آیا بهترین آشپز های دنیا آقایان هستند؟

بهترین آشپز
معرفی سرآشپز مشهور جهان

در گذشته نگاه کلیشه‌ای و جنسیت زده‌ای نسبت به هنر آشپزی وجود داشت و آشپزی کردن کاری مختص خانم‌ها قلمداد می‌شد. ولی امروزه با ورود آقایان به این حرفه و تغییر کلیشه‌ها و نقش‌پذیری‌های جنسیتی، شاهد درخشش و موفقیت چشمگیرشان در حرفه آشپزی و قرار گرفتن آن‌ها در لیست بهترین آشپز های دنیا هستیم.

آقایان بهترین و ماهرترین آشپزهای دنیا هستند؛ با این که اغلب افراد به این جمله اعتقاد دارند؛ اما آیا این مسئله واقعیت دارد؟

بهترین آشپز
بهترین آشپز های مرد دنیا

آشپزی به عنوان هنر ترکیب طعم‌ها و پخت غذاهای خوشمزه، طرفداران بسیاری دارد. امروزه با گسترش استفاده از رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی مختلف، مردم با نام سرآشپزهای معروف جهان و برنامه‌های آن‌ها، آشنا شده‌اند و کارهای‌شان را دنبال و دستورهای پخت آن‌ها را امتحان می‌کنند. در مطلب پنج غذای پرطرفدار دنیا با دستور پخت سرآشپزهای بین‌المللی می‌توانید این دستورپخت‌ها را امتحان و از طعم و نتیجه آن‌ها لذت ببرید.

وقتی به فهرست بهترین آشپزهای جهان که از سوی منابع معتبر منتشر شده، نگاه می‌کنیم، در صدر آن‌ها نام آقایانی چون گوردون رمزی، ولفگانگ پوک، و آنتونی بوردین و… به چشم می‌خورد که به اندازه سلبریتی‌ها و ستارگان مشهور در زمینه های مختلف، معروف و محبوب هستند. 

در ادامه این مطلب از وبلاگ مالتینا به معرفی بهترین آشپز های جهان و ذکر حقایق جالبی درباره سرگذشت حرفه‌ای و افتخارات آن‌ها می‌پردازیم.

آنتونی بوردین (Anthony Bourdain) معرف‌ترین و بهترین آشپز آمریکایی

آنتونی بوردین سرآشپز و مجری تلویزیونی معروف آمریکایی است. او بیست سال قبل به عنوان یک خدمه معمولی در آشپزخانه یک رستوران، کار خود را شروع کرد. آنتونی بوردین تکنیک‌های جالب و متنوعی برای ترکیب انواع طعم‌ها دارد و از آزمایش طعم‌های و ترکیب آن‌ها، لذت می‌برد.

آنتونی بوردین
آنتونی بوردین

او با چاپ کتاب آشپزخانه سری، در سال 2000 به شهرت رسید. چند سال بعد، بوردین در برنامه تلویزیونی بخشهای ناشناخته (Parts Unknown) حضور پیدا کرد. بوردین در این برنامه به نقاط مختلف دنیا سفر کرده و به ماجراجویی میان طعم‌ها و غذاهای مختلف دنیا می‌پرداخت و داستان‌های جالب و ناگفته‌ای را از بخش‌های مختلف سراسر جهان تعریف می‌کرد. بوردین در سال ۲۰۱۴ برای ساخت قسمت‌هایی از برنامه بخش‌های ناشناخته، به ایران و شهر اصفهان نیز سفر کرده بود.

جسد بوردین در 8 ژوئن 2018 در اتاق یک هتل پیدا شد. با کمال تعجب، علت مرگ او، خودکشی اعلام شد. دلایل خودکشی این سرآشپز مشهور، هنوز در پرده‌ای از ابهام قرار دارد.

پل بوکوز (Paul Bocuse)

پل بوکوز، پدر هنر آشپزی فرانسوی نامگذاری شده و به‌عنوان یکی از بهترین آشپزهایی شناخته می‌شود که آشپزی مدرن فرانسوی را به اوج رسانده است. این سبک جدید آشپزی، برخلاف آشپزی سنتی فرانسه که بر تزیین و ظاهر غذاها تاکید و توجه بیشتری دارد، بر استفاده از مواد غذایی تازه و باکیفیت و تبحر در ترکیب طعم‌ها، متمرکز است.

