لنزهای عکاسی موبایل چه هستند و آیا ارزش خرید دارند؟ + تصاویر گرفته شده با لنز و بدون لنز

امروزه و با توجه به پیشرفت تکنولوژی، بیش از پیش شاهد توسعه گوشی‌های هوشمند هستیم. اگر چه در سال‌های دور تنها هدف استفاده از تلفن همراه برقراری ارتباط با افراد مختلف بود اما رفته رفته و با پیشرفت تکنولوژی، ویژگی‌های مختلفی به گوشی‌های همراه اضافه شد و روز به روز نیز شاهد افزایش این ویژگی‌ها هستیم. لنز عکاسی موبایل یکی از کاربردی‌ترین تجهیزات عکاسی محسوب می‌شود.

 امروزه یکی از اصلی‌ترین کاربردهای تمامی گوشی‌های هوشمند قابلیت عکاسی و فیلمبرداری با استفاده از دوربینی است که در گوشی‌های هوشمند تعبیه می‌شود. در سال‌های گذشته برای عکاسی فرد ناچار بود یک دوربین عکاسی مجزا خریداری ‌کند اما در زمان حاضر این قابلیت به گوشی‌های هوشمند اضافه شده است و افراد مختلف به راحتی می‌توانند از تلفن همراه خود به عنوان یک دوربین عکاسی استفاده کنند.

عکاسی در سطح حرفه‌ای

بسیاری از افراد می‌خواهند عکاسی را در سطح حرفه ‌ای تجربه‌ کنند و به همین دلیل نیاز به دوربین‌هایی با ویژگی‌های عالی دارند. اگرچه دوربین‌ گوشی‌های هوشمند غالبا دارای ویژگی‌های خیلی خوبی هستند اما به صورت کلی نمی‌توان دوربین گوشی‌های هوشمند را با دوربین‌های حرفه‌ای مقایسه ‌کرد. خوشبختانه یک راه عالی برای افرادی که می‌خواهند از گوشی همراه خود به عنوان دوربین استفاده ‌کنند وجود دارد یعنی استفاده از لنز عکاسی موبایل.

 برای اینکه افراد نیازی به هزینه اضافی و خرید یک دوربین حرفه‌ای نداشته باشند امروزه لنزهایی معرفی ‌شده که مخصوص موبایل هستند و با استفاده از آن ها می‌توان عکاسی در سطح حرفه‌ای را از طریق گوشی همراه تجربه ‌کرد.

مزایای لنز عکاسی موبایل

 مزیت لنز عکاسی موبایل این است که به راحتی روی گوشی نصب می‌شوند، حمل آن‌ها بسیار آسان است و از نظر قیمتی بسیار مقرون به صرفه هستند. با توجه به این ویژگی‌ها توصیه ما به افرادی که به دنبال عکاسی حرفه‌ای هستند این است که این لنزها را تهیه‌ کنند، روی موبایل‌های خود نصب کنند و از عکاسی با آن‌ها لذت ببرند. این لنزها را نه تنها روی دوربین عقب که روی دوربین جلوی موبایل (دوربین سلفی) نیز می‌توان استفاده کرد.

قبل از هر چیزی باید بیان کنیم لنز عکاسی موبایل انواع مختلفی دارد و هر کدام از آن‌ها برای شرایطی مختلف مناسب هستند. در این نوشته ما می‌خواهیم انواع لنزها و نوع کارایی آن‌ها را بررسی ‌کنیم.

 واید انگل

اولین لنز عکاسی موبایل که در این مطلب می‌خواهیم معرفی‌ کنیم، لنز واید آنگل است. زمانی که می‌خواهید محیط و فضای بیشتری را در عکس خود جا بدهید، برای مثال زمانی که می‌خواهید از یک منظره وسیع عکس برداری کنید یا زمانی که می‌خواهید گوشه‌های بیشتری در تصویر مشخص باشد، نیاز است که از لنز واید آنگل یا لنز زاویه پهن استفاده شود.

ایده‌ای که پشت لنز واید انگل وجود دارد به این شکل است که با کاهش میزان گشودگی دوربین، میزان عمق تصویر را افزایش می‌دهد. در واقع با افزایش عمق تصویر مانند این است که تصویر عقب تر برود و به این شکل فضای بیشتری در تصویر جا شود. به همین خاطر استفاده از لنز واید آنگل برای عکاسی از یک محیط باز بسیار مناسب است و می‌تواند فضای بیشتری را پوشش دهد.

