آموزش تصویری تشخیص شارژر اصلی با شارژ تقلبی

شارژر اصلی با شارژ تقلبی
روش تشخیص شارژر اصلی با شارژ تقلبی

چگونه یک شارژر تقلبی را تشخیص دهیم؟ راه‌های تشخیص شارژر اصلی با شارژ تقلبی چیست؟ شارژرها مانند قلب گوشی موبایل هستند. بسیار مهم است که شارژر، اصل و با کیفیت باشد تا گوشی موبایل خراب نشود و عمر باتری آن زیاد و عملکرد خوبی داشته باشد. هنگامی که شارژر گوشی خراب می‌شود، اولین کاری که اکثر ما انجام می‌دهیم این است که به خرید شارژرهای غیراصلی روی می‌آوریم؛ زیرا مقرون به صرفه‌تر هستند. اما این کار درستی نیست و خرید یک شارژر اصلی برای گوشی از اهمیت زیادی برخوردار است.

امروزه، هزاران مدل گوشی هوشمند  مختلف در بازار وجود دارد. در گذشته، همه این گوشی‌های موبایل، دارای جک هدفون و پورت شارژ مخصوص به خود بودند. اما با عرضه سیستم عامل‌های اندروید و آی او اس، همه گوشی‌هایی که از یک سیستم عامل استفاده می‌کنند، شروع به استفاده از جک هدفون و پورت شارژ یکسان کردند. بنابراین اکنون می‌توانیم از شارژر سامسونگ استفاده کنیم، حتی اگر گوشی ما سونی باشد. در این حالت، فرصت بزرگی برای تولید شارژرهای تقلبی به وجود می‌آید. شارژرهای تقلبی، کیفیت و ایمنی بسیار پایینی دارند و عامل اصلی خرابی و ضعف عملکردی گوشی موبایل، آتش سوزی، انفجار باتری و شوک الکتریکی هستند.

 نحوه تشخیص شارژر اصلی و تقلبی
آیا شارژر شما اصل است؟

 پس چگونه بفهمیم شارژر تقلبی است؟ در ادامه‌ی این مطلب از مالتینا بلاگ، روش‌های تشخیص شارژر اصلی با شارژ تقلبی را به شما یاد خواهیم داد.

خرید شارژر اصل و باکیفیت به شیوه‌ای مطمئن و راحت

اگر مایل به خرید انواع شارژر گوشی موبایل و تبلت سامسونگ، اپل، هواوی، ال جی، ایسوس و غیره با قیمت مناسب هستید، وبسایت مالتینا فروشگاهی مطمئن و کاربردی برای خرید انواع شارژر اورجینال و اصل است. کاربران ایرانی می‌توانند بدون نیاز به داشتن حساب‌های ارزی و فقط با پرداخت از طریق کارت‌های عضو شبکه شتاب در داخل کشور، شارژر، انواع آداپتور و کابل شارژر مورد نظر انتخاب کرده و سفارش دهند. مالتینا سلامت فیزیکی کالا و همچنین تشابه آن با کالای سفارشی را تضمین می‌کند.

خرید شارژهای اصلی

چگونه بفهمیم شارژر گوشی اندروید اصل است یا خیر؟

نام تجاری نوشته شده روی شارژز

هر برندی فونت مخصوص به خود را برای درج روی محصولاتش دارد. اشتباهات و تفاوت در نوشتن نام برند یا لوگوی برند، اصل نبودن شارژر را ثابت می‌کند. وقتی به نام تجاری که روی شارژرها نوشته شده دقت کنید، می‌بینید که نوشته نام برند روی شارژرهای اصلی و نوشته نام برند روی شارژرهای غیر اصلی، یکسان نیست. از این نظر، هنگام خرید شارژر، باید به نحوه درج لوگو یا نام تجاری برندی که خریداری کرده‌اید، بر روی محصول توجه کنید.

نوشته سامسونگ روی شارژر سامسونگ الگوی خاصی دارد. اگر حرف “A” کمی به حرف “S” نزدیکتر از حرف “M” باشد، مانند دستگاه موجود در مثالی که در سمت راست می‌بینید، احتمالا شارژر تقلبی است. این اتفاق اغلب در حرف “A” به دلیل شکل آن رخ می‌دهد.

در شارژرهای برندهای دیگر نیز شرایط مشابهی دیده می‌شود، اگر تصویر شارژر اصلی برند دستگاه خود را از گوگل جستجو کنید و آن را با شارژر خود (در صورت وجود) مقایسه کنید، می‌توانید تفاوت شارژر اصلی و تقلبی را تشخیص دهید. همچنین یک شارژر اصلی بسته‌بندی مرغوب و خوبی دارد. اگر بسته‌ بندی شارژری که می‌خرید بدون کیفیت باشد و یا اصلا بسته‌بندی نداشته باشد، احتمال این که شارژر تقلبی باشد، زیاد است.

