اسپینر ها بسیار محبوب و مشهورند اما آیا میدانید چرا ؟

اسپینر یا فرفره بی‌قراری، هشتگی داغ برای نسل نوجوان امروزی محسوب می‌شود. دهه شصت با نوار کاست خاطره دارد، دهه هفتاد با آن خط کش‌های فانتزی جذاب و حالا نوجوانان دهه هشتاد با این وسیله به کمال می‌رسند! جالب اینجاست که فیجت اسپینر مختص قشر سنی خاصی نیست و گاها دیده شده که افراد بزرگسال با در دست گرفتن آن در خاطرات گذشته خود غرق شده و یاد بازی با فرفره‌های چوبی وطنی را برای خود زنده می‌کنند.

اما این ابزار سرگرم کننده با ورود خود تا حدود زیادی توانسته میان ما رواج پیدا کند و لحظات دلپذیری را به ارمغان آورد. ما در وبلاگ مالتینا قصد داریم تا به بررسی ابعاد مختلف اسپینر پرداخته و به شما در دانستن رازهای آن کمک کنیم. این وسیله به لطف جذابیت ظاهریش توانسته هواخواهان زیادی را پیداکند و ساعت‌ها ما را میخکوب خود نماید. در حقیقت سرگرمی در کنار آرامش روانی دو اصل مهمی بوده که سازندگان این ابزار به آن اهمیت زیادی داده‌اند.

بیشتر بخوانید: خرید فرفره انفجاری واقعی beyblade 

اسپینر به عنوان وسیله‌ای زیبا و بعضا کاربردی، به آنی طرفداران زیادی در داخل کشور پیدا کرد. زمانی بود که در هر شبکه اجتمائی حداقل سه بار در روز، تبلیغ آن به نمایش در می‌آمد. ویدیوهای زیادی از سوی اشخاص معروف گرفته تا آدم‌های کوچه و خیابان به اشتراک گذاشته شد که با انجام کارهای فوق العاده با اسپینر مهارت‌های خود را به رخ می‌کشیدند. تبلیغات تجاری دنیای عجیبی است! چراکه در برخی از این ویدیوها، افراد در کمال ناباوری آن را وسیله‌ای نجات بخش برای زندگی خود معرفی می‌نمودند.

در مورد ماهیت فیجتینگ بیشتر بدانیم!

اما این فرفره مدرن چیست و از کجا آمده است؟ اگر اسپینر را به زبان لاتین سرچ کنید، آن را با کلمه فیجت اسپینر به شما نشان خواهد داد. اما اگر ما را دنبال می کنید، در ابتدا باید توضیح مختصری درباره ماهیت فیجت به شما ارائه دهیم.

ماهیت فیجت اسپینر

آیا تا بحال پیش آمده که در محل کارتان یا وسایل نقلیه عمومی نشسته باشید و با استرس پاهای خود را تکان دهید، پی درپی دکمه خودکار را بفشارید یا با انگشتان خود مرتب به چیزی ضربه بزنید؟ تمام موارد ذکر شده از استرس و اضطراب ناشی از تجربه فشارهای روزانه‌ی ما در مواجهه با اتفاقات مختلف است. در این موقعیت معمولا خودمان متوجه انجام آن نمی شویم، مگر آنکه اعصاب دیگران را با انجام دادن آن‌ها خورد کنیم و اطرافیان بعضا با تذکر لفظی ما را از این مسئله مطلع سازند.

فیجتینگ به حرکت‌های کوچکِ تکرارشونده اطلاق می‌شود. ما این کارهای کوچک را اغلب به صورت ناخودآگاه برای تخلیه انرژی و کسب آرامش انجام می‌دهیم.

با وجود اینکه فیجتینگ و حرکات عصبی در جامعه معمولا به عنوان صفتی ناپسند شناخته می‌شوند، تحقیقات نشان داده است که تخلیه انرژی استفاده نشده و اضافی با این حرکات جنبه تمدد اعصاب دارد و می تواند تاثیرات مثبتی روی روان شما داشته باشد.

ماهیت فیجت و یا در اصطلاح فرفره بی قراری، برای کاهش اضطراب و استرس است و به زبان خودمانی برای آرامش اعصاب ما و اطرافیانمان طراحی شده‌اند. فیجت‌ها معمولا کاربرد تخصصی نداشته و صرفا جنبه سرگرم کننده دارند و اغلب کار با آنان لذت بخش است. هر چیزی می تواند فیجت باشد، مثالش هم همین خودکارهایی که با باز و بسته کردنشان به نوعی آرامش را تجربه می کنیم.

