باید ها و نبایدها در هنگام تمیز کردن صفحه نمایش

تمیز کردن صفحه نمایش

امروزه اکثر افراد از صفحه نمایش‌های LCD و LED استفاده می‌کنند. شیوه تمیز کردن این صفحه نمایش‌ها نسبت به روش تمیز کردن صفحه نمایش‌های معمولی و سنتی، متفاوت است ومراقبت و حفاظت بیشتری نیاز دارند. این مسئله به دلیل جنس صفحه نمایش‌های نسل جدید است. جنس این صفحه نمایش‌ها به گونه‌ای است که می‌تواند به راحتی در حین نظافت آسیب ببیند.

اما آیا می‌دانید نحوه تمیز کردن صحیح صفحه نمایش‌های امروزی به چه شکل است؟

آیا از آسیب‌های صفحه نمایش در هنگام نظافت آگاهی دارید؟

آیا می‌خواهید طول عمر دستگاه خود را بالا ببرید؟

در این مقاله می‌خواهیم گام‌های صحیح تمیزکردن صفحه نمایش را به شما آموزش دهیم و روش‌های رفع خط و خش ایجاد شده بر صفحه نمایش را یادآور شویم.

تمیز کردن صفحه نمایش

تمیز کردن صفحه نمایش گام‌های متعدد و مجزایی دارد که رعایت این گام‌ها به طول عمر صفحه نمایش شما کمک شایانی خواهد کرد. در ادامه این گام‌ها را با شما مرور خواهیم کرد.

گام یک

ابتدا صفحه نمایش را خاموش کنید. ذرات گرد و غبار در حالت خاموش به خوبی قابل رویت هستند. همچنین تمیزکاری در حالت روشن صفحه نمایش، به آن آسیب وارد می‌کند. احتمال بسیار ضعیفی وجود دارد که درحالت روشن، ذرات گرد و غبار باردار، ایجاد شوک الکتریکی کنند و تاثیرات مخرب بروی صفحه نمایش برجای بگذارند.

گام دو

می‌توان قاب صفحه نمایش را با اسپری Windex تمیز کرد. اسپری windex یک پاک کننده‌ی فاقد آمونیاک و الکل است و از این جهت برای پاک کردن اطراف صفحه نمایش بدون وارد کردن آسیب به آن بسیار مناسب است. شکل استفاده از اسپری به این شکل است که چند پاف بر روی پارچه تمیز پاشیده سپس قاب صفحه نمایش را با پارچه آغشته به اسپری به خوبی پاک کنید.
پوشش پلاستیکی قاب صفحه نمایش مقاوم و مستحکم است پس برای تمیز شدن کامل قاب، تکرار این عمل ممانعتی ندارد.
توجه به این نکته بسیار مهم است که اسپری بر روی پارچه پاشیده شود و نه مستقیما به سمت قاب اطراف صفحه نمایش!
اگر اسپری را مستقیما به قاب بپاشید، قطرات به صفحه نمایش نیز پاشیده می‌شود و ایجاد شکاف، لکه و آسیب به صفحه نمایش می‌کند.
پشت صفحه نمایش دارای نقاط دکمه‌دارو فضاهای باریک بین اتصالات و دکمه‌هاست. این نقاط را با پیچیدن پارچه به نوک انگشتان یا خلال دندان پاک کنید.
اگر صفحه نمایش دارای اتصال به CPU و یا POWER است اتصال را جدا کرده و محل اتصال را تمیز کنید.

اسپری زدن به دستمال برای تمیزکاری مانیتور

گام سه

دستمال‌های میکروفایبر برای پاک کردن صفحه نمایش بسیار مناسب هستند. این پارچه‌ها ضد استاتیک و ضد خراش هستند و بر روی صفحه نمایش لک نمی اندازند.
حوله ، دستمال کاغذی یا سایر محصولات این چنینی که خشک و پرزدار هستند گزینه مناسبی برای پاک کردن صفحه نمایش به شمار نمی‌روند چون باعث ایجاد خط افتادن بر روی صفحه نمایش می‌شوند.
پارچه‌های ضد الکترواستاتیک و بدون پرز موجود در بازار از محصولات ایده آل برای پاک کردن لکه‌های صفحه نمایش است.
ضروریست که از فشار وارد کردن بر صفحه نمایش پرهیز کنید. این کار ممکن است در نقاط مختلفی از صفحه نمایش آسیب ایجاد ‌کند و باعث تغییر در رنگ آن نقاط می‌شود.
صفحه نمایش بسیار کثیف را مرحله به مرحله پاک کنید. به این ترتیب که در هر مرحله از یک پارچه تمیز با ملایمت استفاده کنید.