تفاوت شارژر فیک و اورجینال
چگونه شارژر فیک سامسونگ را تشخیص دهیم؟

سازنده شارژر

شارژر برخی از برندها در محل خاصی تولید می‌شود. اگر دیدید شارژری که خریداری کرده‌اید، جایی غیر از محل تولید برند دارد، می‌توانید متوجه شوید که اصل نیست.

برای مثال شارژر سامسونگ، فقط در ویتنام تولید می‌شود و هر شارژری که روی آن نوشته شده «ساخت چین» تقلبی است، همچنین وجود نماد «A+» که به وضوح قابل مشاهده است، نشان می‌دهد که شارژر تقلبی است.

روش های تشخیص شارژر سامسونگ تقلبی
وجود نماد A+ در شارژرهای سامسونگ نشان از تقلبی بودن آن است

اندازه و رنگ خروجی Micro USB در تشخیص شارژر اصلی

هنگام خرید شارژر اصل، یک کابل USB به همراه آداپتور به شما داده می‌شود. اگر قسمت سر این کابل‌ها شکل مربعی دارد، محصولی که خریداری کرده‌اید، به احتمال زیاد اصل است. در غیر این صورت، اگر متوجه شدید که اشکال دیگری دارد، شارژر تقلبی است. همچنین، نماد USB روی روکش پریز در شارژرهای اصلی، کمی‌ کم‌ رنگ‌تر است، در حالی که رنگ آن در دستگاه‌های تقلبی پررنگ‌تر است. همچنین اگر دیدید کابل شارژری که خریداری کرده‌اید کمی‌ گشاد است و کامل در جای به درستی خود قرار نمی‌گیرد، یا مدام از جای خود بیرون می‌پرد و شل است، این‌ها هم نشانه‌های یک شارژر تقلبی است.

تشخیص شارژر اصل و با کیفیت
کم رنگ بودن نماد USB در روی شارژر نشان از تقلبی بودن آن است

بریدگی در قسمت دوشاخه شارژر

شارژرهای اصلی معمولا داری یک بریدگی در پایین دو شاخه هستند. اگرچه این بریدگی زیاد به چشم نمی‌آید، اما به راحتی می‌توانید آن را با دست خود لمس کنید. ممکن است همه شارژرهای گوشی‌های هوشمند این بریدگی را نداشته باشند، بنابراین برای اطمینان بیشتر، می‌توانید تصویر شارژر اصلی دستگاه خود را در گوگل جستجو کنید و آن را با شارژری که خریداری کرده‌اید، مقایسه کنید.

تشخیص شارژر تقلبی
نشانه تقلبی بودن شارژر: یک بریدگی در دو شاخه

پوشش و رنگ شارژر

پوشش بیرونی شارژرهای تقلبی عموما از کیفیت پایینی برخوردار است. بنابراین حتی با لمس ساده دست هم می‌توان فهمید که ماده ای است که به راحتی می شکند و حالت جویدگی و خم شدگی دارد. همجنین اگر رنگ شارژر سفید نبود و کمی به زردی و شیری متمایل می‌شد، شارژر تقلبی است. شارژرهای اصلی سفید رنگ هستند و رنگ سفید آن‌ها بر اثر مرور زمان تغییر نمی‌کند.

تشخیص شارژر اصلی از تقلبی با توجه به وزن شارژر

وزن شارژر بهترین راه برای تشخیص شارژر اصلی است. به لطف قطعات اصلی که در تولید شارژرهای اورجینال استفاده می‌شود، نسبت به شارژرهای تقلبی تولید شده با مواد بی کیفیت، سنگین تر خواهند بود. حتی اگر این اختلاف وزن در حدود 0.1 گرم  همباشد، شارژر سبک‌تر تقلبی است.

خرید شارژر ال جی
اغلب شارژرهای سبکتر تقلبی هستند

چگونه بفهمیم شارژر آیفون اورجینال است یا خیر؟

طبق اطلاعاتی که کمپانی اپل در سایت خود ارائه کرده است، اگر از لوازم جانبی تقلبی و بدون مجوز استفاده کنید، ممکن است دستگاه iOS شما آسیب ببیند و آداپتور شما منفجر شود. پس چگونه متوجه شویم که شارژر آیفون تقلبی است؟

نوشته‌های روی بسته بندی را مقایسه کنید

برای شناسایی کابل‌ها و لوازم جانبی تقلبی یا بدون مجوز، به بسته‌بندی لوازم جانبی و خود آن دقت کنید. لوازم جانبی تایید شده و اصل دارای برچسب‌هایی زیر بر روی بسته بندی خود هستند. (برچسب‌های پایین روی جعبه‌ی محصولات قدیمی اپل موجود است.)

