مقایسه و بررسی پردازنده های کامپیوتر و تفاوت پردازنده core i5 و 7 و 9

بررسی پردازنده های کامپیوتر

همیشه در زمینه رایانه اختلاف سلیقه وجود داشته و بسیاری از کاربران به جای استفاده از لپ تاپ، یک کامپیوتر دسکتاپ خوب را ترجیح می دهند. برای اینکه بتوانید یک سیستم قدرتمند را جمع آوری کنید، اول باید اطلاعات کافی در مورد قطعات مختلف سیستم دسکتاپ به دست آورید. فارغ از برندهای مختلفی که در بازار وجود دارد، برای سریع بودن سیستم حتما باید پردازنده خوبی انتخاب کنید. سوالات مختلف کاربران در این خصوص ما را به پرداختن در مورد موضوع بررسی پردازنده های کامپیوتر واداشت. ما در مالتینا بلاگ تصمیم گرفتیم تا با بررسی تفاوت پردازنده های corei  به شما در زمینه خرید CPU یاری برسانیم.

حدود یک دهه از ورود نسل Core i به بازار می گذارد، با این حال جای پیشرفت زیادی دارند و هنوز راه درازی در پیش دارند. در اینجا ما انواع پردازنده اعم از Corei3 و i5 و i7 و i9 را بررسی خواهیم کرد. توجه داشته باشید که ما به جای مقایسه، نشان دادن انواع معیار، عملکرد گیمینگ و غیره به توضیح هسته اصلی و بررسی تفاوت پردازنده های corei کامپیوتر خواهیم پرداخت. نکته جذاب این مطلب پرداختن به خانواده جدید Core i9 است که به تازگی روانه بازار شده‌اند.

مقدمه ای بر پردازنده های کامپیوتر

به عنوان اولین سوال همیشه ذهنمان درگیر این قضییه بوده که آیا مدل مناسبی را انتخاب کرده ام؟ راستش کمی مایوس کننده به نظر می رسد اگر بعد از خرید محصول موردنظر خود  بدانید که انتخاب بهتری هم متناسب با بودجه و نیازهای شما وجود داشته است. تقریبا در اکثر موارد هنگام برنامه ریزی برای یک سیستم دسکتاپ چنین چیزی رخ می دهد، چراکه پردازنده های سری core مدل های زیادی دارند. اینتل در اول صف تولیدکنندگان برترین پردازنده های جهان قرار دارد و نسل های جدیدی از تکنولوژی را عرضه می‌کند. نگاهی به Core 2 Duo بیندازید که برای اولین بار تحولی را آغاز کرد.

پردازنده های Core 2 Duo برای اولین بار از اواسط سال 2006 میلادی کار خود را آغاز کردند. پردازنده های Core i5، Core i7 و Core i3 تا سال 2010 به صورت متداول در سیستم های کامپیوتری به کار می رفتند.  همچنین در سال 2016 اینتل بروزرسانی های متنوعی را در چرخه سه مرحله‌ای، معماری و بهینه سازی پردازنده های خود به وجود آورد.

در این مدت با بررسی پردازنده های کامپیوتر می‌توان به سادگی متوجه شد که از لحاظ سرعت و کارایی یک پیشرفت بزرگ در حال رخ دادن است. چرخه‌های جدید وضعیت بهتری را به وجود آورده‌اند و شاهد پیشرفت‌های مهمی مانند تغییر پردازنده‌های جدید از تراشه‌های 14 نانومتر به 10 نانومتر بودیم.

تفاوت پردازنده های Core i چیست؟

بررسی پردازنده های کامپیوتر با معماری های مختلف
پردازنده های کامپیوتری Core i

پردازنده مثل مغز کامپیوتر می‌باشد و پردازنده های اینتل بدون اغراق قدرتمندترین هستند. آنها دارای چندین هسته و کانال‌های متفاوت می‌باشند که قدرتشان را رده‌بندی می‌کند. هرساله نسل‌های پردازنده بروز می‌شوند و امکانات بیشتری به آنها افزوده می‌گردد. راهی ساده برای فهمیدن نسل پردازنده دنبال کردن عدد بعد از خط مدل تراشه است. به طور مثال Intel® Core™ i7-7820HQ یک نسل هفتمی به حساب می‌آید.

