تهیه سیر سیاه در خانه با دستگاه تخمیر خانگی

خواص سیر سیاه
خواص سیر سیاه

آیا تا به حال نام سیر سیاه (Black garlic) را شنیده‌اید؟ آیا با خواص سیر سیاه و اثرات درمانی آن آشنا هستید؟ سیر سیاه به عنوان اکسیر افزایش طول عمر در چین و کره شناخته می‌شود و طعم آن شبیه میوه‌های خشک است. این ماده غذایی با ظاهر متفاوت خود در مقایسه با سیر معمولی، از تخمیر سیر سفید در شرایط دمایی و رطوبتی خاص به دست می‌آید، فواید زیادی برای بدن دارد و سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی است. سیر سیاه به دلیل بافت و طعم منحصر به فرد و داشتن مزایای سلامتی، به طور گسترده در کشورهای آسیایی مانند ژاپن، کره جنوبی و تایلند استفاده می‌شود و ژاپن اولین کشوری بود که برای رهایی از بوی بد سیر و افزایش خواص درمانی به فکر تخمیر سیر سفید افتاد.

خواص سیر سیاه
خواص و فواید سیر سیاه

سیر سیاه، بویی تند مانند سیر سفید ندارد، معده را نمی‌سوزاند و جزء مواد غذایی است که اخیرا بسیار مورد بحث و توجه قرار گرفته است. در ادامه‌ی این مطلب از مالتینا بلاگ به بررسی نحوه تشکیل، خواص، فواید، مضرات و نحوه تهیه سیر سیاه در خانه پپرداخته و دستگاه‌های مورد استفاده برای تخمیر سیر سیاه را معرفی خواهیم کرد.

سیر سیاه چگونه تشکیل می‌شود؟

دانه‌های سیر سفید وقتی در معرض هرگونه آسیب فیزیکی مانند خرد کردن، لِه کردن و… پس از لایه برداری از پوست بیرونی قرار می‌گیرند، ترکیب آلیسین را به عنوان یک مکانیسم دفاعی تولید می‌کنند. آلیسین همچنین عامل بوی شدید سیر است. از طرف دیگر، سیر سیاه با تخمیر سیر سفید در دمای 60-90 درجه به مدت 60 روز تولید می‌شود. آلیسین موجود در سیر، در طی این تخمیر به S-Allyl Cysteine ​​تبدیل می‌شود که فقط در سیر سیاه یافت می‌شود. این ماده محلول در آب، که عصاره سیر پیر نیز نامیده می‌شود، بیشتر از سیر معمولی دارای خاصیت ضد عفونی کننده، ضد قارچی، ضد ویروسی، آنتی اکسیدانی و ضد باکتریایی است.

در واقع، تشکیل سیر سیاه با تخمیر انجام می‌شود، در این فرایند از مواد شیمیایی استفاده نمی‌شود. تخمیر یک روش طبیعی است که بشر قرن‌ها در تهیه بسیاری از غذاهای مفید مانند کفیر، ماست و ترشی و… استفاده کرده است.

تخمیر سیر سفید و تبدیل شدن آن به سیر سیاه باعث واکنش‌هایی می‌شود که بر اسیدهای آمینه تاثیر می‌گذارد و به طور طبیعی، قند موجود در سیر را تغییر می‌دهد تا طعم و بافت سیر را تغییر دهد. رنگ مشکی متمایز سیر سیاه ناشی از تولید ترکیبی به نام ملانوئیدین است. واکنش تخمیر نه تنها رنگ سیر را تغییر می‌دهد، بلکه عطر و طعم را نیز تغییر می‌دهد. این فرآیند طعم تند سیر سفید را از بین می‌برد و سیر را سبک و جویدنی می‌کند.

تهیه سیر سیاه در خانه
آموزش تهیه سیر سیاه در خانه

تهیه سیر سیاه در خانه با خرید دستگاه تخمیر سیر سیاه خانگی

با استفاده از دستگاه تخمیر سیر سیاه می‌توانید این ماده غذایی ارزشمند را در خانه تهیه کنید و از فواید بی نظیر آن بهره مند شوید. دستگاه تخمیر سیر سیاه دستگاه خاصی است که برای تهیه سیر سیاه استفاده می‌شود. از آنجا که در طی فرآیند تخمیر لازم است دما و رطوبت در محدوده خاصی نگهداری شود و به این دستگاه دما و رطوبت لازم را تامین می‌کند و باعث افزایش خواص و فواید سیر، رفع بو و تندی طعم آن می‌شود. از دستگاه تخمیر سیر سیاه می‌توان برای تخمیر  زنجبیل، پیاز، جینسنگ و محصولات مشابه استفاده نمود.

برای مشاهده ویژگی‌ها، قیمت و خرید دستگاه تخمیر سیر سیاه، می‌توانید از طریق لینک خرید زیر اقدام کنید.