تنها مشکلی که در زمان استفاده از لنزهای واید انگل ممکن است ایجاد شود، اعوجاج یا کج‌ شدگی تصویر است. البته با اندکی ویرایش می‌توان این مشکل را برطرف کرد. البته باید بیان کنیم که لنزهای واید انگل نسبت به دیگر لنزها مثل لنز تله فوتو یا چشم ماهی هزینه بیشتری خواهند داشت، با این وجود میزان کارایی بیشتری دارند و در محیط‌های بیشتری کارآمد هستند.

امروزه انواع مختلفی از لنز واید آنگل در بازار وجود دارد که می‌توان آن را روی دوربین گوشی نصب کرد و با استفاده از آن عکاسی کرد. بهترین گزینه‌ای که می‌توان خریداری کرد، لنز Moment Wide 18mm Lens  است. در ادامه به تعدادی از ویژگی‌های مثبت این لنز اشاره خواهیم کرد:

  • اندازه لنز: ۱۸ میلی متر
  • میزان اعوجاج: کمتر از نیم درصد
  • ضد بازتاب
  • خدمات پس از فروش عالی
  • نسبت بزرگنمایی: ۰.۶۳
  • دارای ضمانت نامه Moment’s Unrivaled

لنز عکاسی موبایل تله فوتو

دومین لنز عکاسی موبایل که در این متن می‌خواهیم معرفی ‌کنیم، لنز تله فوتو موبایل است. گاهی اوقات فرد بنا به دلایل مختلف ناچار است از یک فاصله دور از سوژه خود عکاسی‌ کند. دور بودن فاصله باعث می‌شود جزئیات کمتری از سوژه مشخص باشد. در چنین شرایطی بهترین گزینه، استفاده از لنز تله فوتو است. شاید این سوال پیش بیاید که در چنین شرایطی با بزرگنمایی تصویر دیگر نیازی به استفاده از یک لنز جداگانه نیست اما باید به این نکته توجه‌ کرد که بزرگنمایی معمولی با استفاده از دوربین گوشی باعث پایین آمدن کیفیت تصویر می‌شود و به همین دلیل است که به یک لنز تله فوتو نیاز داریم.

با استفاده از لنز تله فوتو فاصله سوژه عکاسی تا عکاس کمتر از شرایط واقعی می‌شود و در حقیقت با استفاده از این لنز، فرد عکاس از یک فاصله دور می‌تواند یک عکس کلوز از سوژه عکاسی خود بگیرد و به همین دلیل این لنزها برای عکاسی از حیات وحش یا رویدادهای ورزشی بسیار مناسب است. با این وجود باید دقت کنیم که این لنز، مخصوص زوم کردن نیست بلکه به صورت طبیعی فاصله عکاس و سوژه را کاهش می‌دهد. به طور طبیعی لنزهایی به عنوان لنز تله فوتو در نظر گرفته می‌شوند که فاصله کانونی آن‌ها ۶۰ میلیمتر یا بیشتر باشد.

روش کار لنز تله فوتو به این شکل است که روی سوژه فوکوس می‌کند و محیط اطرافش را تار می‌کند. به صورت خلاصه، هرچه فاصله کانونی بیشتر باشد و میزان گشودگی دهانه پهن‌تر باشد، اثر بیشتری از لنز تله فوتو دریافت می‌شود. بسیاری از لنزهای تله فوتو دارای فاصله کانونی ۶۰ میلیمتری یا اندکی بیشتر هستند اما بهترین لنزهای تله فوتو نسخه‌هایی هستند که فاصله کانونی آن‌ها بیشتر از ۷۰ میلیمتر باشد. اینکه با استفاده از لنز تله فوتو، عکاس تا چه میزان می‌تواند از فاصله نزدیکتری عکاسی‌کند، ارتباطی مستقیم با فاصله کانونی لنز دارد. هر چه فاصله کانونی لنز از حد نرمال یعنی ۶۰ میلیمتر بیشتر باشد، فرد از فاصله نزدیکتری می‌تواند سوژه خود را شکار کند.

اگرچه عمده کاربرد لنزهای تله فوتو عکاسی از حیات وحش یا رویدادهای ورزشی است اما از این لنز برای عکاسی پرتره نیز می‌توان استفاده‌کرد. با استفاده از لنز تله فوتو می‌توان جزئیات بیشتری از چهره فرد را به نمایش گذاشت.

