آشنایی با انواع قهوه و راهنمای خرید قهوه ساز

قهوه به خصوص اسپرسو یکی از نوشیدنی‌های محبوب است و امروزه در سطح تمامی شهرها کافه ها و قهوه‌‌ خانه‌های بسیار زیادی مشاهده می‌شود که دلیل آن هم استقبال زیاد افراد از این نوشیدنی خوش طعم است. قهوه انواع مختلفی دارد که هریک به صورت متفاوتی تهیه می‌شوند و هرکدام مزه مخصوص خود را دارند. هنگام مراجعه به یک قهوه خانه و زمانی که فهرست قهوه‌ها را می‌بینید، اگر با انواع قهوه آشنایی نداشته باشید، نمی‌توانید انتخاب مناسبی داشته باشید.

از طرف دیگر خرید دستگاه قهوه ساز نیز با توجه به انواع مختلف قهوه، کار دشواری است و برای انتخاب و خرید یک دستگاه قهوه ساز مناسب باید چندین نکته را مورد توجه قرار دهید. در این متن ابتدا با انواع قهوه آشنا می‌شویم و سپس نکاتی که در زمان خرید دستگاه قهوه‌ ساز باید رعایت کنید، را بیان می‌کنیم.

آشنایی با انواع دم کردن قهوه

قبل از معرفی انواع قهوه‌ها باید بیان کنیم که هر نوع از قهوه را به شکل‌های مختلفی می‌توان دم کرد که هریک باعث ایجاد طعمی متفاوت در قهوه می‌شود.

در ادامه چند روش دم‌ کردن قهوه را معرفی می‌کنیم:

روش دم کردن قطره‌ای

در این روش ذرات آسیاب‌ شده قهوه درون یک سبد تخمیر ریخته می‌شود و سپس درون دستگاه قهوه‌ ساز قرار می‌گیرد. با استفاده از نیروی جاذبه، آب از بین ذرات قهوه عبور داده می‌شود و یک فنجان قهوه حاصل می‌شود.

روش دم کردن سرد

در این روش دانه‌های آسیاب‌ شده قهوه درون آب دمای اتاق قرار می‌گیرد و اجازه می‌دهیم برای مدت زمانی خیس بخورد. این کار باعث می‌شود تلخی قهوه گرفته ‌شود و یک نوشیدنی سرشار از کافئین حاصل شود.

اسپرسو

در این روش شما نیاز به یک دستگاه اسپرسو ساز دارید. در دستگاه اسپرسو ساز، آب داغ و تحت فشار از فیلتری که حاوی ذرات آسیاب‌ شده قهوه است، عبور داده می‌شود. این روش در تهیه بسیاری از نوشیدنی‌ها استفاده می‌شود.

ریسترتو

این روش مشابه با اسپرسو است، با این تفاوت که میزان آب به کار رفته در این روش نصف است که نتیجه آن تشکیل یک نوشیدنی تیره‌تر و غلیظ‌تر است.

اگر چه دستور العمل تهیه انواع قهوه مختلف است اما اصلی‌ترین مواد تشکیل دهنده هر نوع از قهوه‌ای اسپرسو، شیر داغ شده و فوم (کف) است. بقیه موادی که به آن افزوده می‌شود سلیقه‌ای است.

انواع قهوه

در ادامه انواع قهوه که ممکن است در فهرست نوشیدنی‌های یک کافی شاپ مشاهده‌ کنید را معرفی می‌کنیم:

اسپرسو

 قهوه اسپرسو بدون شک یکی از محبوب‌ترین انواع قهوه در تمامی کافی شاپ‌ها است. برای تهیه یک شات اسپرسو نیاز به یک اونس قهوه است. هر اونس برابر با ۲۸ گرم است. اگرچه تهیه قهوه اسپرسو کار پیچیده‌ای نیست اما ماهر شدن در تهیه قهوه اسپرسو کار دشوار و زمانبری است.

اسپرسو دوبل

 اسپرسو دوبل با نام دوپیو نیز شناخته می‌شود. دوپیو یک کلمه ایتالیایی و معادل کلمه انگلیسی double  است. این نوشیدنی بسیار غلیظ‌تر و قوی‌تر از اسپرسو معمولی است.

چشم قرمز

 یکی دیگر از انواع قهوه، چشم قرمز یا red eye  است.  نوشیدن این قهوه به افرادی توصیه می‌شود که به میزان کافئین زیادی نیاز دارند. زیرا قهوه چشم قرمز میزان کافئین بسیار زیادی دارد. برای تهیه این قهوه نیاز به یک شات اسپرسو (همان طور که در مورد اول بیان کردیم) و ۶ اونس قهوه تهیه شده به روش قطره‌ای است.