اسپینر از کجا آمد؟

گمانه‌زنی‌های زیادی درباره منشا اسپینر وجود دارد که مشهورترین آن به فردی با نام کاترین هتینگر برمی‌گردد. خانم هتینگر یک مهندس شیمی می‌باشد که در نشریات معتبری مانند گاردین و نیویورک تایمز در اخباری به صورت جداگانه به اقدامات او اشاره شده است.

خانم هتینگر می‌گوید: “ایده ساخت این وسیله زمانی به سراغم آمد که مشاهده کردم کودکی به سمت پلیس سنگ پرتاب می‌کند. با خودم گفتم چقدر خوب می‌شد که این کودکان بدون توسل به خشونت انرژی خود را تخلیه کنند”. این خانم به دلیل بیماری‌های پی‌درپی، معمولا وقتی برای بازی با دختر کوچکش در اختیار نداشته و در تلاش بوده تا با ساخت اسباب بازی‌های مختلف او را سرگرم کند.

کاترین هتینگر در سال 1993 درخواست ثبت اختراع این وسیله را ارائه کرد. او این ایده جذاب را به اسباب‌بازی سازان بزرگ دنیا نیز عرضه کرد، اما کمپانی “هاسبرو” پس از اتمام آزمایش‌های بازاریابی از خرید آن منصرف شد. شکست در این پروژه او را سرافکنده نمود و باعث دلسردی خانم هتینگر شد. در نهایت وی سال 2005 از حق ثبت اختراع خود صرفه نظر کرد و عطایش را به لقایش بخشید.

 

معرفی فیجت اسپینر

اما داستان جذاب دیگری نیز در رابطه با پیدایش اسپینر وجود دارد که محتمل‌تر به نظر می‌رسد. اولین بار در کمال ناباوری وب سایت بلومبرگ با استناد به دو وکیل اعلام نمود که هتینگر سازنده اسپینر نیست. علاوه بر آن خود هتینگر نیز اذعان داشته که اسپینرهای امروزی زیاد به اختراع او مرتبط نیستند. فردی به نام اسکات مک کاسکری در 4 ماه می سال 2017 میلادی ادعا کرد که این دستگاه چرخنده فلزی را در سال 2014 جهت کاهش استرس خود در محل کار اختراع کرده است. او به درخواست مجامع آنلاین، اختراع خود را با نام تجاری تورک بار عرضه کرده که بعدا ساخت آن فراگیر شده است.

طراحی اسپینر به چه صورت است؟

اسپینرها برای کم کردن اضطراب و استرس طراحی شده‌اند و معمولا دارای دو یا سه شاخه و یک محور گردان در وسط می‌باشند. فرد با دست، وسط اسپینر را گرفته و شاخه‌های آن را به چرخش در می‌آورد. در طراحی این فیجت‌ها از مواد مختلفی مانند آلومینیوم، فولاد، مس، تیتانیوم، برنج و پلاستیک به کار گرفته شده است. معمولا محور گردان این وسیله از فلز (کروم یا فولاد)، سرامیک و یا نوعی آلیاژ ترکیبی ساخته می‌شود. اما نکته قابل توجه این که طراحی محور گردان در مدت زمان لرزش، صدا و چرخش تأثیر دارد و باعث ایجاد عکس العمل‌های متفاوتی می‌شود.

طراحی اسپینر

با اینکه این وسیله در دهه نود میلادی ساخته شده، محبوبیت این وسیله در سال های 2016 و 2017 به اوج خود رسید. جالب است بدانید تا قبل از سال 2016، هیچ جستجویی برای کلمه اسپینر در موتورهای جستجوی وب ثبت نشده است. اخیرا انواع مختلفی از اسپینر عرضه شده و به تعبیری می‌توان آن‌ها را در دسته‌بندی به شرح زیر قرار داد:

  • اسپینر فلزی
  • اسپینر پلاستیکی
  • اسپینر سرامیک
  • اسپینر چوبی
  • اسپینر طلقی
  • اسپینر کاغذی

لازم به ذکر است که فیجت‌ها با ایده‌های مختلفی عرضه شده‌اند؛ به طور مثال خمیر اسلایم که به تازگی و پس از ورود اسپینر به بازار آمد، در رده فیجت‌ها قرار می گیرد. با استفاده از آن‌ها می‌توانیم بدون آسیب رساندن به اعصاب دیگران، فشار و استرس روزانه خود را تخلیه کنیم.