پل بوکوز
پل بوکوز

بوکوز به‌ تنهایی حرف اول را در دنیای غذا و آشپزی نمی‌زند، بلکه شاگردانی که تربیت کرده، بهترین آشپز دنیا شده‌اند. او صاحب انستیتو پل بوکوز که در واقع یک مدرسه بین المللی آشپزی است، می‌باشد.

پل بوکوز دوران کارآموزی و شاگردی خود را از سن ۱۵ سالگی آغاز کرده و تمامی موفقیت و معروفیت او به دلیل سخت کوشی و علاقه او به هنر آشپزی بوده و اینگونه نیست که از روی شانس به موفقیت رسیده باشد. او در سال ۱۹۵۸ عنوان طبخ خوشمزه‌ترین غذاهای سال از سوی میشلن را دریافت کرد و در سال ۱۹۶۱ به عنوان بهترین آشپز فرانسوی معرفی شد.

بهترین آشپز
پل بوکوز

لازم به ذکر است، ستاره‌های میشلِن (michelin) مبنایی برای رتبه‌بندی رستوران‌ها و آشپزهای دنیا می‌باشد که از رتبه‌ی صفر تا سه ستاره، بر اساس دیدگاه‌های بازرسان ناشناس اعطا می‌شود.

امریل لاگاس (Emeril Lagasse) پردرآمدترین و بهترین آشپز فرانسوی ‌ـ آمریکایی

چه کسی می‌گوید که سرآشپزها درآمد زیادی ندارند؟ امریل لاگاس سالانه ۱۵۰ میلیون دلار درآمد دارد که برای یک سرآشپز، درآمد قابل توجهی است. امریل لاگاس، آشپز موفق فرانسوی ـ آمریکایی است و چند رستوران معروف در آمریکا دارد. وی همچنین نویسنده، ستاره‌ی تلویزیونی و نوازنده‌ی سازهای کوبه‌ای است. رستوران‌های امریل لاگاس، جزو برترین رستوران‌ها دنیاست. او برندهٔ جوایز بسیاری در حوزه هنر آشپزی شده و به‌خاطر تکنیک آشپزی موسوم به Creole and Cajun مشهور است.

بهترین آشپز
امریل لاگاس

مارکو پی‌یر وایت (Marco Pierre White)

مارکو پی‌یر وایت، سرآشپز، رستوران‌دار و مجری تلویزیونی موفق و محبوب بریتانیایی است. او فردی تأثیرگذار در آشپزی مدرن و بین‌المللی است که با عنوان پدرخواندهٔ آشپزی مدرن شناخته می‌شود. مارکو، جوان‌ترین سرآشپزی است که در سن ۳۳ سالگی، سه ستاره میشلن را ازآن کرده است.

بهترین آشپز
مارکو پی‌یر وایت

مهم‌ترین چیزی که وایت را از سایر سرآشپزهای دنیا متمایز می‌کند، به‌اشتراک‌گذاری دانسته‌ها و فوت و فن‌های منحصر بفرد خودش است. او توانسته سرآشپزان مشهوری را ازجمله گوردون رامسی و کرتیس استون تعلیم دهد و شاگردان او را به خاطر شخصیت بی‌نظیرش، می‌ستایند. مارکو پی‌یر وایت در چندین برنامه تلویزیونی محبوب مانند MasterChef Australia و Hell’s Kitchen حضور موثر داشته است.

بهترین آشپز
مارکو پی‌یر وایت

ژوئل روبوچون (Joël Robuchon)

ژوئل روبوچون طبق رتبه بندی ستاره میشلن، در لیست بهترین آشپز دنیا، جایگاه خاصی دارد. به طوری که او به عنوان سرآشپز قرن شناخته می‌شود. وی در آشپزی فرانسوی تخصص دارد و صاحب 12 رستوران به نام نام L’Atelier de Joël با غذاهای خوشمزه فرانسوی است. کلمه L’Atelier در زبان فرانسوی، به معنای کارگاه یا آتلیه هنری است. کلمه آتلیه، به کارگاه یک هنرمند اشاره دارد.

امروزه، زنجیره‌ای از رستوران‌های معروف، به نام این سرآشپز فرانسوی، ژوئل روبوچون نامگذاری شده است. شعبه‌های مختلف این رستوران در شهرهای بزرگ، مانند هنگ کنگ، پاریس، نیویورک، شانگهای، تایپه، بانکوک، مونترال، توکیو و سنگاپور واقع شده‌اند. ژوئل روبوچون، در طراحی و دکوراسیون رستوران‌های خود بسیار خلاقانه عمل می‌کند. به همین دلیل بسیار مورد ستایش و توجه قرار گرفته است.

