افراد موفق ایرانی که جوایز بین المللی برنده شده اند

برای اینکه شخصیت موفقی از شما ساخته شود، باید بارها و بارها شکست را با تمام تلخی تجربه کرده باشید. در حقیقت هیچ آسانی، خود به خودی شکل نمی گیرد و به قطع اراده‌ای پشت آن وجود دارد. نمی خواهیم در این مطلب راه و روش موفقیت را به شما نشان دهیم اما مطالعه زندگی نوابغ و افراد موفق ایرانی حتما جذابیت های زیادی برایتان خواهد داشت. کسانی که به لطف تلاش‌های پایان ناپذیر خود توانسته‌اند به مقام و مناصب ویژه ای دست پیدا کنند یا حتی جایزه های بین المللی را بدست آورند. شخصیت‌های مختلفی که تحت عنوان نوابغ ایرانی به شما معرفی می‌شوند، حس غرور و اعتماد بنفس را در ذهن ما ایجاد می کنند. البته حسرت بزرگی برای نبودنشان در وطن وجود دارد تا جوانان کشورمان را از تجارب گرانبهایشان سیراب کنند.

اگر در زندگی شکست خوردید یا چیزهای ارزشمند خود را از دست دادید، دوباره بلند شوید! مهم نیست چندبار زمین میخورید و چه مقدار تلاش ناموفق داشته‌اید، زیرا رشد شما در خلال همین اتفاقات رخ می دهد. اگرچه که شکست طعم ناخوشایندی دارد و اثر بالایی بر حس ناامیدی ما خواهد گذاشت. اما زندگی به پایا خود نرسیده و همچنان ادامه پیدا خواهد کرد. البته این موقعیت را افراد موفق ایرانی بیشتر تجربه کرده اند اما گاهی شرایطی پیش می‌آید که باید با نابرابری‌ها و کمبود امکانات جنگید. نتیجه این نبرد البته به شرط اینکه نا امید نشوید، شیرینی خواهد بود که باید آن را در زندگی شخصیت‌های زیر جست. شاید به ظاهر صحبت‌های ما شعارگونه باشد اما واقعیت محض است. کسانی هستند که بر توانایی خود تکیه کرده‌ و قله‌های افتخار را درنوردیده‌اند.

با این حال در مالتینا بلاگ توصیه می‌کنیم که با این چهره های ماندگار ایرانی آشنایی بیشتری پیدا کنید.

ویژگی های افراد موفق ایرانی

همانطور که گفتیم ویژگی مشترک تمام افراد موفق ایرانی شکت ناپذیری آنها در دستیابی به اهدافشان بوده است. آنها به ایده‌های خود ایمان داشتند و برای رسیدن به نتیجه از هیچ تلاشی فروگذاری نکردند. این یک ویژگی مشترک در میان تمام مشاهیر جهان است، توماس ادیسون به عنوان مخترع برق بارها و بارها آزمایشات خود را دنبال کرد. جالب اینکه بدانید معلمان او معتقد بودند که احمق تر از آن است که چیزی یاد بگیرد. اما او اسیر این حرف‌ها و کلمات نشد و توانست نام خود را جاودانه کند. ادیسون در واکنش به سوالی درباره عوامل ناکامی کارهایش چنین گفت:

“من شکست نخوردم. فقط هزار راه را پیدا نمودم که به موفقیت ختم نمی‌شدند.”

کم نمونه از نوابغ ایرانی نداریم که با کمبود امکانات، قدم‌های بزرگی را برداشته‌اند و نام خود را در جهان جاویدان نمودند. در ادامه از شما دعوت می کنیم تا با برخی از چهره های مشهور موفق ایرانی در عصر حاضر آشنا گردید.

