امروزه یکی از روش های بسیار رایج برای طراحی و استفاده از آن، تصویرسازی دیجیتالی است. تصویرسازی دیجیتالی و طراحی کاراکتر توسط تکنولوژی به این معنا است که با استفاده از ابزارهایی مانند رایانه ها و تبلت های حرفه ای و مخصوص میتوان یک شی هنری را خلق و طراحی کرد. این هنر مدرن تمام روش های طراحی و گرافیک را در بر میگیرد. با نرم افزارها و ابزارهای گرافیکی،ابزار نقاشی و دیگر وسایل مورد استفاده برای تصویرسازی دیجیتال به صورت مجازی در اختیار طراح قرار میگیرد.

میتوان گفت طراحی دیجیتال نسخه ی ساده شده ی طراحی سنتی است. تبلت گرافیکی مانند یک صفحه ای از کاغذ است که تمام اشتباهات شما را میتواند برطرف کند. با این حال، اصلا کار ساده ایی نیست. وقتی که درباره ی تصویرسازی دیجیتالی اطلاعات کسب می کنید، دراصل دارید همان نقاشی دیجیتال که شبیه یکدیگر هستند را یاد میگیرید.

آشنایی با تصویرسازی و ابزارهای دیجیتال

برای تصویرسازی دیجیتالی شما به دو چیز نیاز دارید، یک کامپیوتر که بر آن نرم افزار مخصوصی نصب شده و دیگری، ابزار ترسیم.
در اصل شما میتوانید خیلی ساده با استفاده از ماوس کامپیوتر و نرم افزار Microsoft Paint طراحی کنید. اما این ابزارها و کارایی آن ها بسیار ساده هستند و ایده آل یک طراحی خوب نمی باشند. در اصل مثل نقاشی با شن و ماسه می باشد. می توانید این کار را انجام دهید، اما بسیار سخت و ناکارآمد می باشد و ارزش تلاشی که برایش میکنید را ندارد.

نرم افزار طراحی دیجیتال

درگذشته هیچ نرم افزار به خصوصی برای طراحی کاراکتر و هنرهای دیجیتال وجود نداشت. اما وضعیت تغییر کرده است و امروزه برنامه های متنوعی برای این کار وجود دارند که از نظر قیمت به سه بخش بسیار گران، کمی ارزان تر و حتی رایگان تقسیم می شوند. معمولا به این صورت است که یک نرم افزار، هرچه گزینه های بیشتری در اختیار شما قرار دهد، به نسبت گران تر هم می شود.

اما اگر میخواهید به عنوان یک مبتدی کارتان را شروع کنید، نیازی به امکانات متنوع و کارایی بسیار بالا از یک نرم افزار ندارید.

در واقع، برای تصویرسازی تنها به برنامه ای احتیاج دارید که تبلت شما به وسیله ی آن فشار قلم را تشخیص دهد.

تصویرسازی-تبلت های گرافیکی

تبلت های گرافیکی

به طور طبیعی برای طراحی با استفاده از رایانه، نیاز به یک تبلت گرافیکی دارید. تبلت های گرافیکی متشکل از دو بخش به یک اندازه مهم است: سطح طراحی و قلم.

قلم همانند ماوس عمل می کند، با این تفاوت که میتوانید آن را مانند یکی از ابزارهای طراحی بطور مجازی در دستانتان نگه دارید. همچنین میزان فشار قلم روی سطح میتواند به راحتی تشخیص داده شود و میتوانید دقیقا آن چیزی را که میخواهید، به تصویر بکشد.

سطح طراحی نمایی از پرده نقاشی شماست. وقتی که شما قلم را بر روی آن حرکت میدهید میتوانید مکان نما را نیز بر روی صفحه ببینید که حرکت می کند.

چرا بهتر است از یک تبلت گرافیکی برای تصویرسازی استفاده کنیم؟

برای بسیاری از کارهای گرافیکی، تبلت های مخصوصی وجود دارد. تبلت های گرافیکی و تبلت برای طراحی سه بعدی می توانند در بسیاری از پروژه های طراحی کاراکتر و تصویرسازی دیجیتال به کمک شما بیایند. این تبلت ها در بازه های قیمتی مختلف موجود هستند. برای بودجه های بالا، انتخاب یکی از مدل های Cintiq انتخاب مناسبی است. تبلت برای طراحی سه بعدی به این امکانات نیازی ندارد اما برای طراحی دو بعدی ایده آل هستند.