با گذشت زمان پردازنده های نسل هشتم پا به بازار این حوزه گذاشتند و توانستند قدرت خود را نمایان کنند. این موارد شامل زیر است:

  • تجربه باورنکردنی VR
  • محتوای 4K UHD با کیفیت خیره کننده
  • هسته های پردازشی بیشتر
  • سری قدرتمند intel Core i9 و X

شما می توانید برای خرید پردازنده دسکتاپ و لپ تاپ از لینک زیر استفاده کنید و محصولات مختلف را بررسی نمایید:

بررسی تفاوت پردازنده های corei 

اینتل هر بروزرسانی در معماری خود را با یک کلمه کدگذاری کرده است. شاید تا الان که این مقاله را می‌خوانید نام‌هایی مانند Coffee، Kaby Lake، Skylake-X، Skylake، Haswell، Broadwell Lake، Cannon Lake را شنیده باشید. بنابراین کدام پردازنده را باید خریداری کنید؟ جدیدترین پردازنده با نام Skylake-X i9-7980XE با 18 هسته یا Coffee Lake i3-8350K با 4 هسته  و یک دهم Core i9؟ خوب همه چیز به نیاز و بودجه شما بستگی دارد. اول نگاهی به معماری های مختلف بیاندازیم.

پردازنده Core i3

تفاوت پردازنده های کامپیوتری Core i
پردازنده Core i3

ما از پایین‌ترین مدل شروع می‌کنیم! Core i3 آخرین پردازنده اقتصادی اینتل به شمار می رود، اگر چه نسل آن قدیمی است اما هنوز هم جزو پردازنده‌های خوب می باشد. فناوری پردازنده Core i3 شامل پایه دوهسته‌ای، پشتیبانی از hyper threading و مجازی‌سازی است. پردازنده‌های Core i3 از نسخه‌های 64 بیتی ویندوز پشیبانی می‌کنند. Core i3 با بهره‌گیری از پردازشگر جدید اینتل با فناوری 14 نانومتری برای کارهای محاسباتی معمولی عملکرد مناسبی دارد. اگر قبل از این به صورت مختصری در مورد بررسی پردازنده های کامپیوتر جستجو کرده باشید، می دانید که تعداد هسته های بالا باعث انجام وظایف بیشتر توسط کامپیوتر می شود.

تفاوت بزرگ دیگر Core i3 با نسخه‌های بالاتر خود این است که از تقویت توربو پشتیبانی نمی کند. توربو بوست توانایی اورکلاک پردازنده فراتر از سرعت پایه آن می باشد.

پردازنده Core i3 مناسب چه کسانی است؟

بستگی دارد که برای چه کار می‌خواهید؟ انجام کارهای اساسی مانند پردازش کلمه، ایمیل، وبگردی، تماشای فیلم و غیره با این پردازنده قابل انجام است. یک پردازنده i3 با 4 هسته تمام این کارها را به راحتی انجام می دهد. همینطور یک گزینه اقتصادی و با صرف هزینه پایین است.

به طور خلاصه برای وبگردی، کاربرد روزمره و تماشای رسانه خوب است.

اگر از رایانه خود برای انجام یک سری کار معمولی مانند مرور وب، پخش ویدیو و کارهای اداری استفاده می کند، استفاده از پردازنده Core i3 بسیار مناسب می‌باشد. جدیدترین نسل هشتمی آن، 4 هسته دارد که انجام فرایندها را بسیار روان نموده و حتی امکان تماشای محتوای 4k 360 درجه را فراهم می کند.

با Core i3 می‌توان کارهای زیر را انجام داد:

  • چندین صفحه وب را به راحتی مرور نمایید.
  • با مجموعه Office به آسانی کار کنید.
  • پخش فیلم و نمایش های تلویزیونی با کیفیت HD
  • موسیقی گوش دادن
  • انجام چندین پردازش با استفاده از فناوری hyper threading

پردازنده Core i5

پردازنده Core i5
پردازنده Core i5

Core i5 جدیدترین پردازنده میان رده اینتل است. یک قدم بالاتر از نسل Core i3 که البته قدرت بیشتری دارند. بسته که به نوع برنامه‌هایی که اجرا می کنید، تفاوت محسوسی را در سرعت احساس می‌کنید. شاید در انجام بازی زیاد متوجه تغییر نشوید اما اگر چندین پرونده را در Adobe Photoshop ویرایش کنید، حس سرعت بالاتر به شما القا می‌گردد.

طی بررسی پردازنده های کامپیوتر دریافتیم که Core i5 کمی متفاوت به بازار عرضه می‌شوند؛ دو هسته‌ای، چهار هسته‌ای و اکنون شش هسته‌ای. پردازنده‌های دو هسته ای i5 دارای فناوری 32 و 22 نانومتری، پشتیبانی hyper threading، مجازی سازی و Turbo Boost هستند. پردازنده‌های چهار هسته‌ای i5 دارای فناوری 45 نانومتر، 22 نانومتر یا 14 نانومتر، پشتیبانی از مجازی سازی و Turbo Boost هستند اما از hyper threading ساپورت نمی‌کنند.