پرفسور محمود حسابی

زندگی علمی دکتر محمود حسابی

محمود حسابی یا همان محمود خان میرزا حسابی که در سوم اسفند سال 1281 در تهران چشم به جهان گشود، مدارج علمی بالایی را بدست آورده است. او که به پدر علم فیزیک ایران نیز مشهور می‌باشد، خدمات علمی گسترده ای را به کشور و جهان عرضه نمود. ایشان به واسطه نبوغ خاص، در هفده سالگی لیسانس ادبیات دریافت کردند و برای تحصیل در رشته مهندسی برق به پاریس مهاجرت نمود. او در سال‌های دور از وطن توانسته بود بر زبان‌های مختلفی مانند عربی، فرانسوی، انگلیسی و آلمانی تسلط پیدا کند. محمود حسابی بعد از بازگشت اقدامات ماندگار بسیاری را انجام داد که هنوز هم از ثمرات آن استفاده می‌کنیم. او به واسطه توانای خود توانست مدتی به عنوان وزیر فرهنگ محمد مصدق به فعالیت بپردازد.

وی به واسطه پروژه‌ها و تحقیقات علمی خود با دانشمندان مشهور دوره حاضر ارتباط داشت. پرفسور انیشتین، شرودینگر، بورن، فرمی و چندین فیزیکدان دیگر از افرادی بودند با دکتر حسابی همکاری داشته‌اند. حسابی تنها شاگرد ایرانی انیشتین بود که اتفاقا ارتباط خوبی هم با استاد خویش داشت. در زمینه فلسفه هم ایشان صاحب نظر بوده‌اند و آندره ژید و راسل از مشهورترین فلاسفه بزرگی بوده‌اند که دکتر حسابی با آنها ارتباط داشته است. دکتر حسابی در سال 1990 میلادی مقام مرد ااول علمی جهان را بدست آورد. همچنین به پاس زحمات و تحقیقات گسترده ایشان، نشان لژیون دونور فرانسه را دریافت نمود کهبالاترین نشان علمی این کشور به شمار می رود.

پرفسور مجید سمیعی

پرفسور مجید سمیعی
پرفسور مجید سمیعی

دکتر سمیعی به عنوان بهترین جراح مغز و اعصاب در کل دنیا شناخته می‌شود. او روش‌های نوینی در جراع مغز ابداع کرده و خدمات زیادی را در زمینه آموزش جراحان انجام داده است. این پزشک نه در ایران بلکه در سراسر جهان مشهور می‌باشد و ریاست مرکز علوم و اعصاب آلمان را بر عهده دارد. وی در تاریخ 29 خرداد سال 1316 در شهر تهران و از والدینی گیلانی متولد شد.

این جراح مشهور و متخصص مغز و اعصاب یکی از افراد موفق ایرانی بوده که توانسته بیش از 35 سال، مسئولیت بزرگترین مرکز بین‌المللی علوم اعصاب را بر عهده داشته است.

دکتر سمیعی افتخارات و جوایز زیادی اعم از جایزه حلقه لایبنیتز و برترین جراح مغز سال 2013 را بدست آورد. وی نشان‌های مختلفی را بدست آورده که همه را به موزه تاریخ علوم پزشکی ایران هدیه کرد. نشان نوبل، نشان فدراسیون جهانی جامعه جراحان مغز و اعصاب جهان و غیره از جمله این موارد است.

پرفسور کمال سرابندی

پرفسور کمال سرابندی
پرفسور کمال سرابندی

کمال سرابندی یکی از نوابغ ایرانی ساکن در آمریکاست. او در 14 آبان سال 1335 در یکی از محروم‌ترین مناطق ایران به نام زابل متولد شده است. پرفسور سرابندی 18 مدرک دکترا دارد با این حال از محققات برجسته در زمینه ابزارآلات کنترل از راه دور و مایکرویو می‌باشد. سرابندی فناوری پیشرفته‌ای در مهندسی میکرویو ابداع نموده که ظرفیت راداری را تا چند برابر افزایش می‌دهد. وی عضو شورای مشورتی ناسا، استاد مهندسی برق و علوم کامپیوتری و مدیر آزمایشگاه پرتو افشانی دانشگاه میشیگان آمریکا و دریافت کننده جایزه هری راسل 1997 میلادی می‌باشد.

آندره آغاسی

Andre Agassi

آندره آغاسی یکی از افراد موفق ایرانی با شهرت بین المللی است. شاید نگاه به ورزش رنگ و بویی دیگر داشته باشد اما نوابغ ایرانی در این زمینه هم وجود داشته‌اند. آندره آغاسی یکی از اسطوره‌های ورزش تنیس بوده که توانسته جایزه‌های معتبری مانند هشت گرمد اسلم را از آن خود نماید. او فرزند یک بوکسور ارومیه‌ای به نام مانوئل آغاسی می‌باشد و در سال 1970 میلادی به دنیا آمد. آغاسی یکی از بزرگترین قهرمانان تاریخ ننیس جهان است که در اولخر دهه 80 و اوایل دهه 90 میلادی تنیس جهان را تحت سلطه خود درآورده بود.