چگونه با یک تبلت گرافیکی تمرین کنیم؟

بعضی ها سریع دست به قلم می شوند، اما هرچه بیشتر تمرین کنید بهتر و بهتر خواهید شد. برخی دوره های آموزشی نیز برای تقویت این مهارت ها وجود دارد. یکی از بهترین منابع آموزشی برای این کار و فراگیری استفاده از تبلت برای طراحی سه بعدی، سایت Wacom می باشد. در این سایت ویدیو های مختلفی برای نحوه کار با تبلت گرافیکی برای طراحی سه بعدی و تبلت برای طراحی سه بعدی وجود دارد.

بهترین تبلت های طراحی گرافیکی در سال ۲۰۲۰

امروزه، بسیاری از هنرمندان، طراحان، تصویرگران گرافیکی برای تکمیل پروژه های کاری و هنری خود به استفاده از تبلت ها روی آورده اند. یک تبلت گرافیکی خوب، تبلتی است که سبک، خوش دست و  پاسخگوی تمام خواسته های شما باشد. اگرچه هرکسی نیازهای مختلفی در زمینه ی گرافیکی دارد. ولی در مجموع میتوان یک سری از تبلت ها را بهترین خواند.

اما پیش از اینکه بخواهید یک تبلت گرافیکی بخرید، بهتر است به چند نکته توجه کنید. امکانات، کلید های میانبر، قلم همراه تبلت، مدل، حساسیت نسبت به فشار، کیفیت و وضوح تصویر، سطحی که تبلت برای طراحی در اختیار شما قرار می دهد و غیره، چند نمونه از اصلی ترین نکات حائز اهمیت حین خرید تبلت گرافیکی می باشند. بر اساس این نکات در ادامه بهترین تبلت های گرافیکی معرفی شده اند.

۱- تبلت  گرافیکی دیجیتال Wacom Intuos Pro

تبلت  گرافیکی دیجیتال Wacom Intuos Pro ، در سه سایز کوچک، متوسط و بزرگ در بازار موجود است. این تبلت گرافیکی این امکان را می دهد تا بتوان سه حالت مختلف از تصویرسازی را امتحان کنید، حالت های مختلف طراحی با این تبلت عبارتند از: معمولی، کاغذی و شیوه نرم افزاری. این تبلت فاقد صفحه نمایش مجزا است و صرفا اطلاعات رسم را به رایانه متصل انتقال می دهد.

تصویرسازی-Wacom Intuos Pro

  • فن آوری قلمی این تبلت قابلیت تشخیص ۸۱۹۲ سطح مختلف فشار را دارد و به کج و شیب دار شدن و چرخش صفحه پاسخ می دهد.
  • از ویندوز ۷ و Mac OS 10 و بالاتر را نیز پشتیبانی می کند.
  • مجهز به پورت USB است که به کمک آن میتوانید به سهولت انتقال اطلاعات را انجام دهید.
  • اتصال بلوتوث یکی دیگر از مزایای این تبلت است که میتوانید به راحتی به موبایل و دیگر دستگاه ها متصل شوید.

در کل میتوان گفت تبلت  گرافیکی دیجیتال Wacom Intuos Pro دارای ویژگی های خاصی است که هر طراحی را جذب خودش می کند. مانند: امکان چند لمس همزمان، کلیدهای میانبر با قابلیت تنظیم، منو رادیکالی، قلم و…

۲- تبلت تصویرسازی Q11K Huion Inspiroy

تبلت خوش ساخت و Q11K Huion Inspiroy، گزینه مناسبی برای آن دسته از طراحان است که به دنبال طراحی ارگونومیک هستند. این تبلت تجربه ای بسیار راحت را در اختیار طراح قرار می دهد. صفحه نسبتا بزرگ ۱۱ اینچی این تبلت به شما اجازه می دهد کارهایتان را سریعتر و راحت تر انجام دهید. در عین حال به شما اجازه میدهد مچ دست خود را در روی لبه تبلت استراحت دهید تا از خستگی دستتان جلوگیری شود.