گام چهار

برخی مواد پاک کننده که مبتنی بر آمونیاک، الکل و استون هستند به راحتی به صفحه نمایش آسیب می‌زنند. ضروریست که در انتخاب پاک کننده دقت کنید تا ترکیباتی از این دست نباشند. خصوصا اگر صفحه نمایش دارای جنس ضد رفلکس باشد.

آب اولین و بهترین پاک کننده برای لکه زدایی صفحه نمایش است اما اگر میخواهید یک پاک کننده مناسب تهیه کنید در رابطه با آن وقت بگذارید، مطالعه کنید و از نظرات کاربران محصولات استفاده کنید تا محصول مناسبی تهیه کنید.
پاک کننده‌های خانگی نیز گزینه مناسبی هستند. مخلوط آب و سرکه به نسبت مساوی یا آب و الکل به نسبت مساوی نمونه‌ی خوبی از یک پاک‌کننده خانگی هستند.
هیچ‌گاه از مخلوط آب و صابون برای پاک کردن صفحه نمایش استفاده نکنید. این ترکیب می تواند به صفحه نمایش آسیب بزند یا باعث لکه افتادن دائمی روی صفحه نمایش شود.

روش صحیح تمیز کردن مانیتور

گام پنج

برای تمیز کردن صفحه نمایش با استفاده از گزینه‌ی دستمال مرطوب، محصول مناسب با توجه به جنس و طراحی صفحه نمایش خود را بشناسید. برای این شناخت می توانید از طریق بررسی آنلاین یا پرسش از افراد مطلع و فروشنده‌ها برای انتخاب محصول با کیفیت و خرید آن اقدام کنید.

گام شش

برای پاک کردن لکه‌های سخت، پارچه را به صورت دورانی و ملایم بر روی صفحه نمایش بکشید.
برای پاک کردن لکه‌ها صبوری به خرج بدهید و به یکباره حرکت پرفشاری بر روی صفحه نمایش انجام ندهید. برخی لکه‌ها برای پاک شدن به چند مرحله مالش دورانی نیاز دارند تا پاک شوند بنابراین تا حد امکان پارچه را مرطوب نکنید.
همچنین هرگز اسپری را مستقیما به لکه نزنید. اگر درنهایت مجبور شدید پارچه را مرطوب کنید بلافاصله پس از تمیزکاری با دستمالی خشک رطوبت و نم صفحه را بگیرید.

گام هفت

پس از اتمام تمامی مراحل تمیزکاری برای روشن کردن صفحه نمایش عجله نکنید. اطمینان حاصل کنید که دستگاه عاری از رطوبت است و سپس اقدام به روشن کردن آن کنید. این امکان وجود دارد که در صورت مرطوب بودن صفحه نمایش پس از روشن شدن آن، شوک الکتریکی ایجاد شود و به دستگاه آسیب برساند.

رفع خش

اگر تمامی مراحل بالا برای تمیز کردن صفحه نمایش به دقت رعایت شوند نه‌تنها عمر مفید صفحه نمایش بالا میرود؛ بلکه احتمال ایجاد خط و خش بر روی صفحه نمایش به حداقل می‌رسد. اما اگر به هر دلیل صفحه نمایش دچار خط و خش شد، برای رفع آن چه کاری باید انجام داد؟

در این قسمت به شما راهکارهای رفع خط و خش‌های سطحی و عمیق را آموزش می‌دهیم.

رفع خش صفحه نمایش

مراجعه به ضمانت‌نامه پیش از هرگونه اقدام

در اولین گام پس از مواجهه با مشکلاتی مثل خش صفحه نمایش، به دفترچه ضمانت‌نامه مراجعه کنید و مشکل خود را از بین گزینه‌های موجود بیابید. اگر خودتان پیش از مراجعه به ضمانت‌نامه اقدام به تعمیر دستگاه کنید دیگر قادر به استفاده از ضمانت‌نامه نخواهید بود.

