شما با مراجعه به قروشگاه اینترنتی مالتینا از طریق لینک زیر، می‌توان هزاران طرح متفاوت از برچسب‌های خالکوبی با کیفیت را مشاهده و خریداری نمایید.

خالکوبی - تاتو
برچسب طرح خالکوبی

سخن پایانی

بعد از انجام خالکوبی، ممکن است به هر دلیلی از داشتن آن پشیمان شوید و بخواهید خالکوبی را از روی پوست خود پاک کنید. برای اطلاع از همه روش‌های موثر برای پاک کردن تاتو، مطلب روش های پاک کردن تاتو + معرفی ۵ محصول برتر پاک کننده تاتو را مطالعه نمایید.

شما با مراجعه به فروشگاه اینترنتی مالتینا (واسط خریداران ایرانی و فروشگاه آمازون آمریکا)، می‌توانید محصولات آرایشی و بهداشتی اصل و با کیفیت را مشاهده و خریداری نمایید. تمامی محصولات ارائه شده در این فروشگاه با تضمین کیفیت و اصالت، به فروش می‌رسند.

همچنین در مالتینا می‌توانید براحتی از آمازون آمریکا (بزرگ‌ترین فروشگاه آنلاین دنیا)، خرید خود را از هر جای ایران و با کلیه کارت‌های عضو شبکه شتاب بانکی، انجام داده و بدون نیاز به کردیت کارت،‌ ترخیص از گمرک و موارد مربوط به ارسال از امریکا، کالای سفارشی خود را ۲-۳ هفته بعد، درب منزل خود تحویل بگیرید.

اگر تجربه یا دیدگاه مفیدی درباره خالکوبی و انتخاب طرح آن و استفاده از برچسب طرح خالکوبی دارید، خواهشمندیم در بخش نطرات این مطلب، با ما و خوانندگان مالتینا بلاگ، به اشتراک بگذارید.

منابع: healthline.com، stylecraze.com

در مالتینا بیشتر بخوانید:

تعریف زیبایی در کشورهای مختلف جهان

کاشت مژه | صفر تا صد آنچه که قبل از اقدام باید بدانید

کانسیلر تارت بهترین کانسیلر شناخته شده در ۲۰۱۹ با ۱۰۰% پوشانندگی کامل

...خرید کالای اصل از آمازون با کد تخفیف اختصاصی برای شما! از دست ندید
MAGMA2024