چشم سیاه

قهوه چشم سیاه یا black eye  نسخه دوبل قهوه چشم قرمز و سرشار از کافئین است. برای تهیه قهوه چشم سیاه باید ۲ شات از قهوه اسپرسو و ۶ اونس قهوه تهیه شده به روش قطره‌ای را با یکدیگر میکس کنید.

بیشتر بخوانید:  قهوه گانودرما خوب یا بد ؟

آمریکانو

 قهوه آمریکانو یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌های صبحانه است و بر حسب اطلاعاتی که داریم در زمان جنگ جهانی دوم این قهوه به وجود آمده است. در حقیقت سربازان با افزودن آب به قهوه خود تلاش می‌کردند که جیره غذایی خود را برای مسافت بیشتری داشته باشند. اگرچه آب باعث رقیق شدن اسپرسو می‌شود اما همچنان این نوع قهوه سرشار از کافئین است. برای تهیه قهوه آمریکانو باید یک شات اسپرسو را با سه اونس آب داغ مخلوط کنید.

لانگ بلک

 قهوه لانگ بلک مشابه قهوه آمریکانو است با این تفاوت که این قهوه برای نخستین بار در منطقه استرالیا و نیوزلند تهیه ‌شد. تفاوت قهوه لانگ بلک و آمریکانو این است که در قهوه لانگ بلک میزان خامه بیشتری به کار رفته است. برای تهیه قهوه لانگ بلک باید دو شات اسپرسو را با سه اونس آب داغ مخلوط کنید.

ماکیاتو

 واژه ماکیاتو به معنای علامت یا لکه است. دلیل انتخاب این نام تشکیل یک لایه شیر روی سطح قهوه است. در تهیه این قهوه از عصاره‌های معطر و به دلخواه فرد نیز می‌توان استفاده کرد. برای تهیه قهوه ماکیاتو باید یک یا دو قاشق چای خوری شیر حرارت داده‌ شده را به قهوه اسپرسو اضافه کنید.

لانگ ماکیاتو

 این نوع قهوه معمولا با قهوه ماکیاتو اشتباه گرفته می‌شود. در حقیقت لانگ ماکیاتو با قهوه ماکیاتو متفاوت است و برای تشخیص این دو نوع از قهوه می‌توانیم به لایه جدا کننده اسپرسو و شیر حرارت داده‌ شده اشاره کنیم. برای تهیه قهوه لانگ ماکیاتو باید از دو شات اسپرسو به همراه ۲ تا ۴ قاشق چای خوری شیر حرارت داده ‌شده استفاده کنیم.

کورتادو

قهوه کورتادو یک نسخه پیشرفته‌تر از قهوه ماکیاتو است که با استفاده از شیر گرم میزان خاصیت اسیدی قهوه کاهش پیدا می‌کند. قهوه کورتادو از یک شات اسپرسو به همراه یک اونس شیر گرم و یک سانتیمتر کف تشکیل می‌شود.

کاپوچینو

یکی از نوشیدنی‌های محبوب ایتالیایی‌ها در وعده صبحانه است و البته در تمام دنیا طرفداران بسیار زیادی دارد. برای تهیه کاپوچینو به یک تا دو شات اسپرسو به همراه دو اونس شیر حرارت داده ‌شده و ۲ اونس کف شیر نیاز است. همچنین می‌توانید برای طعم‌ دار کردن قهوه خود از مقداری پودر شکلات ریز شده استفاده کنید.

فلت وایت

 خاستگاه قهوه فلت وایت نیز استرالیا و نیوزلند است. این نوع قهوه شباهت زیادی با کاپوچینو دارد و تنها تفاوت آن‌ها در این است که درون قهوه فلت وایت از کف شیر و همچنین پودر شکلات استفاده نمی‌شود. برای تهیه قهوه فلت وایت به یک پیمانه اسپرسو به همراه ۴ اونس شیر حرارت داده‌ شده نیاز دارید.

لاته

 اگر شما جزو آن دسته از افرادی هستید که تمایل چندانی به نوشیدن یک قهوه تلخ ندارید، قهوه لاته گزینه مناسبی برای شما محسوب می‌شود. در تهیه این قهوه از مقدار زیادی شیر استفاده می‌شود تا تلخی آن به حداقل برسد. برای تهیه این قهوه به یک پیمانه اسپرسو به همراه ۸ تا ۱۰ اونس شیر حرارت داده ‌شده و یک سانتیمتر فوم نیاز است.