جدیدترین تراشه‌های Coffee Lake درگاه‌های زیادی ندارند، اما به جای چهار هسته از شش هسته برخوردارند. آیا سه نوع پردازنده Core i5 عملکرد مشابهی دارند؟ برای برنامه‌های معمول از 6 هسته استفاده نمی شود و عملا 2 هسته آن غیرفعال است. این باعث می شود تا عملکرد مدل 4 هسته و 6 هسته‌ای مشابه یکدیگر باشد. اما اگر برنامه‌های مورد استفاده شما سنگین‌تر باشد، شش هسته‌ای مزیت قابل توجهی دارد. پس هنگام خرید پردازنده توجه داشته باشید که تعداد هسته‌های پردازنده چقدر است.

پردازنده Core i5 مناسب چه کسانی است؟

در بیشتر مواقع اگر پول بیشتری دارید، توصیه به خرید Core i5 می‌کنیم. طبق بررسی پردازنده های کامپیوتر باید عرض کنیم که Core i5 انتخاب مطمئنی به حساب می‌آید. Core i5 برای انجام مواردی مانند ویرایش فیلم، بازی مناسب بوده و تا حدی فراتر از کارهای اساسی مانند اینترنت گردی، دیدن فیلم و غیره عمل می‌کند. پردازنده Core i5 برای افرادی مناسب است که به صورت مکرر و اغلب چند منظوره از رایانه خود استفاده می‌کنند. برای یک محصول میان رده با عملکرد مناسب حتما Core i5 پیشنهاد می شود.

به لطف بروزرسانی نسل هشتم، بسیاری از پردازنده های کامپیوتری دارای 6 هسته قدرتمند می‌باشند. این جمله بدان معناست که به صورت همزمان قادر به انجام کارهای بیشتری هستند.

با Core i5 می‌توان کارهای زیر را انجام داد:

  • قابلیت انجام چندین کار همزمان – مرور وب، شنیدن موسیقی و گشت و گذار در صفحات وب
  • انجام عملیات پیچیده – مانند کارکردن روی فایل های بزرگ اکسل
  • ویرایش تصویر و طرح در فتوشاپ و Illustrator
  • ایجاد محتوای 4K و به اشتراک گذاری آن
  • بازی‌های نسبتا سنگین را انجام دهید.
  • به لطف حافظه کش زیاد، کارها را سریعتر انجام می‌دهد.
  • چندین صفحه وب را هم زمان باز کنید.
  • بهره‌گیری از تکنولوژی توربو بوست

پردازنده Core i7

پردازنده Core i7
پردازنده Core i7

حال سراغ پردازنده Core i7 می‌رویم. Core i7 از بین تمام پردازنده‌های سری Core، تراشه‌های بهتری دارد. البته این مسئله تا قبل از سری Core i9 و Core X صدق می‌کرد، با این حال آنها هنوز بسیار گران هستند. Core i7 نیز در انواع مختلفی ارائه می‌شود و تفاوت آنها در پردازنده است. قبل از Coffee Lake، سری i7 دارای عملکرد چهار هسته‌ای، پشتیبانی از مجازی سازی، hyper threading و Turbo Boost Technology بود. اما این پردازنده جدید با ورود خود، تعداد هسته‌ها را به شش عدد افزایش داد. همچنین درگاه‌های متنوعی را ارائه می‌دهد و از این حیث محدودیتی ندارد.

استفاده اصلی پردازنده i7 جهت انجام وظایف چند منظوره، کارهای چندرسانه‌ای سنگین، بازی‌های درجه یک و محاسبات سنگین است. هنگام اجرای چند ماشین مجازی یا هنگام ویرایش ویدیوی 4K یا بالاتر در نرم افزار پریمیر، مزایای i7 را به وضوح مشاهده خواهید کرد.

دیگر تفاوت پردازنده های corei 7 بهره گیری از حافظه کش بیشتر است که باعث کارایی بیشتر انجام کارهای تکراری می‌شود. توجه داشته باشید که کش بزرگتر نیز به معنای عملکرد بهتر کارهای چند منظوره است.