لنز تله فوتو در شرایط محیطی مختلفی کاربرد دارد اما با این وجود معایب و چالش‌هایی در استفاده از این لنز نیز وجود دارد که در زمان استفاده از این لنز باید به خاطر سپرد.

پایداری و ثابت‌ بودن از جمله چالش‌هایی است که در زمان استفاده از لنز تله فوتو وجود دارد. برای حل این مشکل می‌توان از سه پایه‌های مخصوص گوشی‌های هوشمند استفاده کرد و میزان گشودگی را پهن و عمق منظره را کاهش داد. این نکته برای محیط‌های تاریک بسیار مفید است.

لنز تله فوتو مخصوص موبایل بسیار زیادی در بازار وجود دارد. بهترین گزینه از نظر ما لنز NEW Moment Tele 58mm  است. در ادامه تعدادی از ویژگی‌های این لنز را معرفی می‌کنیم:

  • اندازه لنز: ۵۸ میلیمتر
  • میزان اعوجاج: با توجه به نحوه استفاده بین ۰.۷۵ تا ۱ درصد
  • ضد بازتاب
  • خدمات پس از فروش عالی
  • دارای ضمانت نامه Moment’s Unrivaled
  • فاصله کانونی معادل: ۵۸ میلیمتر

هنگامی که روی دوربین‌های تکی نصب می‌شود تا حدود دو برابر بزرگنمایی می‌کند و هنگامی که روی گوشی آیفون نصب می‌شود تا ۴ برابر بزرگنمایی می‌کند.

بیشتر بخوانید: بهترین لنزهای دوربین موبایل

 چشم ماهی

یک لنز عکاسی موبایل که برای عکاسی از محیط‌های شهری، ورزش‌های خشن و ثبت تصاویر هنری مناسب است. البته این نوع از لنز را با نام‌هایی چون اولترا یا لنز سوپر واید (فوق عریض) نیز می‌شناسند اما در این نوشته ما با نام لنز چشم ماهی به آن اشاره می‌کنیم.

به طور کلی دو نوع لنز چشم ماهی وجود دارد: سیرکولار (دایره‌ای) و فول فریم (تمام قاب). اگر چه این دو نوع از لنز شباهت‌های زیادی به یکدیگر دارند اما یکی از آن‌ها نسبت به دیگری مفیدتر است.

عکس‌هایی که با لنز چشم ماهی گرفته می‌شود دارای اعوجاج بسیار بالا است به شکلی که یک حالت پویا و دینامیک در تصاویر گرفته ‌شده مشاهده می‌شود.

در قرن نوزدهم میلادی از لنزهای چشم ماهی برای موزیک ویدیوها استفاده می‌شد اما امروزه در دیگر سبک‌های عکاسی نیز از آن‌ها استفاده می‌شود. لنز چشم ماهی برای ثبت تصاویر پانوراما از حیات وحش، فضاهای شهری و همچنین برای استفاده در معماری و ثبت تصاویر از محیط‌های مختلف یک منزل مناسب است.

همان طور که اشاره‌ کردیم لنز چشم ماهی دارای دو نوع است. از بین این دو، لنز فول فریم دارای کاربرد بیشتری است. در این لنز و در جهت اریب زاویه ۱۸۰ درجه‌ای پوشش داده می‌شود. البته در راستای افقی و عمودی زاویه‌ای کمتر از ۱۸۰ درجه نشان داده می‌شود ( در راستای افقی ۱۵۰ درجه و در راستای عمودی ۱۰۰ درجه).

این اعداد نشان ‌دهنده ابعاد تصویر با لنز چشم ماهی هستند. در تصاویری که توسط لنز فول فریم گرفته می‌شود، هیچ گوشه تاریکی در تصویر مشاهده نمی‌شود به همین دلیل این نوع از لنز از نظر عملی کاربرد بیشتری دارند.

از طرف دیگر در لنز سیرکولار، زاویه دید در تمامی جهت‌ها برابر با ۱۸۰ درجه است. از آنجا که در تمام جهت‌ها زاویه ۱۸۰ درجه است برای ایجاد افکت چشم ماهی گوشه‌های تصویر سیاه می‌شود. لنز سیرکولار چشم ماهی برای ثبت تصاویر هنری کارایی بیشتری دارد.