موکا

 این نوشیدنی را در حقیقت می‌توانیم ترکیبی از هات چاکلت و قهوه توصیف‌ کنیم. برای تهیه قهوه موکا از مقدار زیادی پودر شکلات استفاده می‌شود که نتیجه آن ایجاد یک نوشیدنی با حالت خامه‌ای است. برای تهیه قهوه موکا به یک پیمانه اسپرسو به همراه یک تا دو اونس پودر شکلات و یک تا سه اونس شیر حرارت داده ‌شده و همچنین دو تا سه سانتیمتر فوم نیاز دارید.

وین

 برای تهیه قهوه وین دستور العمل‌های زیادی وجودد ارد اما یکی از محبوب‌ترین و همچنین راحت‌ترین شیوه‌های تهیه این نوع قهوه تنها به اسپرسو و خامه پف کرده نیاز دارد. خامه پف کرده جای شیر و شکر را می‌گیرد و به شما کمک می‌کند یک قهوه با بافتی خامه‌ای داشته باشید. برای تهیه قهوه وین به یک تا دو شات اسپرسو به همراه دو اونس خامه پف کرده نیاز دارید.

بیشتر بخوانید: آشنایی با ۷ چای مخصوص در هندوستان به همراه روش دم کردن آن ها

آفوگاتو

 این نوع از قهوه معمولا برای دسر سرو می‌شود. دلیل آن هم استفاده از بستنی در تهیه آن است. برای تهیه این نوع قهوه به یک تا دو شات اسپرسو به همراه یک اسکوپ بستنی وانیل نیاز دارید. ابتدا باید یک اسکوپ بستنی وانیل را درون لیوان قراردهید و سپس اسپرسو را روی آن بریزید.

حال که با انواع قهوه آشنا شدیم بیایید موضوع دوم را مورد بررسی قرار دهیم، یعنی خرید دستگاه قهوه ساز. امروزه در بازار دستگاه‌های قهوه ‌ساز بسیار متفاوتی وجود دارد که هر یک از آن‌ها برای یک دسته خاص مناسب است و هر کدام ویژگی‌های مخصوص خود را دارند.

نکاتی که قبل از خرید دستگاه قهوه و اسپرسو ساز باید به آن‌ها توجه کنید

در هنگام تصمیم گیری برای خرید یک دستگاه قهوه ساز، عوامل بسیار زیادی دخیل هستند اما سه فاکتور اصلی و تعیین کننده، میزان هزینه، راحتی کار با دستگاه و همچنین سلیقه فرد خریدار است.

راحتی دستگاه اسپرسو و قهوه ‌ساز

 آیا شما به دنبال یک دستگاه قهوه‌ ساز الکتریکی هستید که صفر تا صد فرایند قهوه را خودش انجام دهد؟ آیا صرفا به دنبال تهیه دستگاهی هستید که در کوتاه‌ترین زمان ممکن برای صبحانه شما یک قهوه تهیه‌کند؟

یا اینکه می‌خواهید به صورت حرفه‌ای از دستگاه قهوه‌ ساز استفاده کنید؟ آیا قهوه‌ساز را برای مصرف خانگی خریداری می‌کنید یا می‌خواهید در کافی شاپ از آن استفاده کنید. به صورت کلی دستگاه‌های قهوه ‌ساز به سه دسته الکتریکی، نیمه الکتریکی و دستی تقسیم بندی می‌شوند.

در یک قهوه ساز الکتریکی تمامی کارها توسط خود دستگاه انجام می‌شود و در کوتاه‌ترین زمان ممکن قهوه شما آماده می‌شود. استفاده از این نوع دستگاه‌ها برای افرادی که نمی‌خواهند زمان زیادی صرف تهیه قهوه‌ کنند و یا صرفا قهوه را به عنوان یک نوشیدنی ساده صبحگاهی می‌بینند بسیار مناسب است. استفاده از این نوع دستگاه‌های قهوه ‌ساز نیاز به هیچ تخصصی ندارد و تمامی افراد می‌توانند از آن استفاده کنند.

دستگاه قهوه ساز نیمه الکتریکی به دستگاهی گفته می‌شود که فرد با فشار دادن چند دکمه نوع قهوه را مشخص می‌کند و پس از آن، دستگاه قهوه را تولید می‌کند. این نوع از دستگاه‌ها را می‌توان قهوه‌‌ سازهای نیمه خودکار نامید.

اما دسته سوم که قهوه‌‌ سازهای دستی هستند، به آن دسته از قهوه‌ سازهایی گفته می‌شود که تمام تنظیمات آن را باید به صورت دستی انجام داد و در حین فرایند تهیه قهوه نیز عملکردشان را به صورت دقیق و کامل باید زیر نظر داشت.

