مدل دامن مناسب اندام خودتان را می‌شناسید؟

مدل دامن مناسب

شیک‌پوشی و آراسته‌پوشی خواسته طبیعی هر زنی است. بدون شک یکی از زنانه‌ترین و جذاب‌ترین گزینه‌ها در میان لباس زنانه، دامن است. مدل‌های مختلف از دامن در دنیای مد امروزی رایج شده است، از انواع دامن‌های شیک می‌توانید در مجالس و مهمانی‌‌ها استفاده کنید خرید لباس زنانه نکات جزئی و ظریفی دارد، که با در نظر گرفتن این نکات می‌توان به استایل بهتری دست یافت. حال سوال این است که برای انتخاب مناسب‌ترین مدل دامن باید به چه نکاتی توجه شود؟

بهتر است به منظور پیدا کردن بهترین مدل دامن بر اساس اندام ظاهری خود به جنس پارچه، رنگ، قد و نوع برش آن توجه کنید.  در ادامه این مطلب سعی داریم اطلاعات جامع و کاملی در مورد نحوه انتخاب مدل دامن به شما ارائه دهیم تا براحتی بتوانید دامن مورد علاقه خودتان را انتخاب کنید.

آیا شما مدل دامن مناسب اندام خودتان را می‌شناسید؟

مدل دامن - دامن تابستانی

خرید لباس برای شکل خاص بدن، راحتی و اعتماد به نفس بیشتری را برای شما به ارمغان خواهد آورد. اما چگونه باید لباس های متناسب با شکل بدن‌تان را بیابید؟  آیا شما شکل بدن خودتان را می‌شناسید؟ در صورتی که شکل بدن و اندام ظاهری خودتان را بشناسید، به راحتی می‌توانید بهترین لباس‌ها را انتخاب کنید و از خرید آگاهانه خودتان لذت ببرید، چون یک انتخاب هوشمندانه و دقیق، نیاز به آگاهی و شناخت دارد. برای تجربه یک خرید عالی  باگروه مد و پوشاک مالتینا، همراه باشید. در ادامه مطلب مهم‌ترین نکات انتخاب مدل دامن برای انواع شکل‌های بدن را، برای شما همراهان آماده کرده‌ایم.

انتخاب بهترین مدل دامن بر اساس شکل بدن

مدل دامن مناسب

انتخاب صحیح مدل دامن باعث ایجاد تناسب اندام می‌شود، به همین دلیل انواع مختلف دامن بر اساس شکل بدن طراحی شده است. دامن مینی (قد دامن تا نیمه ران)، دامن کمی بالای زانو، دامن روی زانو، دامن میدی (قد دامن تا نیمه ساق پا)، ، دامن مدادی (یا دامن راسته که از خط باسن تا پایین آن به صورت مستقیم طراحی شده است)، دامن جین، دامن ماکسی، دامن نامتقارن (قد دامن در جلو و پشت متفاوت است) و دامن خطی اِی شکل(A-line)که در کمر تنگ و پایین  آن گشاد  است و … از جمله گزینه‌‌های در دسترس خانم‌ها برای انتخاب دامن است. همان‌طور که گفته شد هماهنگی مدل دامن و شکل ظاهری اندام فرد جلوه بیشتری به استایل خانم‌ها می‌دهد.

اندام سیب شکل

مدل دامن - اندام مناسب دامن

اگر شکل بدن شما سیب شکل است یعنی بیشترین تجمع وزن و چربی در قسمت میانی اندام‌ است. و به احتمال زیاد پاهای خوش‌ترکیب و لاغری دارید. اصلی‌ترین ویژگی اندام سیب شکل بزرگتر بودن دور سینه و دور کمر نسبت به دور باسن است.

حجم چربی تجمع یافته در اطراف شکم باعث عدم تناسب اندام می‌شود. برای داشتن یک استایل شیک و جذاب باید به نقاط قوت هر بدن هم رجوع شود و با برجسته‌تر کردن این نقاط به زیباتر  شدن استایل کمک کرد. این کار باعث ایجاد هماهنگی و تعادل در ظاهر می‌شود.

در اندام سیب شکل با انتخاب گزینه‌های پوششی مناسب می‌توان توجه و نگاه بیننده را به سمت پاها هدایت کرد و به این ترتیب قسمت بالایی بدن را ظریف‌تر نشان داد. اغلب افراد با اندام سیب شکل پاهای زیبایی دارند، پس می‌توانند از انواع دامن‌های کوتاه و بلند در استایل خود استفاده کنند.

مدل دامن

هر چند پیدا کردن مدل دامن مناسب برای افراد با اندام سیب شکل کار سختی نیست، اما بیشتر توصیه می‌شود این افراد دامن‌های خطی ای شکل (A-line) را به منظور لاغر نشان دادن قسمت میانی بدن بپوشند. استفاده از دامن‌های چین دار بر روی زانو یا کمی پایین‌تر از زانو نیز توصیه می‌شود. اما این دسته از افراد بهتر است دامن‌های خیلی کوتاه نپوشند، چون باعث کوتاه به نظر آمدن قسمت بالایی بدن می‌شود.