وی در مصاحبه‌های مختلفی اشاره کرده که اصلیتی ایرانی دارد. اودر مصاحبه با یک نشریه فرانسوی به نام فرانک فورت راوند شو اعلام کرد:” در ایران بستگانی دارم و ایرانیان بسیاری را می شناسم و خیلی دوست دارم بدانم پدرم که از قهرمانان بوکس ایران بود، کجا زندگی می کرد!”

مریم میرزاخانی

12 de maig: Dia Internacional de la Infermeria i Dia de la Dona Matemàtica – ESPAI DE COEDUCACIÓ

پرفسور مریم میرزاخانی ریاضیدان مشهوری بود که قبل از مرگ دردناکش شناخت زیادی از آن نداشتیم. او یکی از چهره‌های برجسته ریاضی جهان بود که در سال‌های تحصیل در ایران موفق به کسب مدال المپیاد ریاضی شده بود. او آنقدر در ریاضیات توانایی داشت که توانست دو مرتبه مدال طلای المپیاد را به صورت پیاپی دریافت کند. او اولین فرد تاریخ است که توانسته تمام سوالات المپیاد ریاضی را به صورت کامل و صحیح پاسخ داد.

وی در سال 2009 جایزه معتبر بلومنتال را برای نتایج تحقیقات خود دریافت کرد. اوج درخشش مریم میرزاخانی در سال 2014 رخ داد و او توانست معتبرترین جایزه دنیای ریاضیات را به نام فیلدز بدست آورد. او اولین زنی بود که توانست این جایزه را دریافت کند، این مسئله ابعاد جهانی گسترده‌ای پیدا کرد.

مریم میرزاخانی در نهایت به سرطان مبتلا گردید و 23 تیر سال 1396 بعد از تحمل بیماری درگذشت.

انوشه انصاری

Anousheh Ansari Archives - Rocket Women

کارآفرین و فضانورد ایرانی که 21 شهریور 1345 در مشهد متولد شد اما در ایام جوانی همراه خانواده‌اش به آمریکا مهاجرت نمود. وی بعد از اتمام تحصیلات به حوزه بیزینس دیجیتال ورود کرد و به موفقیت‌های بزرگی رسید. او از بنیانگذاران شرکت مخابراتی TTI در آمریکاست. وی به عنوان یکی از کارآفرینان برتر زن آمریکا جایزه معتبری به نام زن شاغل را در آمریکا بدست آورد.

او در سال 1385 در قالب ماموریت ام تی 9 به فضا سفر کرد و نام خود را به عنوان اولین فضانورد ایرانی مطرح نمود. وی به کمک همسر خود یک بنیاد خیریه با نام اهورا را در ایالت متحده مدیریت می‌کند.

لطفی علی عسکرزاده

Remembering Lotfi Zadeh | Berkeley Engineering

پروفسور عسکرزاده که در جهان آن را با نام لطفی زاده هم می‌شناسند، پدر منطق فازی جهان و از بزرگترین دانشمندان قرن بیستم است. که که مدارج علمی تا سطح کارشناسی را در ایران گذراند برای ادامه تحصیل به دانشگاه ام ای تی آمریکا رفت. او توانست تحصیلات خود را تا مقطع دکترای برق دنبال کنید و سپس به جمع استادان دانشگاه کلمبیای آمریکا وارد شد. او به لطف یافته‌های علمی خود به جوایز زیادی دست پیدا کرد و ریاست دپارتمان برق دانشگاه برکلی را بر عهده گرفت کهرده بالایی در جامعه علی آمریکا محسوب می‌گردد.

وی با نظریه‌ی منطق فازی توانست علم و تکنولوژی را متحول کند و باعث بسیاری از پیشرفت‌های حاضر شود. ایشان در حال حاضر یکی از برجسته‌ترین دانشمندان قرن اخیر بوده که تحقیقاتش در تاریخ معاصر بی‌نظیر است. او یکی از افراد موفق ایرانی لقب گرفته که نامش در تاریخ جاودان شده است.