تصویرسازی-Q11K Huion Inspiroy

شرکت Huion به تازگی قلمی که همراه این تبلت ارائه می شود را ارتقا داده. این قلم قابلیت های متنوعی مثل تشخیص ۸۱۹۲ سطح فشار مختلف را به شما ارائه می کند که می تواند در کارهایتان کمک بزرگی محسوب شود. بر اساس میزان فشاری که به سطح طراحی خود وارد می کنید، نقاط یا خطوطی با ضخامت های مختلف رسم کنید. همچنین وزن کم و باطری کارآمد آن می تواند در هر پروژه ای شما را یاری کند که آن را به بهترین نحو انجام بدهید.

  • پشتیبانی از سیستم عامل های ویندوز (۷ و نسخه های بعد) و Mac OS (10.11 به بالا) و نرم افزار های طراحی مختلف از قبیل PS، CorelPainter، Illustrator و…
  • اتصالات کامل از جمله اتصال بی سیم که در کنار باتری لیتیوم-یون قدرتمند ۲۵۰۰ میلی آمپر ساعت، به شما امکان اتصال ۴۰ ساعت مداوم را می دهد.
  • صفحه نمایش بزرگ ۱۱ در ۶.۸۷ اینچی به همراه ۸ کلید میانبر قابل تنظیم

از دیگر امکانات این تبلت گرافیکی می باشند که باعث می شود این مدل، مدلی ایده آل برای تبلت برای طراحی سه بعدی و گرافیکی محسوب شود.

۳- تبلت طراحی گرافیکی مانیتور دار Parblo Coast 10

برای بعضی از طراحان، استفاده از یک تبلت حین کار انتخاب خوبی نمی باشد. یا استفاده از یک تبلت فلت و بدون مانیتور، به شما زاویه دید مناسبی را نمی دهد.
تبلت طراحی گرافیکی مانیتور دار Parblo Coast 10 زاویه دید وسیعی را تا ۱۷۰ درجه در هر دو راستای دید افقی و عمودی در اختیار شما قرار می دهد. طراحی این تبلت ارگونومیک می باشد و چه با لپ تاپ و چه با کامپیوتر رومیزی شما، راحتی را برای شما به ارمغان می آورد.

تصویرسازی-Parblo Coast 10

  • قلم این تبلت کاملا مشابه یک قلم معمولی می باشد و بدون ب
    اطری کار می کند تا وزن آن به حداقل برسد.
  • صفحه ۱۰.۱۱ اینچی آن برای عالی انجام دادن بسیاری از پروژه ها کاملا کافی می باشد.
  • اتصال از طریق چند درگاه هاب USB، به شما امکان انتقال سریع اطلاعات را می دهد.
  • همچنین این تبلت امکان اتصال به برنامه های مختلفی از قبیل ادوبی فوتوشاپ، Illustrator، Firework و CorelDraw را دارد.
  • همچنین همراه این تبلت یک دستکش مخصوص هنرمندان نیز ارائه می شود.

۴- تبلت مخصوص تصویرسازی گرافیکی Huion H610 Pro

با صفحه نمایش بزرگ و با کیفیت تبلت مخصوص طراحی گرافیکی Huion H610 Pro امکان کار بر روی پروژه های بزرگ نیز به راحتی فراهم می شود. صفحه این تبلت به نحوی طراحی شده است که حسی کاملا مشابه کاغذ را به شما بدهد.
این طراحی در قلم نیز به چشم میخورد و با جلوگیری از سر خوردن قلم، کارها و طراحی های شما را کاملا دقیق منتقل می کند.

تصویرسازی-Huion H610 Pro

۸ دکمه قابل تنظیم و شخصی سازی و ۱۶ کلید میانبر در دور تا دور صفحه ۱۰ در ۶.۲۵ اینچی این تبلت به شما امکانات مختلفی می دهد. امکاناتی از قبیل بزرگنمایی تصویر، اسکرول کردن و همچنین ارجاع به ویژگی های خاص خودتان. وزن کم و طراحی ظریف این تبلت امکان حمل آسان آن را فراهم می کند.
همچنین دستکشی که همراه این دستگاه دریافت می کنید، حداقل اصطکاک را بوجود می آورد و سطح طراحی شما را ارتقا می دهد.

این دستگاه از قابلیت های دیگری از جمله موارد زیر نیز برخوردار است.