خرید دستگاه تولید سیر سیاه
خرید دستگاه تولید سیر سیاه خانگی از آمازون

خواص سیر سیاه

همچنین شما با مراجعه به فروشگاه اینترنتی مالتینا از اینجا، می‌توانید لوازم آماده سازی غذا و نوشیدنی، انواع ظروف سرو و پذیرایی، ابزار شیرینی پزی و منسوجات آشپزخانه و… متنوع و باکیفیت از انواع برندهای معتبر دنیا را مشاهده و خریداری نمایید. تما‌می‌ محصولات این فروشگاه با تضمین کیفیت و اصالت به فروش می‌رسند. همچنین در مالتینا می‌توانید به راحتی از آمازون آمریکا (بزرگ‌ترین فروشگاه آنلاین دنیا) خرید خود را از هر جای ایران و با کلیه کارت‌های عضو شبکه شتاب بانکی، انجام داده و بدون نیاز به کردیت کارت و موارد مربوط به ارسال از آمریکا، کالای خود ظرف ۲-۳ هفته، درب منزل خود تحویل بگیرید.

تفاوت سیر‌ سیاه با سیر معمولی چیست؟

عناصر غذایی سیر سیاه قوی‌تر و مفیدتر از سیر معمولی است. آلیسین، که می‌دانیم باعث بوی تند سیر می‌شود، در طی فرآیند تخمیر کاهش می‌یابد و به S-Allylcysteine ​​تبدیل می‌شود و به این ترتیب، بوی سیر از بین می‌رود. بزرگ‌ترین تفاوت سیر سیاه با سیر معمولی این است که سیر سیاه دارای مواد مغذی قوی تری است و بی بو است.

خواص سیر
تفاوت سیر سیاه با سیر معمولی

بیشتر بخوانید: یک حبه سیر و معجزه خواص ناگفته آن که سلامت زندگی شما را تضمین می‌کند

فواید و خواص سیر سیاه چیست؟

  • سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و مقاومت بدن را در برابر بیماری‌ها افزایش می‌دهد.
  • دارای اثر محافظتی در برابر انواع سرطان است.
  • در درمان تصلب شرایین استفاده می‌شود و از سلامت قلب و عروق محافظت می‌کند.
  • حافظه را تقویت می‌کند، خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش می‌دهد و اختلالات حافظه را کاهش می‌دهد.
  • از سلول‌های مغز در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند.
  • علائم دیابت را بهبود می‌بخشد، بنابراین مصرف آن به بیماران دیابتی توصیه می‌شود.
  • بدن را در برابر بیماری‌های سیستم گردش خون محافظت می‌کند.
  • اثر درمانی در برابر بیماری‌های مزمن دارد.
  • برای خستگی و ضعف مفید است و بی خوابی ناشی از استرس را کاهش می‌دهد.
  • به تنظیم و تعادل فشار خون کمک می‌کند.
  • یک محافظ طبیعی برای معده است.
  • برای سلامت مو و پوست مفید است. پیری را به تاخیر می‌اندازد.
  • حاوی ویتامین B و C است.
  • با باکتری‌ها و عفونت‌ها مبارزه می‌کند.
  • از عملکرد کبد و کلیه‌ها پشتیبانی می‌کند.
  • به تجزیه مواد سمی‌ در بدن و دفع آن‌ها کمک می‌کند.
  • برای درمان مشکلات و ناتوانی‌های جنسی مفید و موثر است.
  • دارای خاصیت چربی سوزی بده و باعث کاهش وزن و لاغری می‌شود.

مزایای استفاده از سیر سیاه

سیر سیاه یک مکمل غذایی است که حاوی اجزای طبیعی مفید است و از برخورداری از سلامت عمومی‌ و کاهش ضعف و خستگی پشتیبانی می‌کند. در اثر تخمیر سیر، خواص ضد سرطان آن تشدید می‌شود و حاوی ماده‌ای است که کلسترول خون را کاهش می‌دهد که سطح این ماده بسیار بیشتر از سیر معمولی است. همچنین از آسیب ناشی از رادیکال‌های آزاد به بدن و پوست ما جلوگیری کرده و آن را از بین می‌برد.

سیر سیاه از ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها محافظت می‌کند، زیرا حاوی مواد مغذی مفید است. همچنین  می‌تواند انسان را بیماری‌های مربوط به سن مانند زوال عقل و آلزایمر را که در اثر سلول‌های آسیب دیده ایجاد می‌شوند، دور نگه دارد.

از ابتلا به بیماری‌های قلبی محافظت می‌کند. سیر سیاه به شما انرژی و نشاط می‌بخشد و ضعف و خستگی را از بین می‌برد. ریزش مو را متوقف می‌کند. موها را براق می‌کند. قدرت و میل جنسی را افزایش می‌دهد.  