تشخیص شارژر اصلی آیفون
شارژرهای اصلی اغلب روی بسته بندی خود دارای برچسب هستند

نوشته‌های روی کابل را مقایسه کنید

شارژر اصل آیفون دارای یکی از این سه نوشته است: «طراحی شده توسط اپل در کالیفرنیا»، «مجموعه شده در چین»، «مجموعه شده در ویتنام»، «Indústria Brasileira». همچنین یک شماره سریال 12 رقمی روی کابل وجود دارد. طول بین کابل و کابل تقریباً 18 سانتی متر است. در صورت مغایرت هر کدام از این نوشته‌ها با شارژر خریداری شده، احتمال تقلبی بودن شارژر وجود دارد.

خرید شارژر آیفون
شارژر اصلی آیفون باید یکی از این نمادها را داشته باشد

انتهای کابل لایتنینگ را با هم مقایسه کنید

پین‌های روی خروجی کابل‌های لایتنینگ اصلی یک تکه بوده و روکشی روی آن‌ها وجود دارد، بنابراین بیرون زده نبوده و از طلای خالص تهیه شده‌اند. در شارژرهای تقلبی این پین‌ها یکی یکی قرار می‌گیرند و بیرون زده بوده و  همچنین رنگ‌ها کم رنگ هستند.

اگر می‌خواهید بررسی کنید که شارژر اپل تقلبی یا اصلی است، می‌توانید برای اطلاعات دقیق‌تر در اینجا به صفحه مربوطه به تشخیص شارژر اصلی در وبسایت اپل در اینجا بروید.

شارژر آیفون
پین های شارژرهای تقلبی برامدگی دارند

آسیب‌هایی که یک شارژر تقلبی به گوشی تلفن همراه شما می‌زند

استفاده از شارژرهای تقلبی خسارات مختلفی را هم به کاربران و هم به گوشی‌ها وارد می‌کند.

 جند مورد مهم عبارتند از:

1/ زمانی که از شارژر تقلبی روی گوشی اصلی خود استفاده می‌کنید، عمر باتری گوشی شما کاهش می‌یابد و این باعث می‌شود گوشی شما در مدت زمان کوتاهی خراب شود. بنابراین زیان مالی برای شما خواهد داشت.

2/ شارژرهای غیر اصلی از پلاستیک معمولی ساخته شده‌اند که می‌تواند باعث گرم شدن بیش از حد (over heating)، آتش سوزی، شوک الکتریکی یا انفجار شود.

3/ از آنجایی که نوک شارژرهای غیر اورجینال از آلیاژ نقره یا طلا ساخته نشده‌اند، می‌توانند در نقطه اتصال برق، مشکلاتی ایجاد کنند.

5/ شارژرهای تقلبی ممکن است ورودی ولتاژ بالایی داشته باشند و به رم گوشی و سوکت شارژر آسیب جدی بزنند.

6/در حالی که شارژرهای اصلی گوشی را سریع‌تر شارژ می‌کنند، شارژرهای تقلبی غیر اورجینال این‌طور نیستند و باتری گوشی را داغ کرده و شروع به خراب کردن باتری و گوشی موبایل می‌کنند.

سخن پایانی

در این مطلب سعی شد تا روش‌های تشخیص شارژر اصلی با شارژ تقلبی به صورت ساده و کاربردی، ارائه شود. امیدواریم راهکارها و روش‌های ذکر شده در این مقاله در تشخیص شارژر اصلی به شما کمک کند. اگر مطالعه این مطلب برای‌تان مفید بود و از آن نتیجه گرفتید، حتما در بخش نظرات همین مقاله برای ما و خوانندگان مالتینا بلاگ بنویسید و لینک این مطلب را با دوستان و اطرافیان خود به اشتراک بگذارید.

منابع: teknoseyir.com، mobilefun.co.uk

در مالتینا بیشتر بخوانید:

شارژر وایرلس چیست؟ و چرا عمر باتری گوشی را افزایش می‌ دهد؟

رمزها و کدهای پنهان در گوشی‌های موبایل| سلامت گوشی خود را خودتان چک کنید

...خرید کالای اصل از آمازون با کد تخفیف اختصاصی برای شما! از دست ندید
MAGMA2024