  • قابلیت تشخیص ۲۰۴۸ سطح فشار مختلف توسط قلم دستگاه
  • پشتیبانی از سیستم عامل های ویندوز و Mac OS،
  • طراحی سبک و ظریف

۵- تبلت همراه با نمایشگر Wacom Cintiq 13HD

بسیاری از حرفه ای ها محصولات Wacom را برای طراحی هنر های دیجیتال خود برمیگزینند. این شرکت دستگاه های با کیفیتی را ارائه می کند که مدل های Cintiq در سه باندل ۱۳ اینچی (معمولی و pro) و ۱۶ اینچی یکی از بهترین این محصولات به شمار می روند.

تصویرسازی-Wacom Cintiq 13HD

زاویه دید وسیع و وضوح بالای صفحه نمایش به شما امکان مشاهده کار خود آنچه می کشید را می دهد. شما همچنین می توانید این دستگاه را از طریق درگاه و کابل HDMI که در جعبه محصول موجود می باشد به یک نمایشگر دیگر متصل کنید.

  • حضور دکمه های مختلف و کلید های میانبر قابل برنامه ریزی
  • پشتیبانی جامع از اتصالات و سیستم عامل های مختلف
  • کیفیت مثال زدنی Full HD و وضوح بالای تصویر (۱۹۲۰*۱۰۸۰) و صفحه نمایش بزرگ ۱۳ اینچی
  • قلم بسیار طبیعی و کاملا حرفه ای Wacom با قابلیت زوم ۴ برابری از طریق قلم

از اصلی ترین مزایایی هستند که با خرید این دستگاه حرفه ای به دست می آورید.

۶- تبلت Apple iPad pro 256GB مناسب تصویرسازی دیجیتالی

محصولات اپل نیازی به معرفی ندارند و همواره برای خریداران خود، نهایت کیفیت و برترین فناوری ها را فراهم می آورند. IPad pro بروزرسانی های بسیاری را در نسل های مختلف خود تجربه کرده است. نسخه های جدید این دستگاه کیفیت نمایش TrueTone و پردازنده قدرتمند نسل جدید اپل را به همراه دارند.

تصویرسازی با تبلت Apple iPad pro 256GB

اگرچه این دستگاه به اندازه سایر انتخاب هایی که معرفی شد سبک نیست، اما کیفیت و وضوح تصویر آن خیره کننده است. درست همانطور که از محصولات اپل انتظار می رود. همچنین شما امکان Multitasking و اجرای دو برنامه را به صورت همزمان و کنار یکدیگر دارید.

قلم لمسی سازگار با این دستگاه که Apple Pencil نام دارد را باید با پرداخت هزینه جداگانه ای خریداری کنید.
این قلم امکانات مختلفی را در اختیار شما قرار می دهد و احساس استفاده از یک قلم واقعی را القا می کند. سخت افزار و متریال این قلم سطح جدیدی از حرکت و سیالیت را به ارمغان می آورد که مانندش را در کمتر دستگاهی می توانید پیدا کنید.

  • پردازنده قدرتمند بیونیک اپل
  • صفحه نمایش ۱۰.۵ اینچی رتینا همراه با PreMotion، TrueTone و wide color
  • سنسور اثر انگشت برای تشخیص هویت
  • مجهز به دوربین

۷- تبلت گرافیکی Wacom DTH1620K0 Cintiq Pro 16

مدل Wacom DTH1620K0 Cintiq Pro 16، درست مثل سایر محصولات شرکت Wacom، برای ارائه طیف وسیعی از امکانات و قابلیت ها به کاربر خود طراحی شده است. این تبلت در ۴ نسخه مختلف به بازار عرضه می شود که همگی آن ها از کیفیت و وضوح چشمگیری برخوردارند.
شما به راحتی می تواند از طریق درگاه USB یا USB-C دستگاه، آن را به نمایشگر های دیگر نیز متصل کنید و از کیفیت ۴K لذت ببرید.

تصویرسازی-Wacom DTH1620K0 Cintiq Pro 16

دکمه های دسترسی سریع، کلید های میانبر و منوهای جانبی، همگی در شکل گیری تجربه کاربری راحت و لذت بخش برای شما همکاری می کنند.
جسترها و نمایه های لمسی مختلفی نیز تعبیه شده است تا کارهایی مثل بزرگ نمایی و اسکرول کردن را به راحتی انجام دهید.