ژوئل روبوچون
ژوئل روبوچون

آلن دوکاس (Alain Ducasse)

ظرافت و سبکی نوینی که آلن دوکاس در آشپزی دارد، او را به یک سرآشپز مشهور جهانی تبدیل کرده  است. او 21 ستاره Michelin را به دست آورده است و صاحب 3 رستوران با 3 ستاره میشلین است. 3 ستاره میشلین برای یک رستوران مانند امتیاز 5 ستاره برای هتل‌ها است.

آلن دوکاس در فرانسه متولد شده و به دلیل تهیه غذاهای خوشمزه از غذاهای فرانسوی مشهور است. از میان بهترین سرآشپزهای جهان، در سال 2015 غذاهای این سرآشپز، برای فضانوردان در ایستگاه فضایی بین‌المللی ISS سرو شده است.

بهترین آشپز
آلن دوکاس

در حال حاضر آلن دارای ۲۱ ستاره میشلن و چندین رستوران معروف نظیر رستوران Alain Ducasse at The Dorchester در لندن، رستوران Adour در نیویورک، رستوران Aux Lyonnais در پاریس، رستوران La Trattoria در موناکو، رستوران Benoit در توکیو است. . آلن دوکاس علاوه بر مدیریت این رستوران‌ها و تالیف کتاب‌های آشپزی، دو مدرسه آشپزی را هم مدیریت می‌کند، یکی از این مدارس مخصوص سرآشپز های حرفه‌ای و دیگری برای شرکت عموم مردم در شهر پاریس می‌باشد.

گوردون رامسی (Gordon Ramsay)؛ آشناترین نام در لیست بهترین آشپز های دنیا

گوردون رامسی به لطف اجرای برنامه‌های تلویزیونی محبوب آشپزی، شاید آشناترین چهرهِ هنر آشپزی برای عموم مردم باشد. او سبک خاص و جالب خودش را دارد و این موارد باعث شده تا در فهرست بهترین آشپزهای مرد دنیا قرار گیرد. رامسی توانسته 16 ستاره میشلن را ازآن خود کند. نام او تقریباً به 20 رستوران گره خورده اما معروف‌ترین آن‌ها، رستوران اصلی وی در چلسی است. به هر حال، این رستوران فانتزی او در 18 سال گذشته 3 ستاره میشیلن را دریافت کرده است.

گوردون رامسی
گوردون رامسی

رامسی علاقهٔ زیادی به فوتبال دارد و در گذشته قصد داشت فوتبالیست شود، اما به دنبال بروز آسیب‌ دیدگی شدید در فوتبال و بازی سرنوشت، او را به دنیای آشپزی معرفی کرد.

او تنها سرآشپز در بریتانیا است که توانسته 16 ستاره‌ی میشلن را به‌دست آورد و فردی است که با دستانش در آشپزخانه، معجزه می‌کند و لذیذترین غذاها و طعم ها را به وجود می‌آورد. او مجری برنامه‌های تلویزیونی متعدد و پرطرفداری از جمله Kitchen Nightmares، Kitchen Hell’s و Masterchef USA است و درست مانند استاد خودش، مارکو پی‌یر وایت، به موفقیتی چشمگیر در دنیای آشپزی دست یافته است. 

مارتین براساتگی (Martin Berasategui) 

هنر، تخصص و مهارت فوق‌العاده مارتین براساتگی در آشپزی و طبخ غذاهای آوانگارد اسپانیایی، او را به بهترین آشپز اسپانیایی دنیا تبدیل کرده است. از بین 10 رستوران که او در اختیار دارد، او تنها سرآشپز اسپانیایی که صاحب دو رستوران با سه ستاره میشلن است که یکی از این رستوران‌ها در باسکایی، دیگری در بارسلونا است. در این رستوران‌ها انواع غذاهای اسپانیایی را سرو می‌شود؛ اما بیشتر به دلیل سرو غذاهای ترکیبی‌ و بین‌المللی معروف شده است. ارلانتز از غذاهای معروف این رستوران‌ها است، که طعمی فوق‌العاده‌ و طرفداران زیادی دارد.

بهترین آشپز
مارتین براساتگی

ولفگانگ پاک (Wolfgang Puck) بهترین آشپز با سبک آشپزی تلفیقی

ولفگانگ پاک، سرآشپز معروف اتریشی است که با تلفیق اِلمان‌‌های آشپزی کالیفرنیایی، فرانسوی و آمریکایی و با تاکید بر استفاده از مواد غذایی با کیفیت و ارگانیک، توانسته سبک جدیدی را به دنیای آشپزی معرفی کند و از این طریق محبوبیت و توجه زیادی را به سمت خود جلب کرده است.