استفاده از قهوه ‌‌سازهای دستی صرفا برای افراد حرفه‌ای و یا برای مصارف کافی شاپی مناسب است و به خاطر تخصصی بودن، گزینه مناسبی برای مصرف کنندگان خانگی نیست.

دستگاه اسپرسو و نوع قهوه متناسب با آن

دستگاه اسپرسوساز و دستگاه قهوه‌ ساز دو وسیله کاملا مجزا و متفاوت هستند و دستگاه‌های هیبرید ترکیبی از هر دو هستند یعنی علاوه بر اسپرسو، قادر هستند انواع دیگر قهوه را ایجاد کنند. خرید دو دستگاه به صورت مجزا باعث اشغال فضای بسیار زیادی می‌شود به همین دلیل اگر شما جزو افرادی هستید که می‌خواهید انواع قهوه را میل‌کنید بهترین گزینه برای شما خرید یک دستگاه هیبریدی است.

یک دستگاه هیبریدی هم نسبت به دو دستگاه مجزا فضای کمتری را اشغال می‌کند و هم قیمت تمام ‌شده آن از مجموع قیمت دو دستگاه قهوه‌ ساز کمتر است. اما به این نکته توجه داشته باشید استفاده از یک اسپرسو ساز مخصوص باعث می‌شود شما بهترین کیفیت اسپرسو را تهیه ‌کنید اما تهیه یک دستگاه هیبریدی اگرچه امکان تهیه قهوه اسپرسو را به شما می‌دهد اما کیفیت آن به اندازه اسپرسویی نیست که از دستگاه اسپرسو ساز مخصوص به دست آمده است.

بنابراین اگر کیفیت قهوه بیش از هر چیز دیگری برایتان مهم است، یک دستگاه مخصوص برای نوع قهوه دلخواه خود خریداری کنید.

دستگاه اسپرسو و حجم قهوه مورد نظر

 آیا هدف شما از خرید دستگاه قهوه ساز صرفا تهیه قهوه در منزل است یا می‌خواهید درون یک کافی شاپ از آن استفاده‌کنید. با توجه به تعداد و حجم مصرف کننده، قهوه‌‌ سازهای مختلفی در بازار وجود دارد. برخی از آن‌ها در یک زمان واحد تنها توانایی تهیه یک تا دو فنجان قهوه را دارند و برخی دیگر نیز می‌توانند در کوتاه‌ترین زمان ممکن تمامی مشتری‌های یک کافی شاپ را سرویس دهی کنند. بنابراین از دیگر فاکتورهایی که در زمان خرید باید به آن توجه داشته باشید، حجم دستگاه قهوه ساز است.

اندازه دستگاه اسپرسو ساز و قهوه ساز

 بسیاری از افراد، دستگاه قهوه ‌ساز را درون یک قسمت از آشپزخانه خود قرار می‌دهند. دستگاه‌های قهوه‌ ساز حجم مختلفی دارند، برخی از آن‌ها کوچک هستند و برخی دیگر اندازه بزرگتری دارند. بنابراین هنگام خرید یک دستگاه قهوه ‌ساز، ابتدای جای دستگاه را مشخص ‌کنید و سپس با توجه به فضایی که در اختیار دارید، اقدام به خرید دستگاه قهوه ساز کنید.

دستگاه اسپرسو ساز و ضمانت نامه‌ های آن

گارانتی یا ضمانت نامه‌های هر دستگاه قهوه ‌ساز متفاوت است. برخی از آن‌ها دارای ضمانت نامه یک ماه هستند، برخی دارای ضمانت نامه یکساله هستند و برخی از آن‌ها هیچ ضمانت نامه‌ای ندارند. بهترین و مطمئن‌ ترین گزینه، خرید دستگاه‌های قهوه‌ ساز با ضمانت نامه معتبر و مدت‌دار است.

با تمامی این توضیحات، از معروف‌ترین برندهای دستگاه قهوه‌ ساز، می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • مستر کافی coffee
  • بون Bunn
  • نینجا Ninja
  • برویل Breville
  • بدوم Bodum
  • شیمکس Chemex
  • کوریگ keurig

خرید دستگاه قهوه ساز اسپرو ساز

خرید دستگاه اسپرو ساز

در پایان از شما دعوت می کنیم تا به فروشگاه مالتینا که واسط مستفیم خرید از آمازون در ایران هست سری بزنید و ضمن گشتن در میان انبوهی از قهوه ساز ها و اسپرسو سازها با خیال راحت از خرید محصولی با اصالت، آن را سفارش دهید.

خرید دستگاه قهوه ساز

خرید قهوه ساز اصل

منابع:

webstaurantstore

thespruceeats

...خرید کالای اصل از آمازون با کد تخفیف اختصاصی برای شما! از دست ندید
MAGMA2024