توصیه می‌شود افراد با اندام سیب شکل از دامن‌هایی با الگوهای شلوغ، مانند دامن گلدار استفاده کنند. چون با ایجاد خطای دید از کاستی‌های اندام می‌کاهد. بهتر است مدل دامن انتخاب شده را با یک بلوز یا تی‌شرت ساده ست کنید و در کنار آن از اکسسوری‌هایی مانند گردنبند بهره ببرید تا توجه بیننده به سمت دامن و گردنبند جلب شود.

اندام ساعت شنی شکل

مدل دامن

زمانی اندام ‌تان به شکل ساعت شنی است که در بدن انحنا و قوس داشته باشید. در اندام ساعت شنی، نسبت دور سینه به دور باسن متناسب است. اصولا اندام ساعت سنی متناسب‌ترین نوع اندام از نظر زیباشناسی است. به طوری‌ که اغلب افراد به دنبال انتخاب لباس‌هایی هستند که اندام آن‌ها را به شکل ساعت شنی نشان دهد.

مدل دامن - اندام ساعت شنی

از ویژگی‌های اصلی اندام ساعت شنی می‌توان به انحنای ران، بالاتنه پر و کمر باریک اشاره کرد. برای زیبایی بیشتر اندام این چنینی، می‌توان با خطوط منحنی در بدن باری کرد. انتخاب دامن برای این دسته از افراد سخت نیست، اما بهتر است مدل دامن به گونه‌ای انتخاب شود که باعث برجسته‌تر شدن کمر و افزایش منحنی بدن شود.

بهتر است، افراد با اندام ساعت شنی به جای استفاده از مدل دامن کوتاه از مدل دامن مدادی استفاده کنند. مدل دامن مدادی باعث کشیده‌تر شدن ران‌ها می‌شود، به این ترتیب شکل منحنی بدن بیشتر به چشم می‌آید. کمک گرفتن از رنگ‌های خنثی و کلاسیک مانند سیاه یا خاکستری و امتحان کردن دامن‌هایی با طرح‌های ظریف مانند دامن‌های چهارخانه در زیباتر شدن استایل بی‌تأثیر نیست.

اندام مستطیل شکل

مدل دامن مناسب

اندام مستطیل، یک اندام ورزشکارانه است که در آن دور سینه و دور باسن تقریبا هم‌اندازه هستند. با توجه به هم‌راستا بودن دور شانه و کمر، این اندام اصلا لاغر به نظر نمی‌رسد. برای زیباتر شدن استایل افراد با اندام مستطیل شکل باید بیشتر بر روی انحنای باسن و ران تأکید کرد تا پاها لاغرتر دیده شود.

مثلا می‌توان دامن‌های کوتاه و تنگ پوشید. بهترین گزینه استفاده از لباس‌هایی است که حجم بالاتنه را ثابت نگه می‌دارد و به حجم پایین‌تنه می‌افزاید. حجم‌دهی به باسن و موزون نمایش دادن بالاتنه، رمز اصلی شیک‌‌پوشی در اندام مستطیل شکل است. استفاده از دامن‌های خطی ای شکل (A-line) حاشیه‌دار، دامن‌های کلوش و دامن‌های چین‌دار به منظور ایجاد انحنا در پایین‌تنه و حجم‌دهی به باسن توصیه می‌شود.

اندام گلابی شکل

مدل دامن - اندام گلابی شکل

اگر اندازه دور باسن شما نسبت به دور سینه و شانه‌ها بزرگ‌تر باشد و در عین حال کمر باریکی دارید، اندام شما گلابی شکل است. از آن‌جایی که دور باسن در این مدل از اندام عریض‌تر است، کمر باریک به نظر می‌رسد.

کمر باریک نقطه قوت این تیپ اندام است. به عبارت دیگر، هدف اصلی انتخاب لباس در اندام گلابی شکل اضافه کردن حجم به قسمت بالایی بدن، باریک نشان دادن کمر و ظریف نشان دادن قسمت پایین بدن به منظور ایجاد تعادل در کلیت بدن است.

استفاده از مدل دامن خطی ای شکل (A-line)  این هدف را محقق می‌سازد. برای خوش‌اندام‌تر شدن افراد با اندام گلابی شکل دامن‌های فون، ترک و کلوش با دوخت ساده با قد زیر زانو توصیه می‌شود.

اندام مثلث وارونه

مدل دامن مناسب

در اندام مثلث وارونه، اندازه دور سینه نسبت به دور باسن بزرگتر است، در واقع در این اندام دور شانه از دور باسن عریض‌تر است. به دلیل درشت بودن بالا‌تنه بهتر است مدل دامن به گونه‌ای انتخاب شود که در کمر تنگ و در پایین گشاد باشد. این نوع دامن باعث ایجاد قوس در قسمت پایین بدن می‌شود و اندازه پایین‌تنه نسبت به شانه‌ها و بالا‌تنه متعادل‌تر می‌شود.