پردازنده Core i7 مناسب چه کسانی است؟

برای اکثر غریب به اتفاق افراد استفاده از این پردازنده آنچنان به صرفه نیست. اگر می‌خواهید هوشمندانه عمل کنید باید به صورت دقیق نیازهای خود را بسنجید. به طور مثال اگر برای خرید پردازنده i5-8600k اقدام کنید و بقیه پولتان را صرف کارت گرافیک بهتر، RAM بیشتر یا دیسک سخت SSD نمایید به صورت مطمئنی یک نتیجه بهتر حاصل می‌شود. طبق بررسی پردازنده های کامپیوتر اگر گاهی اوقات به سراغ کارهای با پردازش بالا می‌روید یا به بازی های 2k یا 4k علاقه دارید، سری i7 انتخاب عالی می‌باشد.

اگر به دنبال ویرایش فیلم یا مدلسازی سه بعدی پیشرفته هستید، به یک پردازمده بسیار سریع و گرافیک خوب احتیاج دارد. Core i7 برای طرفداران گیمینگ هم انتخاب خوبی به حساب می‌آید.

با داشتن 6 هسته اصلی و فناوری ایجاد 6 هسته مجازی دیگر، قدرت مناسبی برای انجام سخت‌ترین کارها دارد.

با Core i7 می‌توان کارهای زیر را انجام داد:

  • پردازش ویدیو با کارایی بیشتر
  • قدرت اجرایی خوب در مدلسازی سه بعدی
  • ویرایش روان در فتوشاپ و ایجاد طرح در illustrator
  • مشاهده محتوای 4K UHD و فیلم‌های 360 درجه با قابلیت ویرایش
  • انجام برنامه‌های پیچیده و سنگین
  • به لطف حافظه کش بالا، انجام کارهای تکراری با سرعت بالایی انجام می‌شود.

پردازنده Core i9

پردازنده Core i9
پردازنده Core i9

آخرین نسل و پرقدرت! در حال حاضر سری جدید Core i9 به بازار آمده که یک تحول عظیم نسبت به بقیه محصولات به شمار می‌رود. اول اینکه تمام تراشه‌های i9 از سوکت جدید LG 2066 برخوردارند که به مادربورد intel X299 نیاز دارد. سری تراشه‌های i9 همچنین قدرتمندترین مجموعه پردازنده‌های اینتل می باشند. ارزان ترین مدل این سری، 10 هسته دارد و از یک کش L3 بزرگ بهره می‌برد. بالاترین سطح پردازنده i9 دارای 18 هسته است و قیمت بسیار بالایی در حد یک خودرو دست دوم کارکرده ارزان دارد!

همه پردازنده‌های i9 بخشی از پردازنده‌های Core-X نیز می‌باشند. همچنین برخی از مدل‌های i7 و i5 نیز جزو Core-x به شمار می‌روند، با این وجود طبق بررسی پردازنده های کامپیوتر نسل i9 بسیار قدرتمندتر هستند.

پردازنده Core i9 مناسب چه کسانی است؟

اگر جذاب‌ترین، سریعترین و قدرتمندترین رایانه‌ی ممکن را می‌خواهید، پول‌های خود را کنار بگذارید! فراموش نکنید وقتی چنین پردازنده‌ای را انتخاب می‌کنید باید سایر اجزا را هم متناسب با آن استفاده کنید. ما در مورد هزینه چندین ده میلیونی صحبت می‌کنیم، بدون شک i9 به معنای واقعی کلمه برای انیمیشن سه بعدی، محاسبات علمی و سایر امور سنگین مناسب است.

جدیدترین عضو اضافه شده به خانواده اینتل تحت عنوان Core i9 X-series، قدرتمندترین پردازنده اینتل با 18 هسته و 36 رشته است. با بروزرسانی تکنولوژی Turbo Boost به نسخه سوم، هرکار را با سرعت بالا انجام دهید.

Core i9 کامپیوتر شما را به یک استودیو تبدیل می‌کند، فیلم‌های 4K یا 360 درجه تولید یا ویرایش کنید. خبری خوب برای گیمرها اینکه بهترین ابزار برای بازی با واقعیت مجازی می‌باشد.