ادعای درمان استرس با فیجتینگ تا چه اندازه واقعیت دارد؟

شرکت‌های سازنده اسپینر، با شعارهایی مانند “تمرکز بیشتر برای افراد مبتلا به اختلال نقص توجه” و “فرصتی برای نمایان کردن یک نابغه خلاق آرمیده در اعماق وجودی شما” اقدام به عرضه این محصول کرده‌اند. بسیاری از اسپینرها برای کمک رسانی به افراد مبتلا به اضطراب، اوتیسم و اختلال کم توجهی و بیش فعالی، به بازار عرضه می‌شوند.

تحقیقات نیز نشان می‌دهد که فیجت می‌تواند به کاهش استرس کمک زیادی کند. یک حرکت دستی مداوم و کاملا بی روح مانند چرخش اسپینر می‌تواند با هدایت انرژی عصبی از منابع ذهنی به دستها، موجب رها شدن مقطعی ذهن از تمرکز بر روی وظایف محول شده، افکار منفی و استرس‌آور شود.

اما تحقیقات در مورد جنبه‌های روانشناختی اسپینر هنوز ادامه دارد و نظرات مختلفی از سوی محققان حوزه ابزار سلامت ارائه شده است. برخی از آن‌ها ادعاهای مطرح شده را تا حد زیادی تبلیغاتی و تجاری دانسته و افرادی نیز بر مفید بودن آن برای سلامت اعصاب صحه گذاشته اند.

مارک راپورت، روان‌شناس بالینی دانشگاه مرکزی فلوریدا که فواید حرکت بر روی تمرکز در بیماران مبتلا به اختلال کم‌ توجهی-بیش‌ فعالی را مورد مطالعه قرار داده، در ادعایی عنوان نموده است که استفاده از ابزارهایی مانند اسپینر، بیشتر به حواس‌پرتی بیماران دامن می‌زند تا اینکه به تمرکز آنان کمک کند.

در باب همین موضوع الین تیلور کلاوس، از مؤسسین بنیاد ImpactADHD در گفتگو با CNN ادعا کرده که بسیاری از بیماران ADHD نیاز به یک محرک دائمی دارند و اسپینر تمرکز آنان را تا حد زیادی افزایش داده است. اما اخیرا روانپزشکی به نام کاترین راس کلر ادعا نموده که این وسیله برای آن دسته از کودکانی قابل استفاده است که تحت نظر یک پرستار یا مربی با این فیجت کار کنند و باید از آن استفاده صحیحی در جهت افزایش تمرکز صورت پذیرد.

نقش فیجت ها میان خانواده های ایرانی

در میان تمام این نظرات، والدینی که که فرزندانشان از اسپینر استفاده می کنند از تمرکز و سرگرم شدن آنان رضایت کامل دارند. با اینکه بیشتر معلمان از فراگیر شدن این وسیله در مدارس ابراز نگرانی کرده‌اند و ورود اسپینر به مدرسه را غیر مجاز اعلام نمودند، اما این مسئله به کرات در حال رخ دادن می‌باشد. آن‌ها معتقدند که از آن در جهت سرگرمی استفاده می شود و دانش آموزان کاری به فواید اسپینر ندارند.

 

معرفی فیجت اسپینر

این فیجت ها در طرح، رنگ و اندازه های متفاوتی تولید شده اند و در نوع خود بسیار چشم نواز و جذاب هستند. اسپینرها با توجه به سایز کوچکی که دارند، قابلیت حمل در هر نقطه ای را دارا می باشند. با توجه به وجود برخی از نمونه های کوچک این ابزار سلامت، برای دوری از بلعیده شدن آن مراقب کودکان زیر 3 سال خود باشید. در کل این اسباب بازی جذاب می تواند انتخاب خوبی برای سرگرم شدن به خصوص در مواقع استرس‌زا باشد.

البته تنوع فوق العاده‌ای از انواع اسپینر در فروشگاه مالتینا موجود است که می توانید از طریق لینک زیر آنها را مشاهده کنید.

خرید اسپینر

در صورتی که از مطلب فوق خوشتان آمده، آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید. با ورود به قسمت بازی و سرگرمی در وبلاگ مالتینا پا به دنیای جذابی می گذارید چراکه برای علاقه مندان به سرگرمی، سوپرایزهای ویژه ای را آماده کرده‌ایم. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر به سایر قسمت‌های وبلاگ مالتینا مراجعه کنید. در بخش نظرات منتظر شنیدن شما هستیم، پس ما را از دیدگاه‌های خود مطلع فرمایید.