ولفگانگ پاک
ولفگانگ پاک (Wolfgang Puck)

او آشپزی را از دوران کودکی، در کنار مادرش که یک قناد است، آموخته و بعدها موفق به تالیف کتاب‌های آشپزی و تاسیس رستوران‌ و فعالیت در زمینه تجارت تجهیزات آشپزی، شده است.

او در سال 1981 اولین کتاب آشپزی خود را براساس منوی غذایی رستوران مامزون که صاحب آن است، با نام آشپزی به سبک فرانسوی‌مدرن در آشپزخانه آمریکایی، منتشر کرد و  در سال 1982 رستوران اسپاگو (Spago) را تاسیس کرد که در لیست ۴۰ رستوران برتر آمریکا قرار دارد.

ولفگانگ پاک مجری برنامه‌های آشپزی متعددی در شبکه فود نتورک (Food Network)، بوده و همچنین آشپز افتخاری موسسه خیریه بیماران سرطانی Five Star Sensation است و به عنوان یک خیر، مبلغ قابل توجهی را برای حمایت از بنیاد بیماران سرطانی ایرلند، جمع آوری و به این موسسه اهدا می‌کند. علاوه بر این او چندین بار افتخار و مسئولیت آشپزی برای مراسم اسکار (Academy Awards) را بر عهده داشته است.

توماس کلر (Thomas Keller)

توماس کلر، سرآشپز آمریکایی است که به خاطر فعالیت‌ حرفه‌ای و قدرتمند خود در  زمینه آشپزی، محبوبیت و موفقیت زیادی را ازآن خود کرده است. او با کارکردن در رستوران‌های متعدد و کسب تجربه، توانسته مهارت و تبحر بی‌نظیری را بدون گذراندن دوره‌های آکادمیک در هنر آشپزی به دست بیاورد.

آشپز توماس کلر
توماس کلر (Thomas Keller)

رستوران توماس کلر با نام The Laundry French، دو بار در لیست بهترین رستوران‌های جهان قرار گرفته است. او تنها سرآشپز آمریکایی است که با مدیریت دو رستوران متفاوت، توانسته سه ستاره میشلین را دریافت کند. به غیر از این جوایز و افتخارات، او همچنین نویسنده کتاب آشپزی Bouchon Bakery است که در فهرست پرفروش‌ترین کتاب‌های نیویورک تایمز قرار دارد. او در سال 1996، عنوانِ بهترین آشپز کالیفرنیا و در سال 1997 عنوان بهترین آشپز ایالات متحده را به لیست افتخارات خود افزوده است.

سخن پایانی

پخت یک غذای خوشمزه و لذیذ، سرو و تزیین آن و ورود به حرفه آشپزی، با این که کار ساده‌ای به نظر می‌رسد، ولی به علاقه، هنر و خلاقیت زیادی نیاز دارد. بهترین آشپز‌های دنیا، نه تنها به دلیل تکنیک‌ها و مهارت‌‌های پخت و پز منحصر به فردشان، بلکه به دلیل علاقه و خلاقیت بی‌نظیر خود در آشپزی و طعم دار کردن و طبخ غذا، موفق و محبوب هستند. اگر مایل به خرید کتاب‌های آشپزی برترین و بهترین آشپزهای دنیا و امتحان کردن دستورهای پخت و رسپی‌های خوشمزه و لذیذ غذاهای خوشمزه هستید، اینجا کلیک کنید.

بهترین آشپز های دنیا
هنر آشپزی بهترین آشپز های دنیا

اگر تجربه یا دیدگاه مفیدی درباره هنر آشپزی و بهترین آشپزهای ایرانی یا بین المللی دارید، خواهشمندیم در بخش نظرات این نوشته، با ما و خوانندگان مالتینا به اشتراک بگذارید.

منابع: boneta.ca، worldchefstour.co.za

 

در مالتینا بیشتر بخوانید:

غذای بدون گوشت| دستور پخت ۲۷ غذای بین المللی بدون گوشت

سالاد| طرز تهیه ۲۰ سالاد سریع و آسان

انواع سوپ های لذیذی که در کمتر از ۳۰ دقیقه آماده می شوند!

چگونه رژیم غذایی متعادل و اصولی داشته باشیم؟

...خرید کالای اصل از آمازون با کد تخفیف اختصاصی برای شما! از دست ندید
MAGMA2024