با Core i9 می‌توان کارهای زیر را انجام داد:

  • محتوای 4K UHD و فیلم‌های 360 درجه تولید، ویرایش و به اشتراک بگذارید.
  • برنامه‌های مدلسازی سه بعدی را به خوبی اجرا کنید.
  • موسیقی باکیفیت بالا ایجاد و ویرایش کنید.
  • فتوشاپ و Illustrator باکیفیت
  • از نهایت تجربه بازی و VR لذت ببرید.
  • بهره‌وری بیشتری در اجرای برنامه
  • حافظه کش بسیار بالا

بررسی تفاوت پردازنده های Core i5 و Core i7؟

Core i5 یا Core i7
Core i5 یا Core i7؟

بررسی تفاوت پردازنده های corei به شما کمک می کند تا انتخاب بهتری داشته باشید. گزینه‌های زیادی در مقابلتان وجود دارد و باید تمام جوانب را به دقت در نظر داشته باشید. ما در این عنوان سعی نمودیم تا به بررسی این دو پردازنده پرطرفدار Core i5 و Core i7 بپردازیم، زیرا Core i3 توانایی کمتری در پردازش دارد و قیمت i9 نیز به حدی بوده که کسی توان پرداخت آن را ندارد. پردازنده‌های intel Xeon برای استفاده سرورها طراحی شده، در حالی که intel Core و Pentium برای کاربردهای معمول استفاده می‌شود. در محدوده پردازنده‌های intel Core سه خانواده مجزا وجود دارد؛ Core i3، Core i5 و Core i7. در حقیقت شما با پردازنده‌های مختلف و قیمت‌های متنوع روبرو هستید.

برخلاف آنچه فکر می‌کنید؛ تفاوت اصلی Core i5 و Core i7 در تعداد هسته‌ها نیست، اما در بیشتر پردازنده‌های دسکتاپ Core i5 مانند i7 چهار هسته وجود دارد. پردازنده‌های i7 به طور کلی دارای سرعت کلاک بالاتری هستند یا به عبارت دیگر Ghz بالاتری دارند. در خانواده i5 و i7 پردازنده‌های جداگانه‌ای با شماره مدل چهار رقمی مانند Core i7-6700 و Core i5-6600K وجود دارد. عدد بالاتر به معنای عملکرد بهتر است، زیرا سرعت i5-6500 سریعتر از i5-6400 است. به یاد دارید که Core i7 به طور کلی سریعتر از i5 است؟ این همیشه درست نیست، زیر intel Core i5-6600K سریعتر از Core i7-6700 بوده اما کش کمتری دارد.

در پایان

حافظه کش تفاوت عمده میان پردازنده‌های i7 و i5 است. کش بالا به شما در انجام کارهای تکراری کمک می‌کند؛ این فرایند باعث می‌شود تا به جای انتظار برای ذخیره و بازیابی اطلاعات از حافظه مادربورد، با حافظه داخلی در وقت صرفه جویی شود. به عنوان سوال آخر این مسئله به وجود می‌آید که آیا شما به Intel Core i7 نیاز دارید یا می‌توان با Core i5 کنار آمد؟ بستگی دارد که با کامپیوتر خود چه کار انجام می‌دهید. در ابتدا توجه داشته باشید که i7 گرانتر است و خرید کارت گرافیک و سایر اجزای دسکتاپ را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

با این حال برای اکثر گیمرها، پردازنده i5 انتخاب بهتری به شمار می رود. البته این مسئله زمانی صدق می‌کند که از یک کارت گرافیک قدرتمند مانند Nvidia GTX 980Ti استفاده نمایید. در این صورت برای اجرای بازی دچار تنگنا نخواهید شد! به هر حال باید بودجه خود را نیز در نظر بگیرید با این حال پردازنده‌های نسل جدید عملکرد بهتری دارند. شما با دو حالت روبرو می‌شوید؛ استفاده از پردازنده Core i7 و تهیه کارت گرافیک ارزان قیمت یا Core i5 و خرید بهترین کارت گرافیکی که توانایی خریدش را دارید.

امیدوارم مطلب بررسی تفاوت پردازنده های corei  مورد توجه شما قرار گرفته باشد.مالتینا بلاگ از بخش‌های متنوعی تشکیل شده و باعث افزایش اطلاعات شما خواهد شد. پیشنهاد می‌کنیم سری به مطالب معرفی محصول بزنید تا با دیدی بازتر نسبت به انتخاب محصولات موردنیاز خود اقدام کنید. در پایان اگر سوالی در مورد مطلب ریزر دارید، از طریق درج کامنت با کارشناسان ما مطرح فرمایید. 

مطالب پیشنهادی:

معرفی ۱۰ [لپتاپ گیمینگ] که فقط مخصوص حرفه ای ها ساخته شده!

کاملترین راهنمای مچ بند هوشمند و ردیاب‌های تناسب اندام سال ۲۰۱۹

۱۰ شرکت غول تکنولوژی دنیا که زندگی امروزمان را مدیون آنها هستیم