علی جوان

دانشمند و مخترع مشهوری به نام علی جوان در سال 1305 با اصلیت آذری درتهران متولد شد. وی که از همان دوران کودکی علاقه زیادی به ریاضیات و علم اعداد داشت، توانست پایه‌گذار اختراع لیزر گازی باشد. علی جوان بعد از مهاجرت به آمریکا و اخذ مدرک دکترا در یکی از پیشرفته‌ترین موسسات تحقیقاتی با نام بل شروع به کار کرد. او به همراه دو تن از همکارانش لیزر گازی را با ترکیب نئون و آرگون بدست آوردند که پایه‌گذار پیشرفت‌های زیادی در زمینه تکنولوژی بود.جالب توجه اینکه او در سال 200 به عنوان دوازدهمین فرد باهوش در دنیا انتخاب گردید.

پیر امیدیار

بیوگرافی پیر امیدیار؛ مدیرعامل وب‌سایت eBay - فرشید پاکذات

پیر امیدیا توانست با راه‌اندازی سایت ebay به دومین فرد ایرانی ثروتمند در جهان تبدیل شود. او در فرانسه به دنیا آمده اما هر والدینش ایرانی ه،. از این رو ما او را در لیست افراد موفق ایرانی قرار دادیم. آنها پس از مدتی زندگی در فرانسه به آمریکا مهاجرت نمودند و آنجا بود که پیر اولین برنامه کامپیوتری خود را برای کتابخانه مدرسه نوشت.

او برای تکمیل کردن کلکسیون نوعی خوراکی عروسکی برای نامزدش، بخشی را به سایت خود برای پیدا کردن خوراکی موردنظرش اختصاص داد. کم کم ایده‌ای برای فروش و خرید محصولات کاربران در سراسر جهان به ذهنش خطور کرد. همانطور که می‌دانید امروزه میلیون‌ها کاربر از سایت ebay بازدید می‌کنند و پیر امیدیار جزو 50 فرد ثروتمند در آمریکا قرار دارد.

مونا جراحی

مونا جراحی
مونا جراحی

پروفسور مونا جراحی در ایران متولد شد و بعد از تحصیلات مقدماتی به آمریکا مهاجرت کرد. او یکی از شناخته‌ترین و معتبرترین دانشمندان در ایالات متحده به شمار می‌رود. مونا جراحی نشان استعداد برتر حرفه ای جوان سال را به خاطر تحقیقات گسترده در مورد فناوری تراهرتز از کاخ سفید دریافت کرد. نام وی به عنوان یکی از جوان‌ترین استادهای زن دانشگاه برکلی مطرح است.

پریسا تبریز

The cyber warrior 'princess' who guards Google - CNN

یکی از پرافتخارترین بانوان کشورمان که نام خود را در لیست افراد موفق ایرانی قرار داده است. او در زمینه تکنولوژی و امنیت یکی از برجسته‌ترین افراد عصر حاضر می‌باشد و به عنوان پرنسس امنیت شناخته می شود، فوربس در سال 2012 او را زمره 30 زن برتر جهان قرار داد. او در قسمت امنیت گوگل کروم فعالیت می‌کند و توانسته بلافاصله بعد از فارغ التحصیلی به این غول بزرگ تکنولوژی وارد شود.

 امیدواریم که مطلب فوق مورد توجه شما قرار گرفته باشد، مالتینا بلاگ موضوعات زیادی را در دل خود جای داده که هر کدام داستان خواندنی دارند. بخش اطلاعات عمومی پر شده از موضوعات متنوع که به افزایش دانش شما در زمینه های مختلف کمک می‌کند. با اشتراک گذاری این مطلب در رسانه‌های اجتماعی دوستان خود را از زندگی پر فراز و نشیب افراد موفق ایرانی آگاه کنید. در پایان نظرات خود را با درج کامنت در مورد موضوعات مطرح شده با ما در میان بگذارید.

...خرید کالای اصل از آمازون با کد تخفیف اختصاصی برای شما! از دست ندید
MAGMA2024