با این وجود در زمان عکاسی با لنز چشم ماهی محدودیت‌ها و مشکلاتی نیز وجود دارد. یکی از این مشکلات مربوط به عمق منظره است. به این معنی که در زمان عکاسی با لنز چشم ماهی روی تمام محیط عکس فوکوس می‌شود.

 

لنزهای چشم ماهی مختلفی در بازار وجود دارد که یکی از بهترین انواع آن NEW Moment 14mm Fish-Eye Lens  است. از جمله ویژگی‌های این لنز را می‌توانیم موارد زیر بیان کنیم:

  • وزن لنز: ۷۳.۱
  • فاصله کانونی معادل ۱۴ میلیمتر است
  • رزولوشن بالا در مرکز تصویر
  • رزولوشن کمتر در گوشه‌های تصویر

اندازه سنسور ۷.۶ میلیمتر است و باید بتواند از تمامی گوشی‌های هوشمند پشتیبانی کند.

بیشتر بخوانید: ۵۰ مورد از بهترین تجهیزات جانبی دوربین عکاسی و فیلمبرداری

لنز عکاسی موبایل ماکرو

عکاسی ماکرو یک سبک خاص از عکاسی است. از آنجا که در عکاسی ماکرو از اشیا و سوژه‌های خیلی ریز عکاسی می‌شود، اصلی‌ترین شاخصه یک لنز ماکرو، قدرت بزرگنمایی آن است. نرخ بزرگنمایی یعنی تصویری که روی دوربین ثبت می‌شود نسبت به اندازه واقعی سوژه چه مقدار متفاوت است. برای مثال لنزی که دارای نرخ ۱ به ۲ است، تصویر را نصف اندازه واقعی ثبت می‌کند و لنزی که دارای نرخ ۵ به ۱ است، تصویر را ۵ برابر اندازه واقعی ثبت می‌کند.

این لنز عکاسی موبایل باعث بزرگنمایی تصاویر می‌شود، اما چگونه این کار را انجام می‌دهد؟  لنز ماکرو دارای یک حالت محدب است یعنی جهت انحنای آن به سمت داخل است. در ذره بین نیز از همین نوع لنزها استفاده می‌شود. اصلی‌ترین ویژگی عدسی‌های محدب قدرت بزرگنمایی آن‌ها است.

کارکردن با لنزهای ماکرو چالش‌های خاص خود را نیز دارد. برای اینکه قدرت فوکوس لنز خوب باشد، باید از یک سه پایه مخصوص گوشی‌های هوشمند استفاده‌کرد. همچنین مسئله نور نیز از دیگر چالش‌های لنز ماکرو است. اگرچه نور طبیعی ایده‌آل است اما به خاطر گشودگی پایین لنز در عکاسی ماکرو، بهتر است که از یک منبع نوری برای ثبت تصاویر با کیفیت استفاده‌ شود.

لنزهای ماکروی متنوعی در بازار وجود دارد که از نظر ما لنز Moment 10x Macro  یکی از بهترین لنزهای موجود در بازار است. برخی از ویژگی‌های این لنز به شرح زیر است:

  • فاصله کانونی: ۲۵ میلیمتر
  • میزان اعوجاج لنز: کمتر از ۱ درصد
  • وزن لنز: ۳۴.۷ گرم
  • بزرگنمایی ۱۰ برابری
  • خدمات پس از فروش عالی
  • ارائه ضمانت نامه Moment’s Unrivaled

خرید انواع لنز عکاسی موبایل

سخن پایانی

عکاسی با گوشی هوشمند موضوعی است که امروزه رواج بسیار زیادی دارد. برای ارتقای سطح کیفی تصاویر گرفته‌ شده لنزهای مخصوص عکاسی با موبایل مختلفی طراحی شده ‌است که هر کدام دارای ویژگی‌های مختلفی هستند و در شرایطی خاص کاربرد دارند. در این متن سعی‌کردیم چهار مورد از مهمترین لنزهای عکاسی موبایل یعنی لنزهای تله فوتو  و ماکرو و چشم ماهی و واید انگل را مورد بررسی قرار دهیم.

منابع:

androidcentral

photoswithphones

...خرید کالای اصل از آمازون با کد تخفیف اختصاصی برای شما! از دست ندید
MAGMA2024