  • سازگار با ویندوز و مک در تمام نسخه ها
  • وضوح خیره کننده تا سقف ۴K
  • بیشترین قدرت تفکیک رنگ ها تا ۱۶.۷ میلیون رنگ
  • روشنایی راضی کننده ۲۵۰ کاندلا بر متر مربع

۸- باندل طراحی گرافیکی Huion H420

این محصول به صورت پک شده به فروش می رسد تا تجربه کاربری را برای شما کاملا ساده سازد. محصول Huion H420 سازگار با بسیاری از برنامه های تصویرسازی مختلف از قبیل ، PowerPoint، Word، Illustrator و… می باشد.
به همراه کیت تمیز کننده، دستکش همراه، و یک کیف محکم  به فروش می رسد. شما به راحتی می توانید این دستگاه را با خود حمل کنید.

Huion H420 Versatile Graphic Signature Pad and Digital Cordless ...

یک قلم مکان نما و دو کاره بسیار پر کاربرد نیز همراه این محصول وجود دارد. به کمک این قلم لمسی شما می توانید به راحتی صفحات وب را اسکرول کنید و در میان آن ها به تحقیق بپردازید.
همچنین شما می توانید تجربه کاربری خود را از طریق درگاه USB موجود روی بدنه دستگاه، در نمایشگر های دیگر به اشتراک بگذارید.

  • قلم کاربردی و دارای کلید های دسترسی سریع مثل بستن صفحه کنونی یا ذخیره کردن
  • اتصال از طریق USB و بدون نیاز به نصب درایور ( به صورت plug and play)
  • قلم با قابلیت تشخیص ۲۰۴۸ سطح مختلف فشار
  • دارای لوازم مورد نیاز از جمله کیت تمیز کننده و دستکش مخصوص

۹- تبلت و نمایشگر مخصوص طراحی UGEE XP-PEN Pro

اولین نکته ای که در این تبلت به چشم می خورد، صفحه بزرگ ۱۵.۶ اینچی آن می باشد. این صفحه نمایش به شما تجربه کاربری بسیار راحت و هوشمندانه ای را خواهد داد.
در حضور نرخ بروز رسانی ۲۳۰rps همه جزئیات کاملا دقیق رعایت خواهند شد. همچنین حرکات قلم و طراحی شما کاملا بدون تاخیر و در لحظه انجام خواهد شد.

تصویرسازی با تبلتUGEE XP-PEN Pro

مدل و حالتی که قلم این تبلت دارد، شما را کاملا یاد قلم و مداد های سنتی خواهد انداخت. ۸۱۹۲ سطح فشار قابل تشخیص توسط این قلم این امکان را به شما می دهد که نقاط و خطوطی با ضخامت های دلخواه و کاملا مطابق میل خودتان ترسیم کنید.

  • کیفیت نمایش فول اچ دی و صفحه نمایش بزرگ ۱۵۶ اینچی
  • قلم با تکنولوژی Passive Pen که قابلیت های کارآمدی از جمله تشخیص ۸۱۹۲ سطح فشاری را دارد.
  • ۶ کلید دسترسی سریع قابل تنظیم
  • اتصالات جامع و کامل، به همراه کابل اتصال ۳ در ۱ نازک (۱۱ میلی متری)

۱۰- تصویرسازی با تبلت طراحی XP-PEN Star06C

تبلت طراحی XP-PEN Star06C امکانات مختلفی را به همراه صفحه نمایش ۱۱.۶ اینچی Full HD، به کاربر خود ارائه می کند. این تبلت هم مانند سایر محصولات طراحی گرافیکی تصویرسازی برند خوشنام XP-PEN، از کیفیت بالایی برخوردار است.

تصویرسازی-XP-PEN Star06C

در کنار این محصول قلم P06 قرار دارد که بدون نیاز به باطری قادر به کار کردن است. در انتهای قلم لمسی، یک پاک کن به منظور انجام ویرایش های کوچک و در لحظه تعبیه شده است.

  • صفحه نمایش با کیفیت بالا و زاویه دید وسیع ۱۷۸ درجه ای
  • پشتیبانی از سیستم عامل های ویندوز و Mac OS و سازگاری با اپلیکیشن های PhotoShop، PowerPoint، Word، Illustrator و…
  • دارای نگهدارنده قلم
  • دارای ۶ کلید میانبر قابل تنظیم

در مالتینا بخوانید:
۲۰ تبلت طراحی و قلم های نوری با گرافیک بالا مخصوص حرفه ای ها

بهترین تبلت‌های طراحی ۲۰۱۹ که گرافیک فوق العاده دارند کدام اند؟