کیت تعمیر

می‌توانید برای رفع خش و خراش کیت تعمیر را از فروشگاه‌های کامپیوتر و فروشگاه‌های کیت تعمیر تهیه کنید. برای تهیه ابتدا با بررسی‌های آنلاین فرمولاسیون مناسب برای نوع خط و خراش خود را پیدا کنید. راهنماها و دستورالعمل‌های تهیه شده توسط کاربران برای استفاده از کیت بسیار کاربردی است.

وازلین، ضد خش سطحی

خراش‌های سطحی و بسیار ریز با وازلین قابل رفع هستند. با یک تکه پنبه آغشته به وازلین می‌توان به صورت موقتی خراش‌ها را رفع کرد. خراش‌های خیلی سطحی با وازلین به طور کامل رفع می‌شوند.

استفاده از خمیر دندان

بعد از وازلین، خمیردندان هم ارزش امتحان کردن دارد. مقداری خمیر دندان را به کمک پارچه‌ای نرم بر روی خراش بمالید و پس از خشک شدن با پارچه‌ای مرطوب آن را پاک کنید.

استفاده از جوش شیرین

خراش‌های ریز و کوچک با جوش شیرین و آب قابل رفع شدن است. به مقداری جوش شیرین، مقدار کمی آب اضافه کنید تا حالت خمیری بگیرد و سپس از آن استفاده کنید. برای خراش‌های ریز و سطحی، نسبت جوش شیرین به آب حدود دو به یک باشد، کافی است اما هرچه خراش عمیق‌تر بود جوش شیرین بیشتری بیافزایید.
خمیر جوش شیرین را با پارچه‌ای نرم بر روی سطح خراش بکشید. پس از قرار دادن خمیر بر روی خراش مدتی صبر کنید تا خشک شود. بعد از خشک شدن از پارچه‌ای تمیز برای تمیز کردن آن استفاده کنید.

استفاده از ترکیبات ضد خش

برای رفع خش‌های عمیق می‌توان از ترکیباتی که در برخی فروشگاه‌های خودرو یافت می‌شود استفاده کرد (ترکیباتی که برای خش‌های خودرو استفاده می‌شوند). ضروریست که استفاده این ترکیبات تنها به محل آسیب دیده محدود شود و برای اطمینان ابتدا ترکیب را در گوشه‌ای از صفحه نمایش امتحان کنید.

رفع خط و خش مانیتور
پس از استفاده از ترکیب مدتی زمان بدهید تا تثبیت شود و سپس آن را پاک کنید. برای تمیز کردن صفحه نمایش بهتر است از یک پارچه تمیز یا محلول متشکل از مخلوط سرکه و آب استفاده کنید.

رفع خش به وسیله‌ی لاک

روی صفحه نمایش‌هایی که خیلی قدیمی‌شده‌اند استفاده از لاک روشن کاربردی است و معمولا زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرد.
مراحل این کار به شرح زیر است:

  • ابتدا بر روی تکه‌ای کاغذ شکاف ایجاد می‌کنیم. این شکاف باید اطراف خراش را در بر بگیرد ولی زیاد بزرگتر از آن نباشد.
  • لاک را بر روی کاغذ بریزید و خراش را با دقت پر کنید. پس از انجام این کار کاغذ را به آرامی بردارید.
  • با ناخن یا با استفاده از یک خلال دندان لاک را به داخل خراش هدایت کنید و از پخش شدن آن جلوگیری کنید.
  • لاک مورد نظر خود را می‌توانید از فروشگاه‌های صنایع دستی یا مغازه‌های رنگ و اسپری تهیه کنید.
  • دقت کنید که در فضایی این کار را انجام دهید که تهویه مناسبی داشته باشد.
  • زمانی که لاک به خوبی خشک شد و ذرات اضافه آن را پاک کردید صفحه نمایش را روشن کنید..

رعایت دقت

تمامی مراحل ذکر شده اگر به درستی صورت نپذیرد ممکن است به صفحه نمایش آسیب وارد کند. پس ضروریست که در تمامی مراحل نهایت دقت را به کار گیرید.

محافظ صفحه نمایش، پیشگیری از خط و خش

در نهایت می‌توان خاطر نشان کرد که تهیه‌ی محافظ صفحه نمایش بسیار مفید و کاربردی است. با استفاده از محافظ، احتمال ایجاد خط و خش بر روی صفحه نمایش به حداقل می‌رسد.

 

منبع کمکی: wikihow