انتخاب پارچه و رنگ مدل دامن

مدل دامن

یکی از مهم‌ترین عوامل در انتخاب مدل دامن، توجه به جنس پارچه و شیوه‌ٔ دوخت آن است. ساختار پارچه و نحوه برش زدن آن تأثیر زیادی در زیبایی مدل دامن دارد. به عنوان یک قاعده کلی، برای مدل‌های راحتی دامن از پارچه‌های نازک و سبک مانند نخ، چیت، تور و حریر و… استفاده می‌شود. در عین حال برای دامن‌های مجلسی نیز از انواع پارچه‌های سنگین‌تر مانند کتان، کرپ و ساتن استفاده می‌کنند.

 از جمله پارچه‌های محبوب برای دوخت دامن می‌توان به پارچه‌های کتان، جین، ساتن و فلانل (نوعی پارچه پشمی) اشاره کرد که اغلب برای افراد با اضافه وزن مناسب است. استفاده از قوس و منحنی در هنگام برش زدن پارچه باعث می‌شود، کاستی‌های اندام زیاد دیده نشود. از پارچه‌های ریون، ژُرژِت، کرپ و ابریشم نیز در دوخت دامن استفاده می‌شود که بیشتر برای افراد لاغر اندام توصیه شده است.

تکمیل کردن ست لباس در کنار مدل دامن 

اندام مناسب دامن

پس از انتخاب مدل دامن بر اساس نوع اندام، به منظور داشتن یک استایل زیبا و متنوع می‌توانید از انواع اکسسوری‌ها استفاده کنید. در ادامه این بخش چند قانون ساده برای ست کردن دامن در کنار موارد مکمل برای آراستگی بیشتر بررسی می‌شود:

استفاده از کمربند

  •  به طور کلی بستن کمربند بر روی کمر باعث می‌شود که خطوط دامن شما بهتر برجستگی‌های اندام‌تان را به نمایش بگذارد. در واقع، استفاده از کمربند به ایجاد انحنا و قوس در بدن کمک می‌کند. برای مثال می‌توانید یک دامن خطی ای شکل (A-line) را با یک کمربند رنگی سِت کنید.

استفاده از پیراهن و تیشرت رنگی

  • در صورتی که اندازه پایین تنه بزرگ باشد، بهتر است به منظور ایجاد تعادل بین بالاتنه کوچک و پایین‌تنه بزرگ از پیراهن و تیشرت‌های رنگی استفاده شود. استفاده از پیراهن‌های طرح‌دار در کنار دامن‌های ساده و یکرنگ توجه بیننده بیشتر به سمت نیمه بالای بدن و چهره جلب شود.. برای مثال می‌توانید یک پیراهن رنگی گلدار را با یک دامن یکرنگ ست کنید.

استفاده از زیورآلات

  • در صورتی که اندازه دور باسن نسبت به سایر اعضای بدن کوچک‌تر باشد، استفاده از زیورآلات پر زرق و برق مانند گردنبند و گوشواره‌های بزرگ برای ایجاد تعادل و هماهنگی در اندام بدن مؤثر است. زیورآلات پر زرق و برق باعث افزودن حجم به بالا‌تنه بدن می‌شود. برای مثال استفاده از یک گردنبند با سنگ‌های رنگی در کنار یک دامن خطی ای شکل (A-line)  توصیه می‌شود.

استفاده از ژاکت

  • به منظور ایجاد هماهنگی بین بالاتنه و پایین‌تنه به خصوص در افراد با اندام گلابی‌شکل از ژاکت استفاده می‌شود. پوشیدن ژاکت بر روی تی‌شرت یا پیراهن به عنوان بالاپوش در کنار پوشیدن یک دامن زیبا استایل جذاب و دلنشینی را به شما هدیه می‌کند. هم‌چنین در فصول گرم سال می‌توانید جلیقه‌های آستین حلقه‌ای را امتحان کنید.

استفاده از پیراهن چین‌دار

  • استفاده از انواع پیراهن‌های مدل‌دار مانند پیراهن‌های چین‌دار، گره‌ای و … روش عالی برای افزودن حجم به بخش بالایی اندام است. اگر پایین‌تنه لاغری دارید می‌توانید انواع دامن‌های قوس‌دار، پولکی و چین‌دار برای حجم‌دهی به بدن و ایجاد منحنی را امتحان کنید.

شناخت ظاهر و تیپ اندام هر فرد و انتخاب آگانه مدل دامن به شیک‌پوشی و آراسته‌پوشی هر چه بیشتر کمک می‌کند، با در نظر گرفتن موارد بالا می‌توانید استایل زیبا، جذاب و دلنشینی داشته باشید. با ایجاد تعادل و هماهنگی در قسمت‌های بالا‌تنه و پایین‌تنه عیوب اندام خود را بر طرف کنید و حس زیبایی و طراوت زنانگی را به خودتان هدیه دهید. امیدواریم نکات این نوشته  در انتخاب بهترین مدل دامن بر اساس اندام‌تان کمک کند.

منابع:

wikihow.com و 40plusstyle.com و wtplus.com