مواد مغذی موجود در سیر سیاه در درمان‌های رویش مجدد مو و جلوگیری از ریزش مو استفاده می‌شود. به خصوص در بیماری کرم حلقوی روده، سیر سیاه راه حل قطعی برای درمان است. سیر سیاه در بسیاری از شامپوهای گیاهی موجود است. همچنین می‌توانید با استفاده از روغن سیر سیاه به موهای خود نشاط ببخشید. مقدار مشخصی روغن سیر سیاه را به موهای خود بمالید. سپس کاملاً بشویید. اگر به طور منظم انجام شود ، شادابی را در موهای خود مشاهده خواهید کرد.

 سیر سیاه ماده‌ای ادرار آور و حاوی پتاسیم است که می‌تواند به درمان یا جلوگیری از پیشرفت انواع بیماری‌های کلیوی کمک کند.

مصرف سیر سیاه باعث ایجاد و افزایش میزان انرژی می‌شود و به همین دلیل، ورزشکاران سیر سیاه را به همراه وعده‌های غذایی خود قبل از تمرین مصرف می‌کنند.

خواص سیر سیاه
سیر سیاه را از کجا تهیه کنیم

کالری و ارزش تغذیه ای

10 گرم سیر سیاه، 15 کالری دارد.

10 گرم سیر سیاه، حاوی 81٪ کربوهیدرات، 15٪ پروتئین، 3٪ چربی است.

چگونه می‌توان از سیر‌ سیاه استفاده کرد؟

برای بهره مندی از خواص سیر سیاه را می‌توان در غذاها، چای و سالاد استفاده کرد. سیر را می‌توان نه تنها در غذا بلکه به صورت چای یا دمنوش نیز مصرف کرد. اگر سیر را با یک لیوان آب قورت دهید، فواید زیادی برای سلامتی شما خواهد داشت.

این ماده غذایی، به عنوان روغن سیر سیاه در درمان‌های مراقبت از مو استفاده می‌شود. توصیه ما استفاده از آن در وعده‌های غذایی است. قبل از خواب شب، می‌توانید یک حبه سیر را با کمک یک لیوان آب قورت دهید.

سیر سیاه خانگی
مصرف سیر سیاه خانگی

مضرات و عوارض مصرف زیاد سیر سیاه

سیر سیاه می‌تواند در کنار داشتن مزایای بسیار، مضراتی نیز به همراه داشته باشد. نکته مهم توجه به میزان مصرف سیر سیاه است. مصرف زیاد سیر می‌تواند صدمات نامطلوبی به معده و سلامتی ما وارد کند. به ویژه مادران شیرده و مادران باردار باید به مصرف سیر سیاه توجه کنند. اگر مادر شیرده سیر بیش از حد مصرف کند، ممکن است نوزاد دچار شکم درد شود.

برای کسانی که ورم معده و مشکلات رفلاکس معده دارند، مصرف زیاد سیر باعث تشدید ناراحتی معده آن‌ها و سوزش سَر دل می‌شود.

مصرف زیاد سیر در مردان باعث آسیب به کبد می‌شود. همچنین گفته می‌شود که تحرک اسپرم را کاهش می‌دهد و می‌تواند با کاهش پتاسیم، ماهیچه‌های قلب را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد.

مضرات سیر سیاه
مضرات سیر سیاه

کلام آخر

رنگ، بو و مزه و خواص سیر، با تخمیر در فرآیند تشکیل سیر سیاه تغییر می‌کند. در طی این فرآیند، افزودنی‌ها یا مواد شیمیایی دخالت ندارند. سیر حاوی قند و اسیدهای آمینه است، هنگامی‌ که تحت تخمیر قرار می‌گیرد، ماده ای تیره به نام ملانوئیدین تولید می‌کند. این ماده است که رنگ سیر را سیاه می‌کند.

تهیه سیر سیاه با دستگاه تخمیر سیر سیاه
سیر سیاه

نظر شما در مورد خواص سیر سیاه چیست؟  آیا تا به حال، سیر سیاه مصرف کرده‌ و از فواید و اثرات آن را مشاهده نموده‌اید؟

اگر مطالعه این مطلب برای‌تان مفید بود، خواهشمندیم نظرات و دیدگاه ارزشمند خود را در رابطه با این موضوع، با ما و خوانندگان مالتینا بلاگ، در میان گذاشته و محتوای این مطلب را از طریق لینک شبکه‌های اجتماعی در کنار این صفحه یا سایر راه‌های ارتباطی، با دوستان و اطرافیان خود به اشتراک بگذارید. همچنین برای مطالعه مطالب مفید و کاربردی دیگر در زمینه حفظ و بهبود سلامت عمو‌می‌ بدن و ایجاد عادات سالم غذایی، به بخش زیبایی و سلامت مالتینا بلاگ مراجعه نمایید.

بیشتر بخوانید:

آشنایی با کینوا به عنوان یکی از سالم ترین مواد غذایی دنیا

طرز تهیه ۹ تنقلات سالم خانگی با چند روش ساده و آسان

۱۵ ماده غذایی که روند پیری را به تعویق می‌ اندازند

منابع: mdcpharma.com.